Megfigyelték a legapróbb aszteroidát

Aszteroida Föld universe
Nem mindennapi eredményt értek el csillagászok: egy mindössze 2 méter átmérőjű aszteroidát sikerült részletesen megfigyelniük.

Érdekes, hogy "aprócska" mérete ellenére a 2015 TC25 névvel illetett égitest rendkívül fényes, sőt, az eddig felfedezett legragyogóbb földközeli objektum: a rá eső napfény nagyjából hatvan százalékát visszaveri – írja a futurity.org tudományos hírportál. Emellett ez az eddig megfigyelt leggyorsabban forgó földközeli objektum, forgási ideje mindössze 2 perc.

Az Astronomical Journal című szaklapban publikált eredmények arról számolnak be, hogy a 2015 TC25 felszíne leginkább az aubrit típusú meteoritok felszínére hasonlít. Az aubrit szinte kizárólag ensztatitból áll, amely egy magnézium tartalmú szilikátásvány. Az ensztatitos összetételű kis égitestek egy meghatározott tartományban csoportosulnak a Naprendszerben. Ez az övezet a kisbolygóöv belső széle.

Forrás: Manuel Cohen/Fizzfoto

Az aszteroidát még tavaly októberben fedezték fel, az objektum „mindössze" 128 ezer kilométerre volt bolygónktól. A mostanihoz hasonló apróbb aszteroidákat gyakran fedeznek fel kutatók, méretük miatt viszont nem nagyon tudják alaposabban meghatározni őket. A 2015 TC25esetében viszont nem ez a helyzet, és a kis égitest tulajdonságainak leírásával a tudósok többet megtudhatnak azokról az méretesebb objektumokról, amikről ezek a kisebb kőzetdarabok leválnak. Mostanáig több mint 15 ezer földközeli objektumot sikerült felfedeznie a szakembereknek.