Tíz év, és eltűnhet az egyik legkedveltebb gyümölcs

banán, GMO
Aggasztó eredményekre jutottak tudósok: a banánt pusztító gombák genomját vizsgálták, és kiderült, hogy a kártékony organizmusok olyan szintre fejlődtek, hogy 10 éven belül eltüntethetik a kedvelt gyümölcsöket a Föld színéről.

A legkedveltebb banánfajtát, a Cavendisht jelenleg két kór fenyegeti: az egyik a Panama-betegség, amely éppen Dél-Ázsiában, Afrikában, a Közel-Keleten és Ausztráliában pusztít, a másik a Sigatoka-betegség. Utóbbit három gombatörzs (Pseudocercospora musae, Pseudocercospora eumusae, Pseudocercospora figiensis) idézi elő, ezek genetikai állományát tanulmányozták most a Kaliforniai Egyetem munkatársai – írja a Science Alert.

Mint kiderült, már nem csupán a növények immunrendszerét támadják meg a gombák, hanem az anyagcsere-folyamataikba is beavatkoznak, elősegítve a fertőzés terjedését.

A legnagyobb probléma, hogy a Cavendish monokultúra, ami azt jelenti, hogy valamennyi növény a többi klónja, így nincs semmilyen genetikai változatosság. Mivel a növény képtelen ivarosan szaporodni, ezért nem tud evolválódni se, ami miatt teljesen védtelen a betegség ellen. Ugyanez igaz volt a korábbi Gros Michel fajtára is, ami a gombabetegségek miatt mára szinte teljesen kipusztult.

Forrás: Wikimedia Commons

Hogyan védekezhetünk?

Kérdés, hogy ilyenkor mi lenne a legjobb megoldás? Az egyik legkézenfekvőbb lehetőség egy újabb, a Cavendishtől teljesen eltérő banánfajta létrehozása lenne, ez azonban drága és körülményes módszer. Ezzel szemben a kutatók úgy gondolják, célszerűbb lenne magának a Cavendishnek a genetikai állományát módosítani.

Nagy segítséget jelent, hogy a három gombatörzs génállományát már ismerik a szakemberek, így elméletben nem jelentene gondot a Cavendishből létrehozni egy rezisztens banánfajtát. A harmadik lehetőség egy újfajta gombaölő szer kifejlesztése, ami megakadályozza, hogy a gomba beavatkozzon a növény anyagcsere-folyamatába.

Az eredményeket a kutatók a PLOS Genetics című folyóiratban publikálták.