Egyre több kétfejű cápa születik

kétfejű cápa
Egyre több kétfejű cápára akadnak a szakemberek a természetben. A kutatók egyelőre nem tudják megmagyarázni, miért növekszik ilyen mértékben a torzszülött tengeri ragadozók száma.

A genetikai rendellenességgel született cápák száma már évek óta növekszik, ezért a tudósok most úgy döntöttek, alaposabban utána járnak a jelenségnek – írja cikkében a National Geographic magazin.

Valentín Sans Coma professzor, a Malagai Egyetem kutatója egy kétfejű macskacápa-embriót vett alaposan szemügyre, emellett pedig további 800 cápaembriót is megvizsgált laboratóriumi körülmények között. A szakember arra jutott, hogy a torzszülöttséget a legnagyobb valószínűséggel egy káros genetikai mutáció idézi elő, mivel a tanulmányozott kétfejű embrió nem volt kitéve semmilyen fertőzésnek, radioaktív sugárzásnak vagy kemikáliának.

A legtöbb kutató úgy véli, a vadon élő cápáknál előforduló genetikai rendellenességek kialakulásához számos tényező együttesen járul hozzá. E faktorok között megtalálhatóak a vírusos fertőzések, az anyagcsere-rendellenességek és természetesen a környezetszennyezés.

Forrás: Journal of Fish Biology

Ezért is káros a túlhalászás

Nicolas Ehemann tengerbiológus egy viszonylag kevés figyelmet kapott, ám annál súlyosabb problémára is rávilágított. Egy kétfejű Mustelus higmani egyedet, valamint egy szintén torzszülött kékcápát vizsgált és azt találta, hogy

a rendellenes állapot kialakulásában nagy szerepet játszhat a túlhalászás.

Ez ugyanis hozzájárul a genetikai változatosság csökkenéséhez, ami miatt megnő a rendellenességekkel, például két fejjel világra jött utódok száma. Ezek a példányok életképtelenek, hamar elpusztulnak, ezért is szükséges a kedvezőtlen tendencia hátterében álló okok feltárása.