Újra fertőző rákbetegséget találtak

kagyló
Először figyelték meg a fertőző rák olyan fajtáját, amely fajok között is terjed. A kutatók úgy gondolják, hogy sokkal több ilyen ráktípus létezhet, csak nem sikerült még felfedeznünk őket.

Azt, hogy léteznek fertőző rákbetegségek, már tudjuk egy ideje: nyolcféle fertőző rákot ismerünk, amelyeket kutyákban és erszényes ördögökben sikerült már megfigyelni. A Columbia Egyetem kutatói most puhatestűekben találtak olyan fertőző ráktípust, amely ráadásul nemcsak fajon belül, hanem fajok között is képes terjedni.

A kagylók esetében már fajok közötti fertőzésről is beszélhetünk (illusztráció) Forrás: Flickr / Holly Clark

Fajok között terjed

A leukémiaszerű rákot kanadai és spanyolországi kagylókban fedezték fel, mindkét esetben olyan fajok között, amelyek nagy víz alatti csoportokban élnek. Stephen Goff, az egyetem molekuláris biológusa a The Washington Postnak elmondta, hogy egyik esetben találtak bizonyítékot arra, hogy a betegség különböző fajok között is terjed.

A legtöbb ismert rák esetében a rákos sejtek a szerencsétlenül járt gazdatesttel együtt elpusztulnak – a kutatók azonban meglepődve tapasztalták, hogy ez esetben egyáltalán nem ez a helyzet. A megvizsgált beteg kagylók

rákos sejtjeinek ugyanis nem ugyanaz volt a DNS-ük, mint a gazdatesté,

azaz a rákbetegség egyik kagylóról a másikra terjedt, akár egy vírus. Az egyik megfigyelt esetben ráadásul egy teljesen másik fajtól érkezett a betegség a gazdatesthez.

Kutyák és erszényes ördögök is fertőződnek

Az első fertőző rákot még az 1990-es években sikerült felfedezni, amikor kutatók rájöttek, hogy az erszényes ördögök (Sarcophilus harrisii) pofáján elváltozásokat okozó tumorok a fajon belül terjednek. Azóta kutyák esetében is felfedeztek egy olyan rákfajtát, amely szexuális úton terjed, és évszázadok óta jelen van.

Az erszényes ördögök között a pofán található tumorok fertőznek Forrás: AFP/Torsten Blackwood

Goff és kollégái tavaly egy harmadik esetét is regisztrálták a kagylókat fertőző betegségnek, ekkor az Atlanti-óceánban élő egyik fajt tizedelte egy rejtélyes kór. A molekuláris biológus a Woods Hole Oceanográfiai Intézet felhívására kezdett vizsgálódni, akik azt hitték, hogy a kagylókat vírus támadja meg – kiderült, hogy ezt is a fertőző rák egy fajtája okozta.