A Patagotitan nevet kapta a világ legnagyobb dinoszaurusza

2017.08.09. 13:29

A Patagotitan nevet kapta a világ legnagyobb dinoszaurusza, mely mintegy 76 tonnát nyomott, hossza 37 méter, magassága majdnem 6 méter lehetett - olvasható a fajt leíró friss tanulmányban.

Egy földműves bukkant rá a gigászi csontokra

A Patagotitan mayorum körülbelül 100 millió évvel ezelőtt élt a mai Argentína déli részén, Patagóniában - írta az argentin Egidio Feruglio Paleontológiai Múzeum munkatársa, José Carballido vezette kutatócsoport az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) friss számában.

A feltárás helyszíne. Jól mutatja a fosszilis csontok méretét a kutatók háttérben álló csoportjaForrás: Origo

Az őshüllő a nevét arról a területről kapta, ahol 2013-ban egy földműves a gigászi lény csontmaradványaira bukkant.

A hatalmas szaurpoda csontváz-rekonstrukciója a New York-i Természettudományi MúzeumbanForrás: Wikimedia Commons

A New York-i Természettudományi Múzeum 2016 januárjában a világ legnagyobb rekonstruált dinoszaurusz-csontvázaként ünnepelte a leletek alapján készült öntvényt, melynek modellje akkor még nem kapott rendszertani nevet.

Még a T.rex is kerti törpének számított a leviatán mellett

Az gipszcsontváz akkora, hogy a feje kilóg a New York-i múzeum előcsarnokába.

A legendás T. rex és a többi ősi ragadozó törpének néz ki mellette

a tudósok szerint, akik a friss tanulmányban elvégezték a faj tudományos leírását és nevet is adtak neki.

Sivatagos környezetben bukkantak rá a hatalmas fosszilis dinoszaurusz csontokraForrás: Origo

A korábban legnagyobbnak vélt dinoszaurusz az Argentinosaurus volt.

Egyáltalán nem gondolom, hogy ezek a dínók félelmetesek voltak, valószínűleg gigantikus, lassan mozgó állatokról beszélünk"

- vélte Diego Pol, a tanulmány egyik szerzője.

A patagotitan rekonstrukciójaForrás: Egidio Feruglio Paleontológiai Múzeum

A nagy kérdés a tudósok szerint az, hogy nőhetett ekkorára egy őshüllő. Valószínűnek tartják, hogy a virágos növények korabeli gyors, robbanásszerű elterjedésével függött össze, ami az erdők növényzetével együtt a dínók "korlátlan fogyasztást kínáló büféje" volt.

Ezek voltak a földkerekség legnagyobb szárazföldi állatai

A Patagotitan nemzetséghez a szauropodák egykor élt leghatalmasabb növényevő dinoszauruszai tartoznak, amelyek maradványai a dél-argentínai Bajada Colorad formáció kréta időszaki rétegeiből kerültek elő.

Ezek voltak a földtörténet valah élt legnagyobb szárazföldi gerincesei, hosszuk elérhette a 35 -40 métert,

a tömegük pedig a 75-80 tonnát.

A Patagotitan koponyájaForrás: Wikimedia Commons

A nemzetséghez tartozó fajok a kréta időszak cenomán korában éltek, 100 és 95 millió év között,a trópusi erőövben. Az első maradványokat alig hat éve 2011-ben találta meg véletlenszerűen egy helyi farmer, a La Flecha közeli sziklasivatagban.

A Föld a kréta időszak derekánForrás: Wikimedia Commons

A terület tudományos feltárását az Egidio Feruglio Őslénytani Múzeum paleontológusai végezték el, akik összesen 150 fosszilis csontmaradványt tártak fel a területen.