Tudja-e, hogy mi a repülőgépes magassági világrekord?

2016.06.03. 20:12

A belsőégésű, dugattyúsmotoros repülés mind a sebesség, mind pedig a csúcsmagasság szempontjából a második világháború idején érte el lehetőségeinek határát . A sugárhajtású repülés megjelenésével ezek a határok jelentősen  kitolódtak, de a magaslégköri  repülésnek is komoly fizikai korlátai vannak.

Még ma sem sikerült megdönteni az orosz rekordot

A gázturbinás sugárhajtású katonai gépek fejlesztése az 1950-es évektől napjainkig hatalmas fejlődésen ment keresztül. A nem rakétahajtású repülőeszközök világában, egészen pontosan a Nemzetközi Repülési Szövetség (FAI) besorolása szerinti ”a földről felszálló sugárhajtású repülőgép önsúlymegkötés nélküli” kategóriájában az abszolút magassági rekord trófeája idestova harminckilenc éve Oroszországot illeti meg.

A sugárhajtású repülőgépeknél a nagy magasságban extrém ritkává váló levegő jelenti a korlátotForrás: Edge of Space

(A rakétahajtású repülőeszközöknél a hajtóanyagban lezajló kémiai folyamatok eredményeként keletkezik az égéshez szükséges oxigén, ezzel szemben a sugárhajtású gépek a légköri oxigént használják fel hajtóműveik működtetéséhez.)

A futurisztikus kinézetű Lockheed SR-71 "Blackbird"Forrás: U.S. Air Force Archive Photo

Az 1960-as évek derekára már mindkét katonai nagyhatalom, az Egyesült Államok és a Szovjetunió légierejében is rendszeresítve voltak azok a gépek – köztük többszörös hangsebességgel repülő típusok -,

amelyek szolgálati csúcsmagassága jóval meghaladta az utasszállító jetek utazómagasságát.

 

27 500 méteres szolgálati csúcsmagasságával sokáig a Lockheed U-2 "Dragon Lady"  felderítőgépe volt a sugárhajtású repülés magassági rekordereForrás: U.S. Air Force Archive Photo

Sokáig a Lockheed által kifejlesztett, és a szűzfelszállását 1955. augusztus elsején teljesített U-2 „Dragon Lady” magassági felderítőgép

volt a rekorder 27 500 méteres csúcsmagasságával,

amelyet a típus  U-2R modifikációja ért el.

Félelem szülte a páratlan vadászt

Amikor az Egyesült Államokban a  North American  kifejlesztette az  XB-70 Valkyrie  szuperszonikus hadászati bombázó  prototípusát, - amely a tervek szerin 3,1 Mach azaz  3 309 km/órás sebességgel és több mint 21 000 méteres magasságban repült  volna -, a Szovjetuniónak nem állt rendelkezésére olyan  vadászgép, amely képes lett volna  elfogni az amerikai szuperbombázót.

Az XB-70 "Valkyrie" szuperszonikus magassági stratégiai bombázó egyik kísérleti példánya az Edwards légi támaszpontonForrás: NASA

 A szovjeteket ugyancsak sokkolta a Lockheed zseniális konstrukciója,

a mind a mai napig egyedi képességű SR-71 Blackbird 

magassági felderítő 1965-ben történt szolgálatba állítása. Ezért a szovjet vezetés megbízta a Mikojan – Gurevics tervezőirodát egy olyan vadászgép   kifejlesztésére,  amely sebességi és magassági paraméterei alapján képes a Valkyrie leküzdésére, és hasonló sebességet tud elérni, mint a Blackbird.

A Valkyrie-re adott szovjet válasz, a MiG-25 "Foxbat"Forrás: Wikimedia Commons

Így született meg a repüléstörténetbe MiG-25 típusmegjelöléssel bevonult, és páratlan repülési képességekkel rendelkező elfogóvadász, a „Foxbat”, amelynek prototípusa 1964. március 7-én hajtotta végre első felszállását.

Soha nem repült ilyen magasra sugárhajtású gép

Noha az XB-70 projektet 1969-ben törölték, és a szuperbombázó sohasem lépett szolgálatba,

a szovjetek 1970-től hadrendbe állították a MiG-25-t,

és az 1970-es években folyamatosan fejlesztették az igencsak jól sikerült típust. 

Mig-25" Foxbat" a szovjet légierő kötelékébentForrás: Picasa

A harcászati, elfogó és felderítő változatok mellett néhány speciális példányt is építettek, kifejezetten repülési rekordkísérletek céljára. 

A Je-266 illetve Je-266M  típusok különlegesen erős hajtóműveket kaptak,

amelyek speciális többfokozatú kompresszoraiknak köszönhetően  alkalmassá váltak az alaptípus 20 700 méteres szolgálati csúcsmagasságát jelentősen meghaladó magasságba felemelkedni.

Néhány repülési tulajdonságát tekintve a harmadik generációs vadászgép, a Foxbat még ma is egyedi gépnek számítForrás: Wikimedia Commons

Alekszander Fedotov, a MiG tervezőiroda egyik legtapasztaltabb berepülőpilótája a Je-266M  kabinjában 1977. augusztus 31-én  a felső sztratoszféra határáig, 37 650 méteres magasságig jutott fel. 

Alexander Fedotov, a MiG tervezőiroda berepülőpilótája, az abszolút magassági rekord beállítójaForrás: MiG-25

Ez több mint a háromszorosa az utasszállító gépek szolgálati magasságának.

A sztratoszféra e magasságából már jól látszik a Föld görbülete, és a legalsó légréteg, a troposzféra halványkék sávként különül el a nappal is koromfekete égbolt hátterétől.

A sztratoszféra közepes magasságaiban már látszik a Föld görbületeForrás: Edge of Space

Fedotov egyedi teljesítményét  a FAI is hitelesítette; sugárhajtású géppel mind a mai napig nem sikerült megdönteni az orosz  magassági világrekordot.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK