Azt rebesgetik, több száz holttest maradt a hajóroncsban

2016.09.05. 21:24

A Vörös-tenger partján fekvő Port Safaga nem csak foszfátkikötőjéről és szállodáiról nevezetes fürdőparadicsom. Távol a parttól, a nyílt tenger felszíne alatt rejtőzködő Hyndman-zátony tövében, a Salem Express komphajó nyomasztó atmoszférát árasztó roncsa komor titkokat őriz.

Rossz ómen, ha átkeresztelik a hajót

A túlzsúfolt Salem Express komphajó 1991. december 15-én mintegy ezer utassal a fedélzetén felszedte a horgonyt, és kifutott Dzsidda kikötőjéből. Az eredetileg 500 személy befogadására tervezett úgynevezett roll-on roll-off típusú, gépjárművek és utasok szállítására alkalmas komphajó Szaúd-Arábiából az egyiptomi Port Safaga kikötőjébe tartott. Az akkor véget ért mekkai zarándoklat miatt mind Hasszán Moro kapitány, a Salem Express parancsnoka, mind pedig a helyi hatóságok szemet hunytak afelett, hogy az engedélyezettnél lényegesen több utas szállt a fedélzetre.

A negyedszázada elsüllyedt Salem Express megmerülésekor kézzelfoghatóan érezhető a tragédia súlyaForrás: Elter Tamás archívuma

(A katasztrófa után közzétett, a tényleges utaslétszámra vonatkozó ellenmondásos hatósági adatok hátterében a nyilvánvalóan súlyos szabálysértés elmaszatolásának szándéka állt.) A 100 méter hosszú, 4 771 BRT vízkiszorítású és 500 utas befogadására tervezett kompot 1966-ban Toulonban, a Constructions Navales hajógyárban bocsátották vízre, eredetileg Fred Scramoni néven.

A komphajó hosszú éveken át francia lobogó alatt szelte a Földközi-tenger hullámait,

1980-ban került egyiptomi tulajdonba.

A Salem Express úgynevezett roll-on roll-off típusú személyszállító komphajó voltForrás: Wrecknet

Ekkor ismét átkeresztelték. 1988-ban, amikor egy másik egyiptomi hajózási társaság birtokába került, megint új nevet kapot:, ekkor vezették be Salem Express néven a hajóregiszterbe. A Salem Express balesete is alátámasztani látszik azt a régi tengerészbabonát, amely szerint a hajó átkeresztelése súlyos tragédia előszele, rossz ómen.

Erős szél és áramlás okozta a hajó végzetét

Miután a Salem Express kifutott 450 tengeri mérföld (mintegy 832 km) hosszú útjára,

feltámadt az északi szél, amely estére viharossá fokozódott.

A túlzsúfolt hajón az utasok jelentős része nem fért el a kabinokban, ezért a nyitott fedélzeten vert tanyát.

Az erős, hideg szél, és a hullámzástól felcsapódó vízpermet miatt a kapitány szerette volna megrövidíteni a fedélzetre szorult didergő tömeg megpróbáltatásait, ezért úgy határozott, hogy nem a szokásos és hosszabb hajózási útvonalon, hanem azt levágva, a Hyndman- és a Panoráma-zátonyok közötti csatornán át közelíti meg a kikötőt.

A Salem Express - még mint Fred Scramoni az 1960-as évek végén, francia lobogó alattForrás: Wreck of the Worlds
A Salem Express (ex-Fred Scramoni)
Típus: Roll-on roll-off utas- és személygépkocsi-szállító komphajó
Vízrebocsátás: 1966, Constructions Navales Hajógyár, Toulon, Franciaország
Hossz: 100,29 méter
Szélesség: 18,1 méter
Merülés: 4,92 méter
Vízkiszorítás: 4 771 BRT
Meghajtás: 4x8 hengeres dízel aggregát (építő: Ch de L'Atlantique) két hajtott hajócsavar
Teljesítmény. 14 880 lóerő
Elsüllyedés ideje: 1991. december 16.
Elsüllyedés oka: zátonynak ütközés
Helyszín: Hyndman-zátony, Port Safaga térsége
GPS koordináták: 26 39 01" É, 34 03 48" K
Minimális mélység: 10 méter
Maximális mélység: 31 méter
Látótávolság: kitűnő
Áramlatok: általában gyenge, időnként közepes
A merülőhely víz alatti temetőnek számít.

A Salem Express 1991. december 15-én éjfél körül érte el a csatorna bejáratát.

Moro kapitány tapasztalt tengerésztiszt volt,

kereskedelmi hajózási pályafutása előtt hosszú ideig az egyiptomi haditengerészetnél szolgált, és hajójával már többször megtette ezt a rövidebb, Port Safagába vezető utat.

A Salem Express roncsának 3D-rajzaForrás: Elter Tamás archívuma

A katasztrófa éjszakáján a háborgó tenger miatt a szokásosnál jóval erősebb volt az áramlás a Hyndman-zátony csatornájában. Ez is komoly szerepet játszott abban, hogy a Salem Express letért a csatornán keresztül vezető irányvonaltól, és ahogy beköszöntött 1991. december 16-a, pár perccel éjfél után nagy sebességgel a Hyndman-zátonynak ütközött.

Infernális jelenetek játszódhattak le a percek alatt elsüllyedt hajón

Az éles korallszirtek meglékelték a törzs vízvonal alatti részét, de ennél sokkal nagyobb probléma volt, hogy az ütközés erejétől felnyílt a gépkocsik ki- és beállását biztosító rámpaajtó.

A bezúduló tengervíz miatt a Salem Express perceken belül az oldalára dőlt, és szabályosan lefordult a zátonyról.

Alig telt el tizenkét perc éjfél után, amikor a komphajót majdnem ezer emberrel a fedélzetén elnyelte a tajtékzó tenger.

Napfelkelte a Hyndman-zátonynál, ahol a Salem Express roncsa nyugszikForrás: Elter Tamás

A kabinban tartózkodó, zömében már álomba szenderült utasoknak semmi esélyük sem volt a hajó elhagyására. A viharos, koromsötét éjszakában tumultuózus jelenetek játszódhattak le a hajó belső tereibe szorult, reménytelen helyzetbe került tömegben.

Merülési tervhez készített vázlatrajz a Salem Express roncsárólForrás: Elter Tamás archívuma

A zátony közelében a katasztrófa idején két kis halászhajó bukdácsolt a hullámok hátán. Egyikük kapitánya később elmondta, hogy jól látta fedélzetéről a kivilágított nagy komphajót, ami a legnagyobb megdöbbenésére, szinte az egyik pillanatról a másikra eltűnt.

A Salem Express roncsánál mindig kitűnő a látótávolságForrás: Elter Tamás

Ezek a hajók riasztották a kikötőt; a háborgó hullámok miatt az elsüllyedés veszélye nélkül ugyanis nem tudták megközelíteni a zátonyt.

Még mindig holttesteket rejthet a roncs mélye

A mentés csak lassan és szervezetlenül indult meg; a közeli haditengerészeti bázisról kifutó őrhajók értek először a katasztrófa helyszínére.

Összesen 180 kihűlt és sokkos állapotban lévő túlélőt sikerült kimenteni a vízből.

A hatósági vizsgálatot lezáró közlemény szerint összesen 578 utas és 72 fős személyzet tartózkodott a hajón. A hivatalos adatok 470 főre teszik az áldozatok számát, ám bizonyos, hogy ennél jóval többen vesztek oda az egyiptomi tengerhajózás második legnagyobb polgári katasztrófájában, a legelfogadottabb szám a 690 halálos áldozat.

Az egyik mentőcsónak a kémények alatti törmelékmezőnForrás: Wrecknet

A katasztrófa másnapján az egyiptomi haditengerészet búvárai, és a Port Safagában működő civil búvárbázis oktatói hozzákezdtek a hajótérbe szorult holttestek kiemeléséhez. (A mentésben részt vett exbúvároktató kollégámtól hallottam, hogy a borzalmas élmény hatására közülük többen is abbahagyták a hivatásos búvári pályát, és soha többé nem szálltak tengerre.) A Salem Express hullámsírba merülését követő napokban még számos holttestet dobott fel, illetve sodort partra a víz.

Az étkező belsejeForrás: Elter Tamás archívuma

A mentést irányító szakemberek megítélése szerint

a hajó mélyén fekvő belső terekbe túl kockázatos lett volna a búvárok beküldése,

ezért – kegyeleti okokból –a haditengerészeti mentőbúvárok lehegesztették e helyiségek bejáratát. Mind a mai napig különböző számok keringenek a kiemelésre nem került halottak számáról; a legnagyobb valószínűséggel a Salem Express roncsa 250-300 ember tenger alatti temetője lehet.

Nyomasztó törmelékmező a homokos tengeraljzaton

A Salem Express a második legnagyobb hajóroncs a Vörös-tenger egyiptomi partszakaszán. (Az első a világháború idején, a Szuezi-öböl bejáratánál 1941. október 6-án német bombatámadás miatt a teljes rakományával mélybe süllyedt SS Thistlegorm katonai teherszállító gőzös.) Az 25 éve elsüllyedt M/S Salem Express újszerű állapota és nyomasztó hangulata miatt nem hasonlítható egyik vörös-tengeri hajóroncshoz sem.

A roncs belsejének távoli részeibe csak megfelelően gyakorlott és zárt téri merülésre kiképzett búvárok hatolhatnak beForrás: Elter Tamás

Amikor a perzselő egyiptomi napfényben sziporkázó tengeren a Hyndman-zátony mellett megáll a búvárhajó, már a fedélzeten megérint mindenkit a „hely szelleme”, az a tudat, hogy a derűsen kéklő víztömeg mélyén temető rejtőzik.

A Salem Express külső szemrevételezése a kezdő búvárok számára is nyitott lehetőség,

az oldalára dőlt roncs törzsét, ugyanis már 10 méteres mélységben elérjük. A kitűnő, általában 35-40 méteres látótávolságnak köszönhetően szinte az egész hajótest belátható a roncshoz történő lesüllyedés közben.

A két kémény és a rádióantenna árbóca. A roncs impozáns, ám komor látványt nyújtForrás: Elter Tamás

A hajó törzsén még csak kevéssé telepedtek meg a korallok, emiatt a Salem Express újszerű benyomást kelt. A roncs a kormányfél felőli oldalán (jobb oldalán) fekszik a homokos aljzaton. A hajótörzs középvonalában áll a két kémény, az összekötő konzolra felszerelt rádióantennával.

A nyitott hátsó raktérajtóForrás: Elter Tamás archívuma

Túl azon, hogy ez kiváló tájékozódási pont a roncson, ha a kémények alatt lesüllyedünk, a 30 méteres mélységben elérjük a víz alatti fotósok kedvelt témáját alkotó, a homokos aljzaton gerincükön álló mentőcsónakokat, valamint a híres törmelékmezőt.

A szóbeszéd szerint a kapitány bezárkózott a hídra

Ha végigtempózunk közvetlenül a törmelékmező felett, minduntalan szembetalálkozunk a katasztrófa emberi vonatkozású emlékeivel; a tengeri organizmusoktól már félig benőtt rádiósmagnóval, hordozható tévékészülékkel, vagy éppen egy babakocsi maradványaival. Az orr felé úszva érjük el a hátsó oldalán félkör alakúan ívelt kapitányi hidat.

Hordozható tévékészülék a törmelékmezőrőlForrás: Youtube

Az ablaküvegek már rég megsemmisültek, a nyílásokon át bevilágítva megpillanthatjuk néhány fedélzeti berendezés maradványát Hasszán Moro kapitány egykori őrhelyén. A szóbeszéd szerint, amikor a Salem Express süllyedni kezdett,

a kapitány végső kétségbeesésében bezárkózott a hídra,

hogy hajójával együtt fejezze be földi pályafutását.

Egy kislány ruhája a roncs belsejébenForrás: Elter Tamás archívuma

Hogy így történt-e, vagy sem, ma már aligha tisztázható, viszont tény, hogy a kapitány is az áldozatok listáján szerepelt. A hajó orrán jól látszik az ütés okozta nyílás, amelyen bezúdult a tengervíz.

Lépten-nyomon felbukkannak a borzalmas hajnal vádló emlékei

Ami igazán hátborzongatóan emlékezetes kaland, az a roncs belsejébe történő behatolás. A tatfedélzet alatti rakodónyílás ajtaja bő évtizede egy erős tengeri viharban leszakadt. A széles nyíláson át könnyen bejutunk a hosszú, folyosószerű poggyászraktérbe. Annak ellenére, hogy rendszeres távközönként találunk viszonylag szélesebb nyílásokat, amelyeken át kiúszhatunk a raktérből, a roncs belsejében történő kalandozás zárt téri merülésnek számít.

Egy Toyota roncsa a komp parkolóterébenForrás: Wrecknet

A raktér egyes szakaszain szinte teljes sötétség honol, emiatt csak a búvárlámpák fénykévéje által bevilágított területeket tudjuk alaposan szemügyre venni.

Itt mellbevágó módon szembesülünk a tragédia emberi vonatkozásaival,

szétnyílt bőröndök, szanaszét heverő ruhák, egy kiváló állapotban fennmaradt edzőcipő, valamint kerékpárroncs és gyerekjátékok idézik fel 1991. december 16. rémséges hajnalát.

Használati tárgyak és csomagok a poggyászraktárbanForrás: Elter Tamás archívuma

A raktérből tovább lehet úszni a gépkocsikat rejtő parkolófedélzetre. Ide azonban már csak kellően tapasztalt és beltéri roncsmerülésre is kiképzett búvárok tervezzenek behatolást. Döbbenetes látvány az éles lámpafényben feltűnő Toyota, aminek helyenként még kiválóan látszik a fényezése.

Tisztelni kell a víz alatti temetőket

A sötétség miatt a belső tereket nem tudják meghódítani a korallok, így minden úgy látszik, ahogyan 25 éve landolt a tenger fenekén. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Salem Express az oldalára dőlten fekszik az aljzaton, ezért a sötét belső terekben teljesen máshol van ténylegesen a lent és a fent, mint ahogyan érezzük.

A Salem Express roncsán kézzelfoghatóan érezhető a tragédia atmoszférájaForrás: Shibuya/Monika Grochal

A hídra kellő körültekintés mellett be lehet úszni. Az 1990-es években, pár évvel a katasztrófa után még számos berendezés kiváló állapotban megvolt a kapitányi hídon, ezt tanúsítják többek között a világhírű svájci búvárfotós, Kurt Amsler által akkoriban készített felvételek.

A Salem Express a világ tíz legszebb hajóroncsa között szerepelForrás: Stanislav Moroz


A Salem Expresshez lemerülve lehet talán a legjobban megtanulni a hajóroncsok iránti kötelező tiszteletet, és átérezni a tenger csendjébe dermedt múltbéli tragédiák atmoszféráját.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK