A lakossági tüzelés veszélyezteti a legjobban a levegő tisztaságát

égés égő fahasáb Close-up of burning firewood. Bac Son. Vietnam. ASIA South-East Asia Vietnam CLOSE-UP interior ENVIRONMENT fire energy POLLUTION WOOD log combustion FLAME warmth heating Vięt Nam Closeup Detail Detailed Details Close-ups Zoom close up
Égő fahasáb
Vágólapra másolva!
A téli fűtésszezon végeztével érdemes mérleget készíteni. Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint Magyarországon közel 50%-ban felel a légszennyezettségért a háztartási tüzelés, megelőzve ezzel a mezőgazdaság és a közlekedés környezetkárosító hatását. Sokan meglepődnének, ha tudnák, a gépjárművek károsanyag-kibocsátása hányadik helyen áll a rangsorban.
Vágólapra másolva!

Számtalan tévhit terjeng a légszennyezéssel kapcsolatban, pedig az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság által 2015-ben kezdeményezett, valamennyi kontinensre kiterjedő vizsgálatból kiderült, hogy Közép-Európában elsősorban a korszerűtlen háztartási tüzelés felelős a 2,5 mikronnál kisebb szennyező részecskék kibocsátása miatti rossz levegőminőségért.

Magyarországon is ez az első számú problémaforrás. Dézsi Viktor, az Országos Meteorológiai Szolgálat Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ osztályvezetője szerint a lakossági szilárd tüzelés körülbelül 50%-ban felelős a légszennyezésért. A fő probléma a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag megválasztása. Sokan használnak nedves és puha, vagy kezelt fát, gyenge minőségű szenet vagy hulladékot. Az országon belül is nagy eltérések vannak köszönhetően a tüzelési szokásoknak és a földrajzi paramétereknek. A Sajó-völgy sajnos egy nagyon jó példa erre, ugyanis itt rendszerint kiemelten magas a szállópor-koncentráció.

Égő fahasáb Forrás: BSIP/GODONG / BSIP/Godong

Hogy hányadik helyen áll a gépjárművek általi szennyezés, Dézsi Viktor szerint komponensfüggő: míg nitrogén-dioxid kibocsátás tekintetében kiemelkedő jelentősége van a közlekedésnek, szállópor-koncentráció esetén kb. 10%-ban felelős az autóipar és a gépjárművek a szennyezésért.

A nagy probléma az, hogy télen sokkal alacsonyabban van az úgynevezett keveredési határréteg, így a szennyezés kisebb légtömegben tud elkeveredni, eloszlani, így ugyanakkora kibocsátás sokkal rosszabb helyzetet jelent télen.

Füstölgő kémény Forrás: NurPhoto/Artur Widak/NurPhoto/Artur Widak

Fontos kérdés, hogy mi lesz az autóipar sorsa, különös tekintettel a dízelautókra. A jövő útját és a dízelmotorok esélyeit jelzi, hogy a kipufogórendszerek további fejlesztésével és a szennyezőanyagot eltároló katalizátorok széleskörű alkalmazásával az egyik legkritikusabb nitrogénoxid-kibocsátás minimálisra csökkenthető.

Forrás: LOUNGE Communication