Tinédzser találhatta meg a régóta keresett maja várost

maja romváros, William Gadoury
Itt fedezte fel William a romvárost
Egy kanadai fiatal fiú valóban felfedezhetett egy régóta keresett maja várost, ami az egyik legnagyobb lehet a ma ismert metropoliszok közül - mi több, arra is rájött, hogy a maja városok pontosan a csillagképek legfényesebb pontjai szerint jöttek létre. Ezt még egy történésznek vagy régésznek sem sikerült felfedeznie.

Kevés 15 éves mondhatja el magáról, hogy nemcsak hogy felfedezett egy régóta keresett maja várost, de arra is rájött, hogy az ókori civilizáció milyen elv alapján építette fel metropoliszait. William Gadoury, egy kanadai diák azonban pontosan ezen dolgozott az elmúlt három évben, és úgy tűnik, sikerrel is járt.

A romváros a dzsungel legmélyén lehet Forrás: Google Earth

Logikátlan városépítés

Gadouryt régóta foglalkoztatták a maja kultúra ránk maradt emlékei, de nem tudta megérteni, miért építették ilyen logikátlanul a városaikat. Ritka, hogy nagyobb folyó legyen egy metropolisz közelében, és sokszor olyan helyen állnak, amit még megközelíteni is nehéz: hegytetőkön vagy a dzsungel legmélyén. Az érdeklődő tinédzser úgy gondolta, hogy

összefüggés lehet a fejlett csillagászatukról ismert maják építkezési stílusa és az általuk felrajzolt csillagképek között

- és igaza is lett.

Gadoury tanulmányozta a maják által ismert csillagképeket és a városok elhelyezkedését, és rájött, hogy a maják a csillagképek legfényesebb csillagai szerint építették meg a metropoliszokat. 22 különböző csillagképet párosított össze 117 maja várossal, amelyek Mexikóban, Guatemalában, Hondurasban és El Salvadorban találhatóak. Gadoury azt is észrevette, hogy egy 23. csillagképben két fényes csillag szerint van város, egynél viszont egyelőre nem találtunk semmit - így sikerült felfedeznie a régóta kutatott romvárost.

Jelenleg Ciudad Blanca az a maja romváros, ami leginkább foglalkoztatja a kutatókat Forrás: C. Mozzocchi

Űrfelvételek is igazolhatják

A várost már régóta keresték a régészek, bár nem csoda, hogy nem találták meg - olyan vastag lombkorona rejti, hogy nagyon nehéz a levegőből észrevenni. A Yucatán-félszigeten található romok létezését

egyelőre csak a NASA és a JAXA űrfelvételein látható geometrikus objektumok bizonyítják,

amelyek azonban igencsak nehezen lehetnének természetes képződmények. Gadoury munkáját alátámasztotta dr. Armand LaRocque, az Új-Brunswick Egyetem távérzékelésre specializálódott kutatója, aki megerősítette, hogy valóban furcsa objektumokat rejt az esőerdő.

"Nem értettem, miért építették a maják ilyen különösen logikátlan helyekre a városaikat" - nyilatkozta a kis felfedező a kanadai Le Journal de Montrealnak. "Valami okuk csak volt rá, és arra gondoltam, hogy mivel a csillagokat imádták, lehet valami köze hozzá, és be akartam bizonyítani a hipotézisemet. Nagyon meglepődtem, amikor bebizonyosodott, hogy minden fényes csillag alatt áll egy maja romváros."

William Gadoury, a tizenöt éves felfedező Forrás: Kanadai Űrügynökség

Ahhoz, hogy bebizonyosodjon: valóban az egyik legnagyobb maja város rejtőzik a Gadoury által megjelölt területen, helyszíni expedíció szükséges, ez azonban nagyon költséges és bonyolult lesz, mert a feltételezett romok az esőerdő sűrűjében találhatóak. Gadoury már felvette a kapcsolatot egy csapat mexikói régésszel, és reménykedik, hogy neki is lesz lehetősége eljutni az általa felfedezett maja városba.