Több, mint egy évtizede van lehetőségük arra magyar fizikatanárok, hogy a világ legnagyobb kutatóintézetében - a CERN-ben - kapjanak új impulzusokat és tudást. A vállalati szponzoráció elakadt, ugyanakkor alapítványi támogatással idén sem marad el az egy hetes képzés. Nem mellékesen: a hazai kezdeményezésű program mára nemzetközivé nőtte ki magát.

Kis híján vége szakadt egy jelentős társadalmi-gazdasági hozadékkal bíró oktatási programnak. Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont (Wigner FK) az elmúlt tizenkét évben ipari szponzorációs segítséggel - tehát vállalatok dobták össze a költségeket - évente negyven fizikatanárt küldött ki "fejtágításra" a CERN-be, az Európai Nukleáris Kutatási Szervezethez. Érdemes tisztázni: a CERN a világ legnagyobb részecskefizikai laboratóriuma, de ha a Nagy Hadronütköztető (LHC) és a World Wide Web születési helyét keresi valaki, akkor is a CERN ajtaján kell kopogtatnia.

Viszont tavaly, nagy valószínűséggel a szűkössé vált anyagi helyzet miatt, a vállalatok nem tudtak további támogatást biztosítani, ezért az MTA segítette a tavalyi programot, s az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont idén pályázott a Pallas Athéné Domus Innovationis (PADI) Alapítványhoz. Ennek köszönhetően a mára nemzetközivé vált képzési program idén sem marad el.

Az LHCb kísérletben használt berendezés egyik hatalmas mágneseForrás: CERN/LHC/Peter Ginter

Az alapítvány 3,5 millió forintos hozzájárulása teljes mértékben fedezi húsz fizika tanár és öt előadó/gyakorlatvezető egy hetes képzésének költségeit az utazástól kezdve a szállásköltségekig. Természetesen nem ülhet fel akárki a Genfbe tartó repülőgépre: részletes motivációs levéllel indul a jelentkezés , emellett alapfeltétel, hogy a jelentkező , aktív tanárként tanítson is, illetve hasonló programban sem vehetett korábban részt.

Népszerű a program, nagy volt a túljelentkezés

Idén valóban csak húsz fizika tanár kapja meg a lehetőséget, de nagy volt a túljelentkezés, még Ukrajnából is volt jelentkező - árulta el Horváth Dezső, a Wigner FK fizikusa. A számos nemzetközi tagsággal bíró és díjjakkal elismert professzor szerint a fiatalok elfordultak a természettudománytól, bár "az érdeklődés lankadása valójában világjelenség".

A jó fizika tanár példakép is

Egyébként a CERN-program célja nem fizikusok képzése, a kurzus sokkal összetettebb, ennél szélesebb dimenziót fogva át működik. Ugyanis - ahogy Horváth Dezső fogalmazott - az egy hetes látogatásokkal a fizika tanárok lelkesedése és érdeklődésük felkeltése a cél, akik a megszerzett élményekkel és új tudással komoly lelkesítő hatással lehetnek a gyerekekre, akik így nagyobb érdeklődéssel fordulhatnak a természettudományok felé. Belőlük lesznek a jövő mérnökei és ugyan fizikusok nélkül is működik egy társadalom, de mérnökök nélkül aligha - hívta fel a figyelmet a neves fizikus.

Az LHC, a Nagy Hadron Ütköztető a világ legnagyobb méretű és legmagasabb energiájú részecskegyorsítójaForrás: ELTE

Kulcsfontosságú a CERN-élmény

A több mint húsz éve a debreceni egyetemen részecskefizikát tanító Horváth Dezső szerint a program egyértelműen működik, számszerűsíthető hozadéka van. Volt olyan időszak,

amikor mindössze egyetlen diák vette fel az általam oktatott tárgyat, míg idén januárban tizenöt diákot vizsgáztattam.

Még a képzésnél maradva a professzor amiatt aggódik, hogy nem lesz, aki a jövő diákjait fizikára tanítsa. Saját egyetemi éveit említi, amikor ötven fizikus és százhúsz matek-fizika szakos tanár végzett, miközben napjainkban ennek csupán tizede áll a diákok elé. Úgy látja, ha a tanárok kellően telítődnek a CERN-élménnyel, akkor az a tanári pályát is vonzóvá teheti a gyerekek számára.

Kevesen tudják, de maga a módszer - tehát hogy a CERN egy hetes turnusokban fogadja a fizika tanárokat - valójában magyar ötletből nőtte ki magát nemzetközi szintre, hiszen az első negyven fős csoport Sükösd Csaba professzor (BME) vezetésével 2006-ban érkezett meg a kutatóközpontba Magyarországról. Mindez hazánkban is nagy lelkesedést váltott ki, az oktatáson részt vett tanárok közül többen is vittek ki diákcsoportokat a CERN-be. Manapság szinte egy perc szünet sincs, hiszen csak tavaly harminckilenc tanárképzési program indult és ért véget eredményesen.

Az LHC dipól 3D metszeteForrás: CERN/LHC

Érdemes hozzátenni, hogy vannak országok - ilyen Németország is - amelyek több csoporttal vesznek részt, de például a magyarok mellett Görögország is csak egy turnussal van jelen. Ami külön érdekes - és a CERN nyitottságát tükrözi a tudásátadás fontosságát illetően -, hogy fogadnak tanárokat Brazíliából, illetve a Dél-afrikai Unióból is, miközben ők nem is CERN-tagok.

Hosszú távra terveznek

A vállalati támogatás megszűnése egy jól működő és fontos programot szüntetett volna meg, ám a PADI egyszeri támogatása nem elég a program hosszú távú működésének fenntartásához. Horváth Dezső éppen ezért fontosnak tartja, hogy az alapítványi támogatással a teljes költségeket finanszírozni tudják, és a céljuk az, hogy hosszú távú együttműködést tudjanak kialakítani a Pallas Athéné Domus Innovationis Alapítvánnyal.