Bizarr helyen találtak rá egy új hangyafajra

2016.09.27. 11:44

Ecuadorban dolgozó kutatók egészen elképesztő helyen találtak rá egy új hangyafajra. Az apró rovar tetemét békahányásból „bányászták” ki.

Egyelőre nem sokat tudni a megnyúlt szájszervvel rendelkező rovarról, amely a Lenomyrmex hoelldobleri tudományos nevet kapta, olvasható a Science Alert tudományos portálon. A következő lépés az lesz, hogy a szakembereknek élő példányokat kell találniuk, így tanulmányozhatják a frissen felfedezett rovarfaj viselkedését, életmódját.

Forrás: Rabeling et al

Bár furán hangzik, a békahányásban való turkálás megszokott tevékenység a biológusok körében, hiszen az elfogyasztott rovarok tetemei alapján sok minden leszűrhető az adott békafaj ökológiai helyzetéről és magának az öklendező kétéltűnek az egészségi állapotáról.

A kutatók egészen egyszerű módon késztették hányásra a békát: egészen addig itatták vízzel, míg öklendezni nem kezdett. Miután ez megtörtént, az állatot szabadon engedték. A módszer első látásra kissé kegyetlennek tűnhet, éppen ezért csak a legjobb szakemberek alkalmazhatják szigorú szabályok betartása mellett. A fő cél, hogy a szakértők értékes információkhoz jussanak, és közben a békák se sérüljenek meg.

Valóságos kincsesbánya a békahányás

A béka gyomra valóságos kincsesbányának bizonyult, mivel a Lenomyrmex hoelldobleri mellett még számos más, egyelőre azonosítatlan rovarfajt is találtak a kutatók.

A ZooKeys szakfolyóiratban közölt tanulmányban egyébként több kétéltű gyomortartalmát is megvizsgálták a tudósok, így összesen 45 különböző hangyafajt és 9 atkafajt sikerült kiszúrni a békák hányásaiban. Az ördögbékához (Oophaga sylvatica) hasonló mérgező békák a hangyák testében található veszélyes anyagokból állítják elő saját toxinjaikat.