Új törpebolygóval gyarapodott a Naprendszer

2014 UZ224
Fantáziarajz a 2014 UZ224-ről
Új törpebolygót fedeztek fel a Naprendszerben. Az égitest még a Plutónál is messzebb található a Naptól.

A törpebolygót 2014 UZ224-nek keresztelték el. Az égitest 530 kilométer átmérőjű, és 13,7 milliárd kilométerre van központi csillagunktól, olvasható a Space.com csillagászattal foglalkozó portál hírében.

A 2014 UZ224 keringési ideje 1100 év. Összehasonlításképpen a Pluto 248 év alatt kerüli meg a Napot. Az új objektum létezését a Nemzetközi Csillagászati Unió Kisbolygó Központja (Minor Planet Center) erősítette meg.

Fantáziarajz a 2014 UZ224-ről Forrás: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

A sötét energiát keresték, törpebolygót találtak

Az új törpebolygót a DECam (Dark Energy Camera, magyarul Sötét Energia Kamera) nevű kutatóeszköz segítségével fedezték fel. Jelenlegi ismereteink szerint az univerzum gyorsulva tágul, és ezért a jelenségért az egyelőre „megfoghatatlannak” tűnő sötét energia a felelős. A DECam-ot azért építették, hogy megfigyelje a galaxisok és szupernóvák távolodását a Földtől. Az eszköz célja, hogy pontos képet kapjunk arról, mi is tulajdonképpen a rejtélyes sötét energia.

A DECam kutatóeszközt az úgynevezett Sötét Energia Felmérés (Dark Energy Survey) nevű projektben alkalmazzák, amelynek lényege, hogy a műszerrel olyan térképet készítsen a világegyetemről, ami információkat nyújt a sötét energia megismeréséhez. Emellett a DES keretében a sötét anyagot is tanulmányozzák, valamint ismeretlen objektumokat is keresnek a szakemberek.

A DES fontos része, hogy a kutatók hetente egyszer képeket készítenek az égbolt egy bizonyos részéről. A 2014 UZ224 mozgását is ezeken a felvételeken figyelték meg. A felfedezés megerősítése két évet vett igénybe.

Habár pontos keringési pályájáról egyelőre keveset tudni, a tudósok szerint a 2014 UZ224 a jelenleg ismert harmadik legtávolabbi objektum a Naprendszerben.