Folyékony vizet találtak a Marson

Világűr, 2018. július 25. Az amerikai Országos Repülésügyi és Űrkutatási Hivatal, a NASA által 2018. július 24-én közreadott kompozit kép a Marsról, amelyet az 1975-ös Mars-expedíciót végző amerikai Viking-űrszondák keringőegységének több mint száz felvételéből állítottak össze egykor. A vörös bolygó július 31-én 57,6 millió kilométernyire kerül a Földhöz, amelyhez legutóbb 2003-ban volt ilyen közel. Ezen alkalmakkor a Mars szabad szemmel is jól látható a tiszta éjjeli égbolton. A két égitest egymással lapos szöget bezáró, elliptikus pályán mozog, és az egymástól való távolságukat a Marssal szomszédos óriásbolygó, a Jupiter tömegvonzása is befolyásolja. A Mars legközelebb 2287-ben fogja ennyire megközelíteni a Földet. (MTI/AP/NASA)
Először találtak folyékony víztestet a Marson. A BBC szerint a felfedezés egyedi, mivel azt is jelentheti, hogy élet is lehetett a bolygón.

A kutatók szerint a körülbelül 20 kilométer átmérőjű tó a bolygó déli jégsapkája alatt fekszik.

A mostani felfedezés azért nagyon érdekes, mert a tudósok már régóta kerestek most is folyékony halmazállapotú vizet, de eddig csak folyómedrek és üledékek utaltak arra, hogy évmilliárdokkal korábban víz folyt a felszínén.

Forrás: MTI/AP/NASA/-------------------

A vizet az Európai Űrügynökség Mars Express nevű űrhajója fedezte fel, pontosabban a Marsis nevű radarszerkezet. Az Olasz Nemzeti Asztrofizikai Intézet kutatói Roberto Orosei vezetésével azonosították a víztestet, a felfedezés évtizedeken át tartó vitának vet véget arról, vajon van-e víz a bolygón.

A szakértők úgy vélik,

évekig tarthat annak kiderítése, hogy él-e valami ebben a vízben,

mely a Földön megtalálható szubglaciális (jég alatti) tavakra hasonlít. Egy jövőbeli misszió során fúrásokat végezhetnek, hogy a jégen át vegyenek vízmintákat.

A kutatás vezetője szerint valószínűleg nem lehet túl nagy a tó, illetve a vastagságában sem biztosak, de valószínűleg nem lehet több egy méternél. Hőmérséklete fagypont alatt van, de folyékony maradt többek közt magas sótartalmának köszönhetően. Orosei becslései szerint a víz hőmérséklete valahol mínusz 70 és mínusz 10 Celsius-fok között lehet.

A következőkben további felszín alatti vízraktárak után kutatnak annak kiderítésére, hogy az újonnan felfedezett tó egyedülálló jelenség-e a Marson. Ha más tavakat vagy felszín alatti tóhálózatot találnak, az arra utalhat, hogy folyékony víz már évmilliókkal, vagy akár 3-0,5 milliárd évvel ezelőtt is létezhetett a bolygón, amikor a Mars még lakható planéta lehetett.

Ez alapján felvetődhet a kérdés, hogy vajon az élet bármely, a Marson oly régen kifejlődött formája képes volt-e életben maradni mostanáig – fejtette ki Orosei.

– mondta a tudós.