Ismét megtekinthető a több mint 140 éves magyar hadihajó

Lajta monitor
Az S.M.S. Lajta folyami hadihajó 1872-ben állt szolgálatba
Vágólapra másolva!
Csütörtöktől ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó. Az immár negyedik alkalommal kiállított egykori hadihajó ünnepélyes megnyitóján Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára mond beszédet.
Vágólapra másolva!

A Lajta a legrégebbi fennmaradt magyar hadihajó

A Lajta Monitor Múzeumhajón szeptember 20-ig várják a látogatókat. A hajó nyitva tartása a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) nyitva tartásához igazodik, nyári időszakban - hétfő kivételével - 10-18 óráig látogatható.

Az S.M.S. Lajta folyami hadihajó 1872-ben állt szolgálatba Forrás: Bielik István - Origo

A hajón állandó tárlatvezetést is tartanak.

A HIM tájékoztatása szerint a hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás.

A Lajta forgatható páncélozott lövegtornya Forrás: Bielik István - Origo

A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.

Részt vett Bosznia 1878-as elfoglalásában

A HM HIM háttéranyagában felidézte: a Lajta monitort, 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában.

Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált.

A hajó 1928-tól több mint hatvan éven át munkagépként szolgált, 2010-re állították helyre eredeti állapotában Forrás: Szabó Gábor

Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban.

A kapitányi kajüt a Lajtán Forrás: Bielik István - Origo

1918 áprilisában szerelték le. A Lajta és testvérhajója, a Maros voltak Európa első folyami monitorai és a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles-rendszerű lövegtornyot építettek.

Történelmi ütközetek részese volta tiszteletbeli zászlóshajó

A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd

testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista "monitor lázadás" résztvevője és névadója volt.

A Lajta és testvérhajója, a Maros kivették részüket az első világháború csatiból is. Az egykorú képen a maros látható Belgrád 1914-es ostroma idején Forrás: Wikimedia Commons

1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően

1992-ben védett műemlékké nyilvánították

és a HM HIM-hez kerül. 2008-ban a "Zoltán Gőzös" Alapítvány kezdte meg szakszerűen a hajó helyreállítását.

A felújított Lajta monitor a Batthyany térnél Forrás: Szabó Gábor


2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén tartották ünnepélyes újrakeresztelését, s az akkori honvédelmi miniszter a Lajta Monitor Múzeumhajót a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezte ki - idézte fel a HM HIM.