Föld nagyságú bolygókat találtak egy közeli, napszerű csillagnál

Kepler 452b, exobolygó
Illusztráció a Kepler 452b-ről és csillagáról
Négy Föld-nagyságú bolygó kering a legközelebbi, szabad szemmel is látható napszerű csillag, a Tau Ceti körül – derítette ki egy új kutatás.

A Tau Ceti alig 12 fényévre van Földünktől. A körülötte található bolygók nagyjából 1,7 földtömegűek, így az eddigi legkisebb olyan planéták közé tartoznak, amiket napszerű csillag mellett találtak – írja a Phys.org tudományos portál.

Közülük két égitest a lakhatósági zónában kering, vagyis könnyen lehet, hogy folyékony víz van a felszínükön. A bolygók gravitációs húzása hatással van a csillag mozgására, ezt sikerült érzékelni a kutatóeszközökkel.

A Tau Ceti és a Naprendszer bolygóinak összehasonlítása Forrás: Fabo Feng

Hatalmas törmelékkorong rontja az élet előfordulásának esélyét

A két külső planéta megfelelő távolságra van a csillagtól, hogy folyékony víz és ezáltal élet legyen rajta, ám a helyzet nem ennyire fényes. A Tau Cetit hatalmas törmelékkorong veszi körül, amiből időnként aszteroidák és üstökösök szakadhatnak ki, ezek pedig könnyen a bolygókba csapódhatnak.

A napszerű csillagok körül keringő planétákat gondolják a tudósok a legalkalmasabbnak arra, hogy életet hordozzanak a felszínűkön. A kisebb és hűvösebb törpecsillagoktól eltérően a napszerű csillagoknál a bolygóknak nem kötött a tengelyforgásuk, azaz nem mindig ugyanazt az oldalukat mutatják a csillag felé. Éppen ezért a Tau Cetivel kapcsolatos felfedezés az élet keresése szempontjából izgalmasnak ígérkezik - vélik a kutatók a kiadott közleményben.

Az eredményeket az Astrophysical Journal című csillagászati szakfolyóiratban publikálták.