Százmillió éves halfogat találtak Horvátországban

kréta
Százmillió éves halfogat találtak a dél-dalmáciai Korculához közeli Postranán, az újonnan felfedezett Borovac-barlangban 35 méter mélyen - adta hírül a helyi sajtó.

A dinoszauruszok kortársa volt a ragadozó hal

Branko Jalzic biológus és barlangkutató elmondta: rovarokat keresett, amikor furcsa alakzatot vett észre egy kitüremlésen, 35 méter mélyen a barlang bejáratától.

A Borovac barlang kréta időszaki mészkőben alakult ki a karsztosodás eredményeként Forrás: total-croatia-news.com

"A tapasztalatom azt súgta, hogy fosszíliát találtam, amit később a zágrábi természettudományi múzeum munkatársai meg is erősítettek" - hangsúlyozta.

A késői kréta vérszomjas csontos hala, a Xiphactinus. A kréta időszak tengereit félelmetes ragadozók uralták (a kép illusztráció) Forrás: Flickr

Először nem voltak biztosak abban, hogy az ősmaradvány mihez tartozik,

az első értékelések szerint egy uszonyos hal fogairól van szó,

amely százmillió évvel ezelőtt élt, a dinoszauruszok korában, a késői kréta kor legkorábbi, cenomani korszakában.

Faütetés közben fedezték fel a barlangot

A kutatók úgy vélték: a víz valószínűleg kimosta azt a sziklát, amelyben a hal maradványai voltak. Mivel a fogak nagyon erősek, jó állapotban maradtak meg. Az említett leleten kívül találtak két másik őskövültet is a szakemberek.

A horvátországi Podstrana látképe a magasból Forrás: YouTube

A barlangkutatók pedig valószínűleg egy új rovarfajt is felfedeztek, a megtalált példány azonban nem volt életben, mert félig elemésztette egy gomba, ezért további kutatásokat terveznek, hogy élő példányt találjanak.

A barlangot Podstrana központjában fedezték fel akkor, amikor a közművállalat munkatársai gödröt ástak,

hogy fát ültessenek. Miután elmozdítottak egy követ, a föld beszakadt és óriási lyuk tátongott alatta. Az egyik alkalmazott kötélen ereszkedett le a barlangba, amelyet később róla nevezték el, így lett Borovac barlangja.

(Forrás: MTI)