Hihetetlenül részletes képek a világegyetem legősibb galaxisairól

galaxis, kutatás
A nagy fényes galaxist több kisebb, jóval távolabbi galaxis veszi körül
Brit csillagászok egy hawaii infravörös távcső segítségével elkészítették az égbolt négy teleholdnyi méretű részének eddigi legrészletesebb térképét. A képeken szerepel az univerzum legtávolabbi galaxisai közül is néhány.

Káprázatos képeket készítettek brit csillagászok a hawaii UKIRT (UK infrared telescope, azaz UK infravörös távcső) segítségével. Több mint 250 000 galaxist fedeztek fel az ég akkora részén, amely négy telihold nagyságának felel meg, írja a Daily Mail, a Nottinghami Egyetem Nemzeti Asztronómiai Ülésének anyaga alapján.

UDS program

A kutatók remélik, hogy az Ultra Deep Survey (UDS) program részekén készült képek új lehetőségeket adnak a csillagászoknak, hogy tanulmányozhassák a galaxisok kialakulásának és evolúciójának a korai szakaszát.

A hawaii infravörös távcső segítségével több mint 250 000 galaxist fedeztek fel. (A kinagyított rész az UDS program keretében felmért terület részlete) Forrás: Omar Almaini/University of Nottingham

„Az UDS-vel nagyszámban tudjuk tanulmányozni a távoli galaxisokat, és megfigyelni, hogyan fejlődtek a világegyetem történelmének különböző szakaszaiban” – mondta Omar Almaini, a Nottinghami Egyetem csillagászprofesszora, a program vezetője.

– folytatta a professzor.

A kutatók több mint 1000 órás összexpozícióval tették láthatóvá a leghalványabb objektumokat is Forrás: Omar Almaini/University of Nottingham

A világegyetem életkorát nagyjából 13,8 milliárd évre becsülik, és mivel a Nagy Bumm óta folyamatosan tágul, ez azt jelenti, hogy minél távolabbra néznek a csillagászok az űrben, annál távolabb tekintenek vissza az időben.

Sok száz nagyon ősi galaxis

Az UDS az egyik legmélyebb betekintést nyújtja az ég meglehetősen nagy területébe, ahol a megfigyelt galaxisok jó része több mint kilencmilliárd fényévnyire van tőlünk. (Az eddigi legősibb galaxist a Hubble Űrteleszkóppal figyelték meg: ennek kora 13,4 milliárd év.)

A nagy fényes galaxist több kisebb, jóval távolabbi galaxis veszi körül Forrás: Omar Almaini/University of Nottingham

Egészen mostanáig a kutatók főként egyedi objektumokra fókuszáltak az univerzum távoli múltjából. A most megfigyelt galaxisok közül több száz a Nagy Bumm utáni első évmilliárdban kezdte kisugározni a fényét.

A képek készítéséhez a kutatók a hawaii UK infravörös teleszkópot használták, és ismételten az ég ugyanazon részét figyelték. A kép összességében több mint 1000 órányi expozíciós idővel készült, ami azt jelenti, hogy még a leghalványabb objektumok is láthatóvá váltak.