Régóta folyhat a harc a medvék és az emberek között

barlangi medve ősember
Le Thot (Dordogne). Centre d'art préhistorique. Reconstitution d'une scčne de la vie quotidienne des hommes préhistoriques. RVB-10266-8
A ma élő barnamedvék magukban hordozzák a jégkorszaki barlangi medvék génjeit - állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

"A kihalt fajok eszerint genetikai síkon még több tízezer éven át részt vehetnek az evolúcióban" - fejtette ki a kutatásban részt vevő Ron Pinhasi bécsi biológus. A kutatócsoport eredményeiről a Nature Ecology and Evolution című szaklapban megjelent tanulmányban számolt be.

Pinhasi és kollégái egy barnamedve és négy barlangi medve 71 és 34 ezer év közöttire tehető maradványaiból, pontosabban az úgynevezett sziklacsontból nyerték ki azok örökítőanyagát.

A Bécsi Egyetem antropológiai tanszékének munkatársa fedezte fel, hogy ez a belsőfül-csont különösen sok örökítőanyagot tartalmaz, és hogy ebből az emberek és a medvék esetében is jól konzervált régi DNS nyerhető ki.

Barlangi medve csontváza Forrás: hemis.fr/SONNET Sylvain / hemis.fr/Sonnet Sylvain

A barlangi medvék valószínűleg olyanok voltak, mint holmi nagy és nehézkes felépítésű barnamedvék. Elsősorban növényekkel táplálkoztak. Mintegy 25 ezer éve haltak ki, ehhez valószínűleg az ember is hozzájárult - vélik a tudósok.

Két barlangi medve maradványa Ausztriából származik, ugyanúgy, mint a barlangi medvékkel egy időben élt barnamedve csontjai is.

Barlangi medve rekonstruált rajza Forrás: leemage/©Florilegius/Leemage/Florilegius

Ezenkívül a kutatók szekvenálták a ma élő barna-, fekete- és jegesmedve, valamint a pápaszemes medve és panda örökítőanyagát. A kutatást Alex Barlow, a Potsdami Egyetem munkatársa vezette.

A DNS-szekvenálás alapján kiderült, hogy a barnamedvék és a barlangi medvék egykoron legalább alkalmanként párosodtak és keveredtek egymással. Ahogy a 41 ezer éve élt barnamedvében, úgy a közelmúltban élt példányban is fellelhető a barlangi medve örökítőanyaga - előbbi örökítőanyagának 2,4 százaléka, utóbbi DNS-ének 0,9-1,8 százaléka egyezik meg a barlangi medvéével. A közös utódok eszerint termékenyek voltak, különben az örökítőanyag-keveredés nem őrződött volna meg.

Verekedő barnamedvék Forrás: AFP/Lino Mirgeler

"Mivel az egyes állatoknál a barlangi medvék örökítőanyagának különböző részei jelentkeztek, a DNS egy jelentős része valószínűleg megtalálható a mai barnamedve-populációban.

- fejtették ki a tudósok.

A kőkorszaki ember és a barlangi medve harcának rekonstrukciója Forrás: AFP

A barlangi medvékben is megtalálhatók a barnamedve génjei, bár kisebb mértékben.

Azt, hogy a barlangi medve génjei a barnamedve számára előnyt jelentett-e az evolúció során, ahogyan a neandervölgyi ember immunrendszerének génjei előnyt jelentettek a modern ember számára, egyelőre nem tudni - mondta Pinhasi.