Töpörödik a Merkúr

Merkúr, aktív
Tektonikai aktivitásra utalnak azok a felszíni képződmények, amiket a NASA űrszondája az elmúlt hónapokban szúrt ki a Merkúron – írja a Science Alert.

A tektonikai aktivitásra utaló bizonyítékok a NASA Messenger űrszondájának felvételein figyelhetők meg. Az űreszköz az elmúlt 18 hónapban közel repült a Merkúrhoz, így egészen jó képeket tudott lőni a legbelső bolygó felszínéről.

A Merkúr, a legbelső bolygó tektonikailag aktív égitest Forrás: NASA, JHUAPL, Carnagie

Az új fotókon olyan felszíni képződményeket, úgynevezett töréslépcsőket – vagyis törések mentén függőleges elmozdulással kialakult lépcsőket – láttak, amelyek korábbi képeken nem voltak felfedezhetők. Ezek a képződmények kicsik, ami arra utal, hogy földtörténetileg fiatalnak tekinthetők.

Forrás: NASA/JHUAPL/Carnegie Institution of Washington/Smithsonian Institution

Összehúzódik a bolygó

A Merkúr összehúzódik, töpörödik, így tektonikailag aktív.

„Az apró felszíni töréslépcsők fiatal kora azt jelzi, hogy a Merkúr a Földhöz hasonlóan tektonikailag aktívnak tekinthető planéta, és napjainkban is új törések keletkeznek rajta. Ez annak köszönhető, hogy a bolygó belseje hűl, és az égitest összehúzódik" – mondta Tom Watters, a Nature Geoscience című szakfolyóiratban megjelent tanulmány első szerzője.

A Merkúr napsütötte oldala a Messenger felvételén Forrás: NASA

A kutatócsoport a továbbiakban a Merkúr mágneses terét és felszíni aktivitását fogja behatóbban vizsgálni. Az eredmények válaszokat adhatnak arra, milyen folyamatok játszódhatnak le a Merkúron – például lehetnek-e a bolygón földrengések.

„Pontosan ezért kutatunk" – mondta Jim Green, a NASA bolygókutatója. „A tudósok éveken át úgy hitték, a Merkúr tektonikus aktivitása a távoli múltban véget ért. Izgalmas belegondolni, hogy ez az aprócska planéta – ami alig nagyobb valamivel a Holdnál – ma is mozgalmas helynek számít" – tette hozzá az amerikai űrügynökség munkatársa.