Jégkorszak nyomait találták a Mars északi sarkvidékén

2016.05.28. 19:30

A Marson is van klímaváltozás: a vörös bolygó északi sarkvidékén a jégkor nyomait találták a kutatók.

Egybeesett az utolsó földi jégkorszak idejével

A Mars jégkorszaka 370 ezer éve érhetett véget, azóta 87 ezer köbkilométer jég rakódott le a területen.

Ez elég ahhoz, hogy az egész bolygót 60 centiméter vastag jégpáncéllal borítsa

- közölte Isaac Smith, az amerikai Colorado államban lévő Southwest Research Institute munkatársa és csapata a Science című szaklapban megjelent tanulmányában.

A Mars, a vörös bolygó az északi póluson látható jégsapkávalForrás: NASA

A megfigyelés alátámasztja azokat az elméleteket, amelyek szerint jégkorszak játszódott le a Marson. Ahogy a Föld esetében is, a Mars körpályájában és a tengelyszögében bekövetkező hosszan tartó változások megváltoztatják a bolygó klímáját.

Az északi jégtakaró felülnézeti képeForrás: NASA

Ráadásul míg a Föld tengelyének elmozdulása csupán kétfokos,

a Mars-tengely ingadozása akár 60 fokos is lehet

- hangsúlyozzák a kutatók. Smith szerint ezért a Mars egészen máshogy nézhetett ki a múltban, mint most.

Több jégrétegből áll az északi pólus jégsapkája

A kutatás annak feltárásában is segíthet, hogy mikor volt a változékony Mars-klíma elég enyhe ahhoz, hogy élet alakulhasson ki a bolygón. A szakértők a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), a NASA műholdja segítségével vizsgálták a Mars sarki jégsapkáit, radarjai segítségével mély betekintést nyertek a jégbe.

Az északi jégtakaró 3D grafikus ábrájaForrás: NASA

Miközben a déli jégsapka viszonylag kicsi és meteoritbecsapódások jelentősen megváltoztatták a felszínét,

addig az északi sarki sapkán megfigyelhetők az egyes jégrétegek is.

"A radarmegfigyelések részletesen feltárják a jég klímától függő lerakódásának és lekopásának történetét. Az északi jégsapka felső 100-300 méterén felgyorsult jéglerakódást figyeltünk meg" - közölte Smith.

A jégtakaró időszakos változásai a Mars északi pólusánForrás: NASA

Ez a jég vélhetően az előző jégkorszakban szétoszlott a Mars mérsékelt szélességi területein, ám a jégkorszak végével elolvadt és a hűvös sarki sapkánál gyűlt össze.

Klímamodellek a jövő Mars-utazásai szolgálatában

Eredményeiktől azt várják a szakértők, hogy tovább javíthatnak a Marsra vonatkozó klímamodelleken, amelyek többek között a jégnek a klímaciklusok ideje alatt a sarkok és a középső szélességi körök közti mozgását írja le.

Panoráma a Mars északi pólusán (Fantáziarajz)Forrás: About Space

A kutatásnak nagy jelentősége lehet egy legénységgel indított jövőbeli Mars-misszió szempontjából, mivel a víz fontos forrás a kihelyezett Mars-állomás számára - fogalmazott Smith. Emellett a Föld klímaváltozásának vizsgálatában is segíthet. "Mivel a Mars nem rendelkezik óceánnal, egyfajta leegyszerűsített laborként szolgálhat a Föld klímaváltozásának kutatására" - jelentette ki a szakértő.