Krízist is okozhat a gyereknek az iskolakezdés

2016.08.23. 19:00

Szeptember elseje, az iskolakezdés közeledtével általában tovaszáll a gyerekek nyári jókedve. Az iskolakezdéssel általában együtt járó rosszkedv azonban nem feltétlenül csak hangulati kérdés, hanem - amint arra a Semmelweis Egyetem I.sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának szakpszichológusa is rámutat – igen gyakran komoly pszichés problémák előjele.

Minden negyedik-ötödik gyereknek van pszichés problémája

Az iskolakezdés, a teljesítmény-centrikusság, a kortársaknak és az otthoni elvárásoknak való megfelelés – egyebek mellett ezek is hozzájárulnak ahhoz, hogy még az óvatosabb becslések szerint is csaknem minden negyedik-ötödik gyerek küzd valamilyen pszichés problémával.

Hamarosan kezdődik az iskola - az iskolakezdés sok gyereknél okoz szorongástForrás: Dreamstime

Ezek túlmutatnak az alkalmazkodási nehézségeken;

megjelenhet depresszió, szorongás, deviáns viselkedés, de van, hogy testi tünetek,

például has- vagy fejfájás jelentkezik – mondja Dr. Csenki Laura. A Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának gyerek klinikai szakpszichológusa szerint számtalan krízissel kell megküzdeniük a gyerekeknek, ilyenkor átmenetileg természetesnek tekinthető, hogy visszalépnek egy korábbi fejlődési szakaszba, ha azonban tartóssá válik ez az állapot, érdemes szakemberhez fordulni.

Hétköznapi krízishelyzetek

A különféle krízishelyzetek az élet természetes velejárói, ám nem egyformán tudnak velük megbirkózni a gyerekek,

így teljesen normálisnak tekinthető, ha a gyerek átmenetileg visszalép egy korábbi, már túlhaladott fejlődési szakaszba

– pl. bevizel, szorosabb testi kontaktust igényel a szülőkkel-, ahol biztonságban érzi magát – magyarázza Csenki Laura.

Az iskolakezdéshez fűződő szorongást az iskolaváltás, vagy a megszokott környeztből való kikerülés is előmozdíthatjaForrás: MTI/Balázs Attila

Az sem ritka, hogy deviáns viselkedést vesz fel, depresszióba esik vagy szorongni kezd. Ezek mind a megküzdés, az alkalmazkodás részei, amelynek lehet pozitív kimenetele, ám negatívan is végződhet, amikor például állandósulnak a testi tünetek vagy egyéb zavarok.

Problémát okozhat az iskolaváltás, vagy egy jó barát elköltözése is

Az iskolába kerülés, az iskolaváltás, egy osztálytárs vagy barát elköltözése, a szülők válása, a nagyszülők betegsége – csak néhány példa, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük a gyerekeknek, és ehhez jön még az is, hogy

nemcsak az iskola, de a szülők is magas elvárásokat támasztanak feléjük

– részletezi a a pszichológus.

A gyereke egy része szorong a magas elvárásoktólForrás: Thinkstock

Beszélgetéssel, közös megoldási javaslatok kidolgozásával mi magunk is sokat segíthetünk a szorongás oldásában, emellett meg kell említeni a mozgás szerepét, ez is sokat segít a feszültség csökkentésében, és számtalan relaxációs technika közül is választhatunk– hangsúlyozza a pszichológus, aki szerint

a tünetek hosszabb fennállása esetén érdemes a pedagógusokkal is beszélni,

és ha ők is indokoltnak látják, pszichológust is bevonhatunk a probléma megoldásába.

Amennyiben indokolt, érdemes szakpszichológushoz fordulni, a szorongás megszüntetéséértForrás: Dreamstime

A krízishelyzetek megélése és feldolgozása függ a gyerek alkalmazkodóképességétől, és attól is, hogy a szülő hogyan éli meg ezt a helyzetet. A felnőttek bizonytalanságai a kicsikben is szorongást válthatnak ki, így szülőként egyszerre kell a gyerekünkre és a saját érzelmeinkre figyelni.

A szülői elvárásoknak is komoly szerepük van

Mivel a gyerekek számára különösen fontos a biztonság, és megnyugtatja őket az ismerős környezet, így például iskolakezdéskor vagy

iskolaváltáskor érdemes már a tanévkezdés előtt felkeresni az intézményt,

megismerkedni a pedagógusokkal, esetleg beszélgetni olyan gyerekekkel, akik már oda járnak.

Fontos, hogy a szülők bíztassák gyereküket a tudás megszerzésében, és ne fogalmazzanak meg nehezen teljesíthető követelményeketForrás: MTI/Rosta Tibor

A teljesítményszorongás csökkentéséért sokat tehetünk azzal is, ha igyekszünk megőrizni és táplálni a gyerekek természetes tudásvágyát, és nem az eredményekre, hanem arra koncentrálunk, hogy megmaradjon a belső motiváció, így elkerülhető,

hogy csak azért tanuljon a gyerek, hogy eleget tegyen az elvárásoknak

– mondja Csenki Laura, aki szerint nem csak az iskola támaszthat magas követelményeket a gyerekekkel szemben, gyakran épp a szülők azok, akik sokszor indokolatlan vagy épp irreális igényekkel lépnek fel, például hogy karácsonyra olvasson a gyerek, de említhetnénk akár a különféle különórákat is.

(Forrás: Semmelweis Egyetem, Semmelweis Médiasarok)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK