Elnapolták a bolygóvadász űrszonda indítását

TESS űrszonda
Fantáziarajz a TESS űrszonsáról
Legkorábban szerdán indítja útnak legújabb exobolygó-kereső űrszondáját az NASA, amely eredetileg hétfőre tervezte a TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) fellövését.

A teleszkóp helyi idő szerint hétfő este 18 óra 32 perckor indult volna útnak a floridai Cape Canaveralról a SpaceX űripari magánvállalkozás Falcon 9 típusú rakétáján, ám alig három órával a tervezett indítás előtt lefújták a kilövést - írta a BBC News. A SpaceX szerint a szakembereinek még némi időre van szüksége a rakéta vezérlésével, navigációjával és ellenőrzésével kapcsolatos kérdés tisztázására. A vállalat emberei most azon dolgoznak, hogy helyi idő szerint szerda este 18 óra 51 perckor elindíthassák a járművet.

A BBC értesülései alapján a misszióban részt vevő kutatóknak ugyancsak szüksége volt a fellövés elnapolására, hogy néhány plusz ellenőrzést is lefuttathassanak magán az űrszondán. A kutatószonda az úgynevezett tranzitmódszerrel fogja vizsgálni az egész égboltot.

A TESS fedélzetén működő detektorok a csillagok fényességét mérik és azt az átmeneti elhalványodást keresik, ami olyankor következik be, amikor a csillag körül keringő bolygó éppen a csillag előtt halad át.

Az új fotometriai űrszonda mérései alapján körülbelül 2-3 ezer exobolygó, vagyis Naprendszeren kívüli planéta felfedezésére számítanak a csillagászok a misszió első két évében. A nagyjából személyautó méretű űrszonda fedélzetén négy nagy látószögű távcsövet helyeztek el. A négy távcsőbe eltérő irányú, de egymással szomszédos területekről érkezik a fény, és együtt 400-szor nagyobb területet észlelnek egyidejűleg, mint a Kepler űrszonda által eredetileg vizsgált égboltrészlet.

Fantáziarajz a TESS űrszonsáról Forrás: NASA

Akár egy telefonkönyv

Az űrszonda egy olyan bolygókatalógus létrehozását teszi lehetővé, amely révén a Földön és az űrben lévő többi teleszkóp sokkal részletesebben fog tudni vizsgálni egy-egy égitestet.

- mondta Sara Seager, a Massachussettsi Műszaki Egyetem (MIT) munkatársa, a TESS projekt vezetője.

A felfedezett bolygók további tanulmányozásának kulcsszereplője valószínűleg a Hubble űrteleszkóp utódjaként számon tartott James Webb űrtávcső lesz, amely a tervek szerint 2020-ban kezdi meg működését.

Az infravörös tartományban érzékelő eszköz - több egyéb funkciója mellett - képes lesz az exobolygók légkörének tanulmányozására is, olyan gázok után kutatva, amelyek a földi értelemben vett élet jelenlétére utalhatnak. Bill Chaplin, a nagy-britanniai Birminghami Egyetem asztroszeizmológusa szerint a TESS megfigyelései révén rengeteg plusz információt lehet majd megtudni a csillagokról. "Megállapíthatjuk a csillagok alapvető tulajdonságait. Meg fogjuk tudni mondani a tömegüket és a korukat. Képet alkothatunk arról, hogy milyen is egy csillag belseje. Tulajdonképpen olyan lesz, mintha ultrahangvizsgálatot végeznénk rajtuk" - fogalmazott a szakember.

(MTI)