Divatmárkák is ringbe szálltak a klímaváltozás ellen

2018.12.10. 17:48

Óriási lendülettel vetette bele magát a világ divatágazata az éghajlatváltozás elleni küzdelembe. Az ENSZ klímacsúcsán hétfőn vezető divatmárkák, kiskereskedők, beszállítók megállapodtak arról, hogy az egész értékláncot bevonva, együttesen veszik fel a harcot a divatipar környezetszennyező hatásai ellen.

Csak fenntartható anyagokkal dolgoznak majd

Megszületett a világ első divat éghajlati chartája, amelyet a lengyelországi Katowicében összesen negyvenhárom, vezető divatmárka írt alá hétfőn, köztük az Adidas, a Buberry, a Guess, a Gap, a Hugo Boss, az H&M, Levi Strauss & Co., a Puma és sokan mások. Az aláírók elkötelezték magukat, hogy megvalósítják és támogatják a dokumentumban szereplő, összesen tizenhat alapelvet, amellyel többek között csökkentik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását és hozzájárulnak a fenntartható fejlődéshez.

A divatvilág is hozzájárul a fenntartható fejlődéshezForrás: pexels.com

A charta szerint a divatipar szereplői a párizsi megállapodással összhangban, 2050-ig elérik a nulla károsanyag kibocsátást, bevezetik a karbonsemleges termelést, az éghajlatbarát és fenntartható anyagokat választanak ki, beinvesztálnak az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedésbe, fokozzák a fogyasztói párbeszédet és a tudatosságot, valamint együttműködnek a döntéshozókkal a még környezettudatosabb üzleti modellek feltérképezésében. A minél hatékonyabb munka érdekében hamarosan hat munkacsoportot hoznak létre.

Egyedülálló elkötelezettséget vállaltak

Az aláírók első lépésként az összes, kibocsátott üveghatású gáz mértékét szeretnék 2030-ra 30 százalékkal csökkenteni. Ehhez már konkrét intézkedési tervet is kidolgoztak: egyszerűen elbúcsúznak a széntüzelésű kazánoktól és ezt kérik a közvetlen beszállítóktól is.

Negyvenhárom, vezető divatmárka írta alá a chartátForrás: pexels.com

A divatipar mindig két lépéssel előrébb járt és meghatározó szerepet tölt a világkultúrában" – mondta Patricia Espinosa, az ENSZ éghajlat-változási ügyvezető titkára. – „Ez a dokumentum most egyedülálló elkötelezettséget és együttműködést jelent a divatipar szereplői számára. A charta pont úgy működhet, mint az új modelleket és trendeket felsorakoztató kifutó, ahol a bemutatott példákat mások is követik."

A divatipar erősiti az elkötelezettségét

A divatvilág szereplői tisztában vannak azzal is, hogy ha csökkenteni szeretnék a szén-dioxid-kibocsátást az ellátási láncokban, akkor az iparági partnerekkel is együtt kell működniük.
Az ökológiai lábnyomunk több mint 90 százaléka a megosztott ellátási láncainkban keletkezik" – mutatott rá a klímacsúcson Bjørn Gulden, a Puma vezérigazgatója.

Az iparág minden szegmensét érintik az intézkedésekForrás: pexels.com

Karl-Johan Persson, a H&M csoport vezérigazgatója szerint a charta csak arról szólhat, hogy a világ divatipara egyetlen fontos célért, az éghajlatváltozás mérséklését szem előtt tartva egyesüljön. Hozzátette: ezt a sürgetően szükséges változást csak együtt tudják elérni, ezért kéri, hogy minél többen csatlakozzanak és erősítsék meg az éghajlatváltozás elleni küzdelem iránti elkötelezettségüket és hajlandóságukat azzal, hogy a divatszektoron belül és azon túl is fokozzák az együttműködést egy tisztább, alacsony szén-dioxid-kibocsátású jövő felé.

A luxusmárkák is kiálltak a fenntartható jövő mellett

Az éghajlatváltozás elleni küzdelembe most a divatipar minden ágazata bekapcsolódott, a textilgyártástól kezdve a ruházati cikkeken át a bőrtermékeket és lábbeliket gyártó és forgalmazó szegmensig. Marco Gobbetti, a Burberry vezérigazgatója szerint csak együttműködéssel érhetnek el hathatós változást és építhetnek fenntartható jövőt.

Közösen hallatják a hangjunkat a divatvilág képviselőiForrás: pexels.com

Az éghajlatváltozás kétségtelenül az életünk egyik legnagyobb kihívása" – jelentette ki Stella McCartney tervező. – „Ha közösen hallatjuk a hangunkat, csak akkor érhetünk el bármit."
A klímaváltozáshoz kapcsolódó charta alapelveit és cselekvési tervét ezután a munkacsoportok közösen fogják részletesen kidolgozni.