Porózusabbak a Mars sziklái az eddig véltnél

Mars
A Curiosity utolsó szelfije a Vera Rubin hegyvonulatánál
Porózusabbak és kevésbé kompaktak a Mars sziklái az eddig véltnél a NASA Curiosity nevű marjárójának adatai szerint - közölte az Arizonai Állami Egyetem (ASU).

Csaknem a felével kisebb a kőzetek térfogatsűrűsége

Egy kutatócsoport megmérte a Marson lévő, 154 kilométer széles Gale-kráter kőzetrétegeinek sűrűségét. Eredményeiket a pénteken megjelent Science tudományos folyóiratban mutatták be.

A Sharp-hegység lejtője. A távolban a Gale-kráter pereme látszik Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS

A felfedezés révén új technikát tudnak kidolgozni a kutatók,

amelynek segítségével a marsjáró folytatni tudja útját a kráteren át,

majd fel a közepében lévő, 4,8 kilométer magas Sharp-hegyre - olvasható a szakértők közleményében. "Meg tudtuk mérni a Gale-kráterben lévő anyag térfogatsűrűségét" - mondta el Travis Gabriel, az ASU végzős diákja.

A Gale-kráter Forrás: NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU

A NASA kémiai és ásványtani műszere szerint a sziklák ásványi anyagban bővelkednek, az ez alapján végzett korábbi becslések szerint az anyagsűrűség köbméterenként 2810 kilogramm.

Azonban az új kutatás által megállapított térfogatsűrűség sokkal kevesebb, köbméterenként 1680 kilogramm.

- fejtette ki Gabriel. A kisebb számok arra utalnak, hogy kisebb sűrűségűek a kőzetek, valószínűleg porózusabb voltuk miatt.

A Curiosty a különleges Sharp hegy felé vette az irányt

A csillagászok régóta vitáznak a Sharp-hegy eredetéről. Az új leletek szerint a hegy alacsonyabb rétegei csak 1-2 kilométernyi anyagból állnak.

A Curiosity utolsó szelfije a Vera Rubin hegyvonulatánál Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS

- mondta Ashwin Vasavada, a Curiosity-projekt tudósa, a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory munkatársa. A nukleáris energiával üzemelő Curiosity 2012 augusztusában landolt a Marson a Gale-kráterben és 2014-ben érte el a Sharp-hegy lábát.

A nemrég készült felvétel, amelyen újra látható az Opportunity marsjáró Forrás: NASA

Azóta változatos területeken haladt át, amelyeken víz és szél nyomaira is bukkant.

A marsjáró 2017 szeptembere óta a Vera Rubin hegyvonulatnál végzett kutatásokat és a napokban indult tovább egy agyagos terület felé a Sharp-hegytől délre lévő völgyben.

Marsi porvihar. A vörös bolygón megszokottak a viharok Forrás: News Nation

A Marson 2018 nyarán kitört porvihar a Curiosityval ellentétben a napelemmel működő Opportunity marsjárót elnémította, nem érkeznek tőle jelzések.

(Forrás: MTI/Hszinhua)