Áttörés a rákgyógyításban: kezesbárányt csináltak a legyőzhetetlennek hitt farkasból

rák, terápia
A ráksejtek többsége akkor válik igazán veszélyessé, amikor elhagyják kialakulásuk helyét és olyan távolabbi szövetekben „vetik meg lábukat", mint a tüdő, az agy vagy a csont. Az áttétek (metasztázisok) képződése ellen most a Coloradói Egyetem kutatói találtak egy új, trükkös receptet. A módszerrel az utazó daganatsejtek még az előtt legyilkolhatóvá válhatnak, hogy elérnék céljukat.

Az újfajta technika lényege, hogy a ráksejt egyik túléléshez nélkülözhetetlen funkcióját, a celluláris újrahasznosítást kapcsolják ki, ami miatt az nem képes az út folyamán kivédeni az őt érő károsító hatásokat.

„Amikor a metasztatikus tumorsejtek elhagyják kényelmes fészküket, rengeteg veszélynek teszik ki magukat. Ezekkel csakis úgy birkózhatnak meg, ha kiválasztják a károsodás során keletkező celluláris hulladékot és hibás sejtkomponenseket, majd újrahasznosítják őket.

– magyarázta Michael J. Morgan, a Proceedings of the National Academy of Sciences című tudományos folyóiratban megjelent publikáció egyik szerzője.

Ráksejtek illusztrációja Forrás: Science Photo Library/ROGER HARRIS/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Roger Harris/Science Photo Libra

Feltárul egy gyenge pont

Az autofágia görög eredetű szó, önemésztést jelent. A ráksejtek esetében e folyamat esszenciális ahhoz, hogy a létüket veszélyeztető sejten belüli sérült vagy szükségtelen struktúrákat elkülönítsék, majd lebontsák.

Első lépésként a kiiktatásra ítélt "hulladékot" a kettős membránnal határolt autofagoszóma nevű sejtszerkezet gyűjti össze és kebelezi be. Ezt követően lépnek akcióba a lizoszómák, amik a külső membránhoz érve egyesülnek az autofagoszómával, létrehozva az autolizoszómát. Az új struktúrába bekerülnek a lizoszóma enzimjei, amik végül lebontják a csapdába ejtett sejtkomponenseket. Így megnyílik az út, az újrahasznosíthatóság felé. A mechanizmust kiválóan szemlélteti az alábbi ábra.

Az autofágia folyamata számítógépes illusztráción Forrás: Science Photo Library/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

„Különösen meglepett minket, hogy önmagában nem az autofágia folyamata volt az igazán fontos az áttétes sejtnek" – mondta Morgan. „Ha az önemésztést korai stádiumában sikerül blokkolni, akkor a metasztatikus és az áttétet nem képző tumorsejtek növekedése is lassul.

– folytatta a szakértő.

Az áttétes ráksejtek nagy rejtélye

A kutatók erre úgy jöttek rá, hogy előbb genetikailag blokkolták az önemésztés folyamatát, majd egy másik kísérlet során a lizoszómák működését gátolták le klorokin tartalmú gyógyszerrel. Az autofágia genetikai blokkolása valamelyest lassította a jó- és rosszindulatú daganatok sejtjeinek fejlődését, a klorokin viszont a metasztatikus sejteknek csapott oda igazán;

míg a nem áttétes sejtek növekedését szimplán visszafogta, addig az áttétes daganatsejteket megölte.

„Volt valami lizoszómákkal kapcsolatos dolog, ami specifikusan ezekre az áttétes sejtekre jellemző" – mondta Andrew Thorburn, a metasztázisok vizsgálatának egyik nagy szaktekintélye, aki szintén részt vett a mostani tanulmány elkészítésében.

Osztódó rákos sejt illusztrációja Forrás: Science Photo Library/SCIENCE ARTWORK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Artwork/Science Photo Li

Ellenállás vagy halál

A válasz megtalálásához a tudósok klorokin-rezisztens sejteket állítottak elő. Először metasztatikus sejteket növesztettek kis mennyiségű klorokin jelenlétében. Nagy részük elpusztult, akadtak viszont túlélők, belőlük új sejtkultúrát hoztak létre, amit ismét a vegyület hatásának tettek ki.

A módszerrel pár generáció elteltével klorokin-rezisztencia alakult ki, ezzel párhuzamosan ugyanakkor a tumorsejtek elvesztették az áttétek létrehozásához szükséges képességüket is.

„Az ajtó mindkét irányba nyílik. Amikor klorokin-rezisztens sejteket választottunk ki, nem tudták megőrizni áttétképző tulajdonságukat, amikor pedig áttétképző sejteket szelektáltunk, akkor érzékennyé váltak a vegyületre. Nem növekedtek tovább és elpusztultak, mert hirtelen szükségük lett arra a lizoszomális funkcióra, amit a klorokin elvett tőlük" – magyarázta Morgan.

Dan Theodorescu, a Samuel Oschin Comprehensive Cancer Institute egyik munkatársa úgy véli, a klinikai gyakorlatban rövidesen hasznosítható lesz az új eredmény. „Ha van egy hólyagrákos betegünk, és klorokint adunk neki, feltételezhetjük, hogy néhány túlélő ráksejt rezisztenssé válhat a kemikáliára.

Ez mindenféleképpen a beteg előnyére válik" – mondta Theodorescu.

Kiknél érdemes alkalmazni?

A publikációból egyebek mellett az is kiderül, hogy mely rákbetegeknél a legelőnyösebb a klorokinon alapuló terápia alkalmazása. Az ellenálló és a szenzitív sejtekben eltérő mennyiségben van jelen egy specifikus fehérje (ID4). Ha ennek a proteinnek a szintje alacsony, a sejtek képesek áttéteket létrehozni és egyúttal érzékenyek a klorokinre, ha az ID4 szintje magas, akkor kevésbé metasztatikusak és rezisztensek a készítményre.

– vázolta Theodorescu. – „Ez arra hasonlít, mint amikor biomarkereket (jelzőanyagokat – a szerk.) keresünk a prognózis megbecsléséhez."

Az ID4 tehát segíthet abban, hogy az orvosok megjósolják egy hólyag-, mell-, és prosztatarákban szenvedő beteg túlélési esélyeit – ha az ID4 szintje magas, jó esélye van a gyógyulásra.

„Úgy tekinthetünk rá (a fehérjére), mint egy vélt biomarkerre" – summázta Thorburn.

Forrás: EurekAlert