Majdnem baleset lett a Duna feletti rekordkísérletből

2016.05.01. 23:03

Május elseje rendkívüli csemegét kínált a repülés szerelmeseinek. A Nagy futam 2016 rendezvény légi bemutatója bővelkedett az egyedi látnivalókban, és egy majdnem rosszul végződött világattrakcióban is. Az Origo a helyszínen követte az izgalmas eseményeket

Óriás lebegett át a Duna-hidak felett

A különleges környezet és repülési adottságok miatt a budapesti, Duna feletti légi show-k méltán váltak messze földön híres repülős rendezvénnyé. A több mint egy évtizedes múltra visszatekintő légi „Forma-1” versenyt, és a nagyközönség számára szervezett légi bemutatókat elsősorban a helyszín teszi különlegessé.

A budapesti légiversenyek és bemutatók a helyszín miatt egyedülállóakForrás: Polesz Ábel

Már önmagában is kuriózum, hogy egy világváros kellős közepén rendeznek légi bemutatót,

az pedig valódi unikumnak számít, hogy - a Dunának köszönhetően- néhány különleges égi mutatvány, nem csak képletesen, a háztetők szintje alatt zajlik. A május elsején délután lezajlott Nagy futam 2016 rendezvény légi bemutatójáról két különlegesség is figyelmet érdemel. 

Az Airbus A321 az eddigi legnagyobb gép, amely alacsonyrepülésben áthúzott a Duna felettForrás: Elter Tamás

Az elmúlt másfél évtized alatt vált gyakorlattá, hogy egy, a versenygépeknél és oldtimereknél lényegesen nagyobb utasszállító gép is áthúz a Duna-hidak felett. A boldogult emlékű és jobb sorsra érdemes nemzeti légitársaság ,

a Malév kimúlásáig a jól ismert kék-fehér festésű Boeing 737-sek voltak az égi bemutatók leviatánjai,

amelyeket azután az azonos kategóriájú Airbus A320-sok váltottak fel.

Szinte a háztetőket súrolva húz el a Duna felett a hatalmas gépmadár, fedélzetén David Morgan és Árday András kapitányokkalForrás: Elter Tamás

Ma azonban megtörtént a Duna feletti alacsonyrepülés méretrekord döntése; a Wizz Air alig pár hete beszerzett hosszított törzsű A321-se húzott át háromszor is a Kék-Duna felett. Az igen népszerű A320-as család legnagyobb típusa, a 230 utasférőhelyes A321 teljes hossza 44,51 méter.

Soha ekkora gépmadár nem húzott még el 60 méteres magasságban a belváros szívében,

a Duna felett, az Erzsébet és a Lánchíd között.

A leggyakorlottabbak számára is kihívás

Pénteken, két nappal a rekorddöntő Duna-repülés előtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a régi Ferihegy 1-es terminálja melletti szimulátorban beszélgettünk az attrakcióra készülődő gépszemélyzettel a feladat jelentette kihívásról. Ekkora géppel ilyen alacsonyan és kis sebességgel repülni komoly szakmai felkészültséget igénylő feladat.

A Duna feletti alacsony áthúzás akkora géppel mint az Airbus A321, csak gyakorlott pilóták privilégiumaFotó: Marton Szilvia - Origo

Nem véletlen, hogy a Nagy futam 2016. május elsejei rendezvényén

a Wizz Air repülési igazgatója és volt főpilótája, David Morgan ült a kapitányi ülésben,

de az első tiszt munkahelyén is egy nagy tapasztalatú kapitány, Árday András foglalt helyet.

A május elsejei oldtimer felvonulás egyik legszebb gépe az 1945-ben Kansas Cityben épített North American B-25 Mitchell világháborús amerikai közepes bombázó voltForrás. Red Bull/Stefan Krause

Árday kapitány az Origónak elmondta, hogy számára ez lesz a kilencedik Duna feletti áthúzás, de az első alkalom, hogy egy ekkora gép pilótafülkéjében suhannak el alig 60 méteres magasságig süllyedve a folyam felett, a Petőfi – és a Margithíd közötti szakaszon.

Kivetítőn is nyomon követhető volt az egyedi attrakcióForrás: Elter Tamás

 A kihívást a kis magasságon és a rendkívül pontosan tartandó irányvonalon kívül az alacsony, 130 csomós sebesség jelenti. Ez természetesen még az úgynevezett átesési sebességhatár feletti, tehát a biztonságos repüléshez elegendő sebességtartomány,

azonban egy rendkívüli helyzetben jóval korlátozottabbak a lehetőségek, mint más repülési szituációban

– mondta az Origónak Árday András kapitány. Akármennyire is csábító kalandnak ígérkezne „potyautasként” átélni a Duna feletti áthúzást az A321 fedélzetén, a kétfős gépszemélyzeten kívül más nem tartózkodhat a gépen. 

Az Airbus A-321 volt eddig a budapesti Duna feletti légibemutatók legnagyobb gépeFotó: Marton Szilvia - Origo

A viszonylag rövid, ámde kényes repülési szakaszt Morgan és Árday kapitány a legapróbb részletekig kidolgozva, és valamennyi szóba jöhető biztonsági eljárást is számba véve többször is „végigrepülte” a legmodernebb csúcstechnikával felszerelt gyári Airbus szimulátorban. A május elsejei légibemutató emlékezetes pillanata volt, amikor a - többi géphez képest - gigantikus utasszállító szinte a hidakat súrolva, süvítő hajtóművekkel kecsesen elhúzott a Duna felett.

Az ég a bátrakat szereti

A repülősök körében ismert szólásmondás sokkal mélyebb értelmet nyert Veres Zoltán többszörös műrepülő Európa – és világbajnok, valamint két dél-afrikai pilótatársa ma délutáni Guinness-, és egyben világrekord felállítási kísérletén. A határokat feszegető terv szerint a háromgépes kötelék egyszerre húz át a Lánchíd alatt.

A légi versenyeken már többször áthúztak a Lánchíd alatt, ám Veres Zoltán köteléke 2016 május elsején történelmet csináltForrás: AFP/Kisbenedek Attila

A nevezetes műemlék pillérei között egyébként már többször és többen is átrepültek a Red Bull Air Racing versenyeken. A leghíresebb, és szinte művészi tehetségű magyar műrepülő fenomén, Bessenyei Péter többszörös világbajnok

egyszer például gépét a hátára fordítva száguldott el a híd alatt,

de hogy három gép repüljön egyszerre ebben a szólóban is igen veszélyes szituációban, arra még sohasem akadt példa. 

Bessenyei Péter többszörös műrepülő világbajnok már hátára fordított géppel is elrepült a Lánchíd alattForrás: Wikimedia Commons

Egy ilyen összetett feladat sikeres végrehajtásához nagyon nagyfokú összeszokottság kell a kötelék pilótái között, az átlagosat jelentősen meghaladó repülőtudásról már nem is beszélve. Veress Zoltán és a két dél-afrikai pilóta – apa és fia – repülős barátsága korábban, még a dubaji Air Racingen kezdődött. 

A mai rekordkísérlet előtt csak a földfelszín felett szimulálták ezt az igencsak veszélyes manővert.

A bátor triónak nem nagyon kedveztek az égiek sem; késő délutánra jelentősen megerősödött a szél.

Május elseje nem a legideálisabb repülési idővel köszöntött a bemutatóraForrás: Elter Tamás

Az erős, és különösen az oldalirányú széllökések pedig jelentős kockázati tényezőt jelenthetnek a híd alatti repülés végrehajtása során. A légibemutató záróattrakciójának szánt, és repüléstörténeti jelentőségű kísérlet végrehajthatósága is kérdésessé vált az egyre erősebb széllökések miatt.

Ezért a kötelék vezetője, Veres Zoltán háromszor is átrepült szólóban a híd alatt,

hogy felmérje, megfelelőek-e a feltételek az átrepüléshez. Végül úgy döntöttek, hogy az eredeti terv szerint végrehajtják a rekorddöntő feladatot.

Hajszálon és a pilóta higgadtságán múlt, hogy nem a Dunában kötött ki a gép

Miután a kötelékparancsnok úgy értékelte, hogy a feladat végrehajtható, a várakozó légtérben köröző két dél-afrikai pilóta is besorolt a vezérgép mellé. Szinte tapintani lehetett a több tízezres nézőseregen eluralkodó izgalmat,

amikor Veres Zoltán köteléke a Margit-sziget magasságából megkezdte a meredek süllyedést a Lánchíd irányába.

A gépek füstgenerátorából kibocsátott hosszú füstcsík mutatta, hogy szinte már a vizet súrolták, amikor elérték a Lánchíd pilléreit. Mindhárom gép üvöltő motorokkal suhant át a híd alatt, és ekkor a vezérgép balján haladó kísérő hirtelen még lejjebb süllyedt, a főfutói pedig - igaz, hogy csak egy pillanatra – de „megfogták” a vízfelszínt.

Itt még minden rendben. Veres Zoltán kötelékvezető mellett ( a képen a jobb szélső gép) miután a híd alatt áthaladt hirtelen lesüllyedt, és a főfutóival megérintette a vizetForrás: Elter Tamás

Ez jól látszott a fix futószárba épített lökésgátlók rövid benyomódásán is. A pilóta azonban teljesen ura maradt a helyzetnek, és elemelte a gépet. Minden csak centimétereken és tizedmásodperceken múlott; a víz felületi feszültsége miatt, ha néhány centiméterrel mélyebbre süllyedt volna a Duna vizébe a futókerék, a gép ellenállhatatlanul orral a vízbe bukik. Szerencsére azonban a dél-afrikai pilóta lélekjelenlétének és repülőtudásának köszönhetően,

nem lett baj a veszélyes helyzetből, és a kötelék történelmet csinált;

a mai attrakció bekerül a Guinness-rekordok könyvébe.

A május elsejei délutáni borongós és szeles időben lehetséges, hogy egy microbrust, egy lefelé ható ám keskeny légáram lökte a felszín felé a dél-afrikai pilóta gépét. A felvételen a Duna felett áthúzó B-25 MitchellForrás: Elter Tamás

Hogy mi okozhatta az akár súlyos baleset veszélyét is felvető váratlan helyzetet,

a légügyi hatóság vizsgálata fogja kideríteni.

Nem elképzelhetetlen, hogy egy viszonylag ritka, de szeles időben előfordulható meteorológiai jelenség, az úgynevezett microbrust állt a veszélyes szituáció hátterében.

Veres Zoltán repüléstörténetet írt köteléke a Nagy Futam 2016 légibemutatójánForrás: Czagala Zsolt

A microbrust olyan rendkívül kis területen érvényesülő és felülről lefelé haladó erős légáramlat, amely a gépet is lenyomhatja. Alig egy-két méterrel a vízfelszín felett pedig nem egyszerű ennek hatását korrigálni.

A repüléstörténet legendái kötelékben a Duna felett

A látványos és emlékezetes légibemutatót az 1945-ben épített, B-25 Mitchell kétmotoros közepes bombázó, a sirályszárnyairól nevezetes, és az amerikai haditengerészet, az U.S. Navy második világháborús sötétkék festésével ellátott ugyancsak 1945-ben épített Vought Corsair vadászgép, és a Farchild Dornier sugárhajtású katonai gyakorlógépe, a híres Alpha Jet két gépének együttes kötelékrepülése zárta.

Egy másik világháborús legenda a Nagy Futam 2016 bemutatójáról, az 1945-ben épített Vought Corsair haditengerészeti vadászgépForrás: Red Bull Air Race

A magyar repüléstörténeti gyűjtemények, mindenekelőtt a Goldtimer Alapítvány büszkeségeit is megcsodálhatta a nagyközönség;

köztük a világ egyetlen repülőképes Liszunov Li-2 típusú,

és a Malév korai színeivel ékesített antik utasszállító gépét. 

A Goldtimer Alapítvány Liszunov Li-2-se az egyetlen repülőképes példány a világonForrás: Elter Tamás

A Goldtimer tulajdonában lévő Li-2-t 1949-ben építették, és először a Maszovlet, majd 1954-től a jogutód Malévnál repült, de szolgált a Magyar Néphadseregben is katonai szállítógépként. 

Az id. Rubik Ernő tervezte Kánya ( a képen középen alul) és a Po-2 kötelékrepüléseForrás: Czagala Zsolt

Az alapítvány szakemberei kb. 45 000 munkaóra ráfordításával hozták ismét repülőképes állapotba a „Tevét”, amely új életét 2001-ben kezdte meg, és azóta a hazai valamint a nemzetközi légibemutatók nagy kedvence.

A Polikarpov Po-2 ugyancsak kedvelt vendég a hazai és a nemzetközi légibemutatókonForrás: Elter Tamás

A Goldtimer kollekciójából az id. Rubik Ernő által 1944-ben tervezett Kánya, valamint az 1920-as évek reptechnikáját képviselő duplaszárnyú, nyitott kabinos, és sodronymerevítős Polikarpov Po-2-ben is gyönyörködhetett a közönség, csak úgy, mint a fantasztikus, szóló légiakrobatikát bemutató Imre Lajos Mi-2 helikopterében.

Az L-29 Delfin sajnos hiányzott az oldtimerek seregszemléjérőlForrás: Origo

Nagy kár, hogy a nemzetközileg is egyedülálló attrakciónak számító, angol lajstromú, de hazai tulajdonban álló, és magyar pilóta által repült csodaszép Aero L-29 Delfin típusú sugárhajtású katonai gyakorlógépben nem gyönyörködhettek a repülés Duna-parton összesereglett szerelmesei.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK