Hangtalanul suhan a csodarepülő

Felszállt az első ionszél-meghajtású, mozgó alkatrészek nélküli, zajtalan repülő: a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) mérnökei szerdán végezték el az első sikeres kísérletet a pilóta nélküli repülőmodellel.

Az első motoros repülő felszállása után 115 évvel a tudósok radikálisan új megközelítéssel olyan kicsi, könnyű és gyakorlatilag zajmentes repülőgépet fejlesztettek ki, amely mozgó alkatrészek, például propellerek vagy turbinalapátok nélkül képes repülni, fosszilis üzemanyaggal működő motor helyett ionszél vagy más néven elektro-aerodinamikus tolóerő hajtja a levegőben.

A Version 2 EAD (V2) elnevezésű szerkezet mindössze 2,45 kilogramm súlyú, szárnyainak fesztávolsága 5 méter. Az ultrakönnyűre tervezett repülő megépítéséhez karbonszálas anyagot, balsafát, polisztirolt, zsugorfóliát és a kevlár nevű szupererős polimert használták - számolt be róla a fejlesztést leíró tanulmány, amely a Nature folyóiratban jelent meg.

- hangsúlyozta a kísérlet jelentőségét az MIT repülőgépmérnöke, Steven Barrett, aki elmondta, hogy a Star Trek-sorozat egyik űrrepülője adta az inspirációt.

Hogyan működik?

Az ionszél vagy elektro-aerodinamikus tolóerő elvét már az 1920-as években leírták. A most kifejlesztett repülő szárnyainak elülső részén vékony vezetékeket helyeztek el, amelyek pozitív elektródaként működnek, a szárny hátsó részén pedig vastagabb vezetékeket húztak ki, amelyek negatív elektródaként szolgálnak.

A vékony vezetékek erős elektromos mezőt hoznak létre, amely kiválasztja az elektronokat a levegő molekuláiból, így a levegő molekulái pozitív töltésű részecskékké, ionokká alakulnak át. Ezek az ionok a szárny hátsó részében lévő negatív elektródákhoz áramlanak, közben a rendes levegőmolekulákkal ütköznek és energiát adnak át nekik.

Ez gerjeszti az "ionszelet", ami a gépet meghajtja.

A V2 prototípus egyelőre nem hatékony, működése korlátozott, de a kutatók úgy vélik, hogy nagy jövő állhat előtte.

"Nem akarom eltúlozni a dolgot, de felmerül néhány nagyon izgalmas lehetőség" - jelentette ki Barrett, aki szerint néhány éven belül szinte zajtalan drónokat lehetne ezzel a technológiával működtetni.

- fejtette ki a tudós.

A kutatók 11 tesztrepülést hajtottak végre a V2-vel, amely alkalmanként 60 métert repült 17 kilométeres óránkénti sebességgel, általában kevesebb mint két méterre a talajtól.

(MTI/Reuters/Hszinhua/AP)