160 éve adták át a budai Váralagutat

alagút autó Budavári Alagút éjszakai felvétel ÉPÜLET este esti felvétel esti kivilágítás FOTÓ FOTÓ ÁLTALÁNOS FOTÓTECHNIKA kapuépítmény klasszicizmus KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY műemlék MŰVÉSZETI STÍLUS NAPSZAK személyautó út
Budapest, 2014. december 26. Az 1853-1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút (alternatív nevei: Várhegy-alagút, vagy Budai Váralagút) esti kivilágításban. A Pestre néző, klasszicista kapuépítménye műemléki védettséget élvez. MTVA/Bizományosi: Róka László *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Két ember vezette egymás után a Váralagút építését, amelyet ma 160 éve adtak át közúti használatra. 
Vágólapra másolva!

Ma 160 éve, hogy átadták a közúti forgalomnak a négy év alatt megépült budai Váralagutat. Idén nyáron kezdődik az alagút felújítása.

Novák Dániel mérnök tervezte meg a budai váralagutat, amelyet később 1842-ben Széchenyi István engedélyezett. Hiszen a Lánchíd csak az alagúttal együtt teremthetett teljes értékű kapcsolatot Pest és Buda belső részei között.

Az 1853–1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút Forrás: MTI/Róka László

Egy pesti vicc szerint csak azért volt szükség az alagútra, hogy ha esik az eső, legyen hova betolni a Lánchidat.

Amint 1849 végén átadták a Lánchidat, Ürményi József azonnal nekikezdett a Váralagút megépítéséhez. Ferenc József 800 mázsa lőporral járult hozzá az építkezésekhez. A végleges terveket 1952-ben Adam Clark skót mérnök, a Lánchíd kivitelezője készítette el, és ő is vezette tovább a munkálatokat. De mivel ő is készített egy saját tervet, így

máig sem tisztázott, hogy melyik tervezet valósult meg.

Az Alagút 1908-ban Forrás: wikipédia - Takkk

1853-ban a hegy két végéről kezdték el fúrni a hegyet, hogy felgyorsuljanak a munkálatok. Az alagút 350 méter hosszan, 9,5 méter szélesen vezet át a Várhegy alatt, a középen 7,8 méteres magasság a bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében. A belső megvilágítást akkor gázlámpák, 1915-től villanylámpák biztosítják. Az alagút 6 métert lejt a Duna felé, ami megoldja a víz elvezetését.

1957 korai tavaszán már gyalogosok sétáltak az alagútban, majd tavasz végén átadták a közúti forgalomnak.