Tudja-e, hogy mi a repülőgépes magassági világrekord?

Foxbat
A sugárhajtású repülőgépeknél a nagy magasságban extrém ritkává váló levegő jelenti a korlátot
Vágólapra másolva!
A belsőégésű, dugattyúsmotoros repülés mind a sebesség, mind pedig a csúcsmagasság szempontjából a második világháború idején érte el lehetőségeinek határát . A sugárhajtású repülés megjelenésével ezek a határok jelentősen  kitolódtak, de a magaslégköri  repülésnek is komoly fizikai korlátai vannak.
Vágólapra másolva!

Még ma sem sikerült megdönteni az orosz rekordot

A gázturbinás sugárhajtású katonai gépek fejlesztése az 1950-es évektől napjainkig hatalmas fejlődésen ment keresztül. A nem rakétahajtású repülőeszközök világában, egészen pontosan a Nemzetközi Repülési Szövetség (FAI) besorolása szerinti ”a földről felszálló sugárhajtású repülőgép önsúlymegkötés nélküli” kategóriájában az abszolút magassági rekord trófeája idestova harminckilenc éve Oroszországot illeti meg.

A sugárhajtású repülőgépeknél a nagy magasságban extrém ritkává váló levegő jelenti a korlátot Forrás: Edge of Space

(A rakétahajtású repülőeszközöknél a hajtóanyagban lezajló kémiai folyamatok eredményeként keletkezik az égéshez szükséges oxigén, ezzel szemben a sugárhajtású gépek a légköri oxigént használják fel hajtóműveik működtetéséhez.)

A futurisztikus kinézetű Lockheed SR-71 "Blackbird" Forrás: U.S. Air Force Archive Photo

Az 1960-as évek derekára már mindkét katonai nagyhatalom, az Egyesült Államok és a Szovjetunió légierejében is rendszeresítve voltak azok a gépek – köztük többszörös hangsebességgel repülő típusok -,

amelyek szolgálati csúcsmagassága jóval meghaladta az utasszállító jetek utazómagasságát.

27 500 méteres szolgálati csúcsmagasságával sokáig a Lockheed U-2 "Dragon Lady" felderítőgépe volt a sugárhajtású repülés magassági rekordere Forrás: U.S. Air Force Archive Photo

Sokáig a Lockheed által kifejlesztett, és a szűzfelszállását 1955. augusztus elsején teljesített U-2 „Dragon Lady” magassági felderítőgép

volt a rekorder 27 500 méteres csúcsmagasságával,

amelyet a típus U-2R modifikációja ért el.

Félelem szülte a páratlan vadászt

Amikor az Egyesült Államokban a North American kifejlesztette az XB-70 Valkyrie szuperszonikus hadászati bombázó prototípusát, - amely a tervek szerin 3,1 Mach azaz 3 309 km/órás sebességgel és több mint 21 000 méteres magasságban repült volna -, a Szovjetuniónak nem állt rendelkezésére olyan vadászgép, amely képes lett volna elfogni az amerikai szuperbombázót.

Az XB-70 "Valkyrie" szuperszonikus magassági stratégiai bombázó egyik kísérleti példánya az Edwards légi támaszponton Forrás: NASA

A szovjeteket ugyancsak sokkolta a Lockheed zseniális konstrukciója,

a mind a mai napig egyedi képességű SR-71 Blackbird

magassági felderítő 1965-ben történt szolgálatba állítása. Ezért a szovjet vezetés megbízta a Mikojan – Gurevics tervezőirodát egy olyan vadászgép kifejlesztésére, amely sebességi és magassági paraméterei alapján képes a Valkyrie leküzdésére, és hasonló sebességet tud elérni, mint a Blackbird.

A Valkyrie-re adott szovjet válasz, a MiG-25 "Foxbat" Forrás: Wikimedia Commons

Így született meg a repüléstörténetbe MiG-25 típusmegjelöléssel bevonult, és páratlan repülési képességekkel rendelkező elfogóvadász, a „Foxbat”, amelynek prototípusa 1964. március 7-én hajtotta végre első felszállását.

Soha nem repült ilyen magasra sugárhajtású gép

Noha az XB-70 projektet 1969-ben törölték, és a szuperbombázó sohasem lépett szolgálatba,

a szovjetek 1970-től hadrendbe állították a MiG-25-t,

és az 1970-es években folyamatosan fejlesztették az igencsak jól sikerült típust.

Mig-25" Foxbat" a szovjet légierő kötelékébent Forrás: Picasa

A harcászati, elfogó és felderítő változatok mellett néhány speciális példányt is építettek, kifejezetten repülési rekordkísérletek céljára.

A Je-266 illetve Je-266M típusok különlegesen erős hajtóműveket kaptak,

amelyek speciális többfokozatú kompresszoraiknak köszönhetően alkalmassá váltak az alaptípus 20 700 méteres szolgálati csúcsmagasságát jelentősen meghaladó magasságba felemelkedni.

Néhány repülési tulajdonságát tekintve a harmadik generációs vadászgép, a Foxbat még ma is egyedi gépnek számít Forrás: Wikimedia Commons

Alekszander Fedotov, a MiG tervezőiroda egyik legtapasztaltabb berepülőpilótája a Je-266M kabinjában 1977. augusztus 31-én a felső sztratoszféra határáig, 37 650 méteres magasságig jutott fel.

Alexander Fedotov, a MiG tervezőiroda berepülőpilótája, az abszolút magassági rekord beállítója Forrás: MiG-25

Ez több mint a háromszorosa az utasszállító gépek szolgálati magasságának.

A sztratoszféra e magasságából már jól látszik a Föld görbülete, és a legalsó légréteg, a troposzféra halványkék sávként különül el a nappal is koromfekete égbolt hátterétől.

A sztratoszféra közepes magasságaiban már látszik a Föld görbülete Forrás: Edge of Space

Fedotov egyedi teljesítményét a FAI is hitelesítette; sugárhajtású géppel mind a mai napig nem sikerült megdönteni az orosz magassági világrekordot.