Támogathatja az életet a Proxima B bolygó klímája

Proxima
A Földhöz hasonló Proxima B bolygó felfedezését tavaly augusztusban jelentette be egy nemzetközi kutatócsoport. Most brit kutatók elkészítették a bolygó első klímamodelljét abból kiindulva, hogy a bolygó légköre is hasonló összetételű lehet a földiéhez.

A Proxima Centauri 4,24 fényévnyi - 40 billió kilométeres - távolságával a Nap legközelebbi csillagszomszédja. A Proxima B e vörös törpe körül kering. Az első tanulmányok szerint a bolygó a csillag élhető zónájában található, azaz, földszerű atmoszférát és megfelelő szerkezetet feltételezve pont elegendő mennyiségű fényt kap ahhoz, hogy folyékony víz legyen a felszínén.

Alapos klímaelemzés

Most az Exeteri Egyetem asztrofizikusokból és meteorológusokból álló csoportja új kutatást végzett a bolygó lehetséges klímájának modellezésére, különös tekintettel arra, hogy fenntarthatja-e az életet.

Proxima B felszínének fantáziarajza Forrás: Origo

Az angol meteorológia szolgálat (Met Office) legmodernebb egyesített modelljét használva – amelyet már több évtizede sikerrel alkalmaznak a földi klíma tanulmányozására – szimulálták a Proxima B éghajlatát arra az esetre, amennyiben a földi légköréhez hasonló az ottani légkör összetétele.

Különféle variációk

A csoport számításokat végzett jóval egyszerűbb, nitrogénből és nyomokban szén-dioxidból álló légkört, valamint különféle keringésipálya-adatokat feltételezve. Ez lehetővé tette, hogy eredményeiket összevessék a korábbi tanulmányokéival, egyúttal tovább is lépjenek.

Proxima Centauri Forrás: Origo

Az Astronomy & Astrophyics folyóiratban megjelent tanulmányban beszámolnak arról, hogy a szimulációk szerint a Proxima B potenciálisan lakható és meglepően stabil éghajlat uralkodhat rajta. Természetesen még sok további munka szükséges ahhoz, hogy igazán eldönthessük, vajon a bolygó tényleg képes támogatni, illetve valóban fenntartja-e az élet valamilyen formáját.