Futóáramlatokat hoz létre a Jupiter az Európa óceánjában

Europa
A Jupiter Europa nevű holdja felszínét jégpáncél borítja. A jégkéreg alatt azonban folyékony víz alkotta óceánt tételeznek fel a tudósok FORRÁS: NASA/JPL/TED STRYK
A Jupiter mágneses mezeje áramlatokat idéz elő Európa nevű holdjának óceánjában - állapította meg egy francia kutatócsoport.

Jupiter holdjának sós vízű óceánja mágneses mező hatására veztheti az áramot

Az École Normale Supérieure, az egyik legrangosabb francia felsőoktatási intézmény kutatói találtak bizonyítékot arra, hogy

a Jupiter mágneses mezeje futóáramlatokat okoz az Európa felszín alatti óceánjában

- olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon. A Nature Astronomy című szaklapban közölt tanulmányban Christophe Gissinger és Ludovic Petitdemange a Galileo űrszonda adatait elemezték és mutatták be eredményeiket.

A Galileo űrszonda az Ió nevű hold mellett repül el,a háttérben a Jupiter látható Forrás: NASA

A tudósok azt észlelték,hogy a Jupiter különösen erős mágneses mezővel rendelkezik, ami elég erős ahhoz, hogy elérje és befolyásolja az óriásbolygó holdjait. Azt is kimutatták, hogy az Európa felszín alatti óceánja - a földi óceánokhoz hasonlóan - sós vizű. A sós tengervíz mágneses mező hatására vezetheti az áramot, és ez a hatás futóáramlatokat hozhat létre az óceánban.

Az Európa áramlatai ellentétes irányúak a hold forgásával

Annak felkutatására, milyen mozgások keletkezhetnek és hogy a mágneses mezőnek a hold óceánjaira gyakorolt egyéb lehetséges hatásait megismerjék, a tudósok numerikus szimulációkat végeztek. A szimulációk szerint

a futóáramlatok valahol a hold egyenlítője környékén keletkeznek,

másodpercenként néhány centiméteres sebességgel mozognak.

Az Europa felszíne egy művészi illusztráción. A vastag jégkéreg alatt sósvízű óceán rejtőzik Forrás: leemage/©Ron Miller/Novapix/Leemage/Ron Miller

Áramlásuk iránya a hold forgásával ellentétes. Az ilyen ellentétes áramlás a kutatók szerint a holdfelszín feszültségének eredménye, amely esetenként repedéseket is okozhat. Ez pedig megmagyarázza a hold felszínének jellegét, amelyet más kutatók figyeltek meg az Európán.

Az Európán vízkitöréseket is megfigyeltek

Hozzátették: a mágneses mezőből származó energia nem tevődik át teljes mértékben az óceánba, bizonyos része szétoszlik a holdon, többnyire a sarkpontok körül. Amennyiben ez történik, ennek bizonyítékaként

a hold jégtakarója elvékonyodik és felszínre tör az olvadt víz.

Az Európán ezt is megfigyelték: a sarkpontok közelében vízkitöréseket észleltek.

A Jupiter Europa nevű holdja felszínét jégpáncél borítja. A jégkéreg alatt azonban folyékony víz alkotta óceánt tételeznek fel a tudósok.
FORRÁS: NASA/JPL/TED STRYK Forrás: NASA

A tudósok szerint az Európa futóáramlatai a Golf-áramlathoz hasonlatosak, amely a Földön az élet számára kiemelt fontosságú vegyülékeket szállít. Ha az Európán van élet, az áramlatok ugyanezt a célt szolgálhatják.

(Forrás: MTI)