Lefényképezhettek egy 1200 fényévre lévő bolygót

távoli bolygó, fotó
Lehetséges, hogy sikerült lefényképezni egy tőlünk 1200 fényévre található bolygót, írja a Space.com csillagászati portál.

A potenciális planéta a kékesfehér csillag bal felén figyelhető meg, tulajdonképpen egy piciny barna pöttynek látszik a képen. A felvételt az Európai Déli Obszervatórium (ESO) VLT teleszkópja készítette. A kép azért is számít fantasztikusnak, mert a lehetséges bolygó nem a szomszédban van, 280-szor távolabb található, mint a legközelebbi csillagrendszer, az Alfa Centauri.

A feltételezett bolygót piros karikával jelöltük Forrás: ESO/Schmidt et al.

27 ezer év alatt kerüli meg csillagát

A CVSO 30c jelű objektum valószínűleg bolygó lehet, ennek megerősítéséhez viszont további megfigyelések és vizsgálatok szükségesek. Ha valóban planétáról van szó, akkor igencsak messze lehet csillagától - körülbelül 660 csillagászati egységre (CsE) kering (1 CsE 150 millió kilométernek felel meg), egy kört nagyjából 27 ezer év alatt tesz meg.

A csillagászok egy másik bolygót is kiszúrtak a csillag mellett, a CVSO 30b-re még 2012-ben találtak rá tranzitmódszerrel. A tranzitmódszer a csillag fényének apró gyengülését méri, amikor egy bolygó közvetlenül előtte halad el. Mind a CVSO 30c, mind a CVSO 30b nagy valószínűséggel gázóriások.

Közvetlen képalkotással mindezidáig csupán egy maréknyi bolygót sikerült felfedezni, a planéták többségét a már ismertetett tranzitmódszerrel találták meg. A technika fejlődésével azonban minden bizonnyal ez a szám a közeljövőben megsokszorozódhat, remélik a kutatók. A CVSO 30c-vel kapcsolatos eredmények publikációját már jóváhagyták, a tanulmány az Astronomy & Astrophysics című szakfolyóiratban fog megjelenni.