Világhírű, virágzó vállalkozást épített a semmiből

2018.12.31. 13:20

A nem mindennapi meggazdagodás története egy álommal kezdődött. A felszabadított rabszolgaként született Madam C. J. Walker mosogatónőként alig egy dollárt keresett naponta, amikor különös álom súgta meg neki egy hajnövekedést serkentő tonik titkos összetevőit. A 1,25 dolláros befektetés végül varázslatos áttörést hozott: a mai napig létező és népszerű, „csodatevő Walker-módszer" milliomossá tette.

Szülei és testvérei rabszolgaként dolgoztak

Madame C. J. Walker 1867. december 23-án Sarah Breedlove néven született egy Luisiana állambeli ültetvényen. Ő volt az első gyermek a családban, aki már szabad emberként dolgozott a gyapotmezőkön. Szülei, Owen és Minerva Anderson Breedlove, valamint nővére és három bátyja születése előtt még rabszolgaként robotoltak a földeken, amíg az amerikai polgárháború fel nem szabadította őket. Az ínséges és szegényes gyermekkor további szenvedést hozott számára, amikor mindössze hétévesen árvaságra jutott.

Madam C. J. Walker az első női milliomosForrás: commons.wikimedia.org

A kislányt hamarosan a nővére és annak férje vette magához, ám a sógora kegyetlenkedése mély nyomokat hagyott a lelkén. Csupán tizennégy évesen inkább feleségül ment Moses McWilliamshez,akitől hamarosan egy lánya is született, akit Leila névre kereszteltek. A férfi azonban két év múlva elhunyt, és az alig húszéves Sarah megözvegyült.

Szinte teljesen elveszítette a haját

Ezután Sarah a lányával együtt Saint Louis városába költözött a három bátyjához, akik fodrászként vállaltak állást. Több mint egy évtizedig mosónőként dolgozott, amivel alig egy dollárt keresett naponta.

A hajápoló szerek valóságos csodát tettekForrás: commons.wikimedia.org

Csatlakozott a Szent Pál Afrikai Metodista Püspöki Templom felekezetéhez, ahol a kórusban is énekelt. Hamarosan a Színesbőrű Nők Nemzeti Szövetsége szárnyai alá került, majd 1894-ben feleségül ment John Davishez, de a házasságuk gyorsan megromlott, és a pár hamarosan elvált. Sarah élete közben egyre nehezebbé vált.
Ahogy lehajoltam a mosófához és a szappanokba temettem a karjaimat, azt mondtam magamnak:„Mit fogsz csinálni, ha megöregszel és a hátad kemény lesz? Ki fog gondoskodni a kislányodról?" – mondta Madame C. J. Walker később a New York Timesnak.

Az első termékek megjelenésétől hosszú út vezetett a sikerigForrás: commons.wikimedia.org


A lelki gyötrődés mellett a korszak egészségügyi körülményei is megviselték: a szegényes táplálkozás, a mosoda vegyszeres szerei miatt egyre több lúg került a szervezetébe. Emiatt a haja korpásodni kezdett, a fejbőre számos betegséget jelzett és egy részen meg is kopaszodott. Bár különböző hajápolókat is kipróbált, egyik sem vált be.

Álmában találta meg a titkos összetevőket

Az 1900-as évekre Sarah elveszítette hajának egy részét és egyre inkább kétségbeesett. A segítség nem várt helyről érkezett: egyik éjjel varázslatos álmot látott, amely örökre megváltoztatta az életét.
Álmomban egy hajtonik összetevőit láttam, sorra egymás után – mondta később a furcsa felfedezésről. – A fejbőrömre kentem, és néhány hét múlva újra kinőtt a hajam, ami szebb volt, mint valaha.

Az első gyárépületek egyikeForrás: commons.wikimedia.org

Sarah úgy döntött, hogy a mosónői állás után vált, és átpártolt a szépségiparba. Egy Annie Turnbo Malone nevű afrikai-amerikai vállalkozónál kezdett el dolgozni ügynökként. Két év értékesítési tapasztalatot szerzett, majd 1905-ben átköltözött Denverbe, ahol egy gyógyszerésznél kapott állást szakácsként. Itt sajátította el a kémia legfontosabb alapjait, amivel tökéletesítette az álmában látott hajkenőcsöt, és amely orvosolta a korpásodást és más fejbőrbetegségeket.

Lassan, de biztosan gyarapodott a vállalkozásForrás: commons.wikimedia.org

Mivel akkoriban számos amerikai küzdött hozzá hasonló problémákkal, a termék szinte biztos sikert garantált. Saját kifejlesztésű termékét eleinte házaló ügynökként kezdte értékesíteni, de a templomi eseményeken is bemutatta őket.

Felismerte a marketing úttörő jelentőségét

Az 1906-os év újabb áttörést hozott a korábban szegény sorsú asszony életében: feleségül ment Charles Joseph Walkerhez, aki reklámszakemberként dolgozott. Nevet változtatott, és Sarah Breedlove helyett a Madame C. J. Walkert használta, és férje segítségével elkezdte építeni a saját márkáját.

A boldogság és a szépség kézikönyve Madam C. J. Walker tollábólForrás: districtcronicles.com

Kifejlesztette a „Walker-módszert" vagy más néven a „Szépségkultúra Walker-rendszerét", amely a titkos összetevőkből álló, samponos hajmosásból, a hajnövekedést serkentő tonikok és kenőcsök használatából és módszeres fésülködésből állt. Megalapította a C. J. Walker Manufacturing Companyt, amely 1908-ban tovább terjeszkedett Pittsburghben. A marketing úttörő jelentőségét felismerve építették tovább az üzletet: hamarosan szépségszalont nyitottak, és iskolai képzést biztosítottak a Madam Walker márkaképviselőknek.

A reklámkampányba az olyan, piacvezető újságokat is bevonták, mint a New York TimesForrás: convene.com

Madame C. J. Walker két évvel később áthelyezte üzleti központját Indianapolisba, ahol egy kereskedelmi központot létesített, több ezer nőt foglalkoztatva.

Kiemelten támogatta a nőket és a feketéket

Bár hatévnyi házasság után Charles Joseph Walker és időközben milliomossá vált felesége elváltak, az asszony megtartotta nevét, és folytatta menetelését a csúcsra. Lánya, Leila unszolására 1913-ban kilépett a középnyugati környezetből, és irodát nyitott New Yorkban. A manhattani üzlet impozáns épületét Vertner Tandy, az első „regisztrált" fekete építész tervezte.

Madam C. J. Walker egyre sikeresebb üzletasszony lettForrás: commons.wikimedia.org

Madame C. J. Walker egy többszintes házba költözött, amely Countee Cullen költő után a „Sötét torony" nevet kapta: első emeletén kapott helyet a Leila Főiskola, és további három emeleten különböző, szórakoztató terek létesültek. Walker gyorsan megszokta Harlem társadalmi és politikai kultúráját, ahol nagy szeretettel fogadták.

Az asszony azonban nem feledte múltját: élete során kiemelten támogatta a nőket és a feketéket.

Madam C. J. Walker vállalkozása évről évre bővültForrás: tes.com

Jótékonysági alapok létrehozásával és működtetésével igyekezett javítani a fekete bőrűek életét, oktatási ösztöndíjakat alapított, és gyakran adományozott nagyobb összegeket. Segítette egy indianapolisi szállást és közösségi kikapcsolódási lehetőségeket biztosító YMCA megépítését 1913-ban.

Az üzletasszony híressé vált jótékonyságáról isForrás: madamecjwalker.com

Tüntetéseket szervezett a feketékkel szembeni erőszak ellen való tiltakozásul, előadásokat tartott politikai, társadalmi és gazdasági témákban. Gyakran hívta fel a figyelmet a megfelelő higiéniára, és többször mesélte el nyilvánosan élete történetét, ezzel is inspirálva a nőket, hogy merjenek nagyot álmodni.

Bátorságra buzdította a fekete bőrű nőket

Madame C. J. Walker közben dúsgazdag üzletasszonnyá vált. Sikerét elsősorban a nagy álmok, a kitartó munka, valamint a megfelelő marketing biztosította. A mindig fekete-fehérben járó, utazó ügynökökön kívül korának talán első, meghatározó reklámkampányát bonyolította le, amelyet akár egy mai vállalkozás is megirigyelhetne.

Madame C. J. Walker egy bélyegen is helyet kapottForrás: madamecjwalker.com

Meg kellett teremtenem a saját életemet és a saját lehetőségeimet, de megcsináltam – mondta egyszer. – Azt tanácsolom az embereknek, hogy ne üljenek le, és ne várjanak a jövőbeli lehetőségekre. Keljenek fel és váltsák valóra az álmaikat.

Az első nő, aki a saját erejéből tudott milliomossá válni, 1919-ben, 51 éves korában halt meg veseelégtelenség miatt. Halála idején körülbelül 40 ezer nőnek adott munkát. Hajápoló termékei és vállalkozása azonban tovább virágzott. A Madame C. J. Walker a mai napig Amerika vezető márkáját jelenti, és több száz millió dolláros portfólióval rendelkezik.