Az elektronikus zene segíthet megfékezni a moszkitókat

2019.04.03. 08:01

A dupstep és hardcore elektronikus zenei stílus rajongóihoz hasonlóan a Skrillexet hallgató nőstény szúnyogok is egy kissé megőrültek és összezavarodtak, amikor a rovarkutatók csapata tesztelt őket. A kísérlet során a rovatokat tíz percig egy olyan búra alá helyezték, ahol a Skrillex zenéje szólt és azt tapasztalták, hogy jóval kevesebb vért szívtak és a párosodástól is elment a kedvük a csendben tartott kontrollcsoporthoz képest. A kutatók legfrissebb eredményeiket az Acta Tropica folyóiratban publikálták

Mérsékelhetik a pusztító betegségek terjedését

A kutatók egészen újszerű módon szerették volna visszaszorítani a halálos kórt terjesztő moszkitókat. Arra voltak kíváncsiak, hogy a hangos zenével, mint a rovarölő szerek környezetbarát alternatívájával képesek-e manipulálni a szúnyogok viselkedését. Úgy gondolták, hogy miután a párosodás és a vérszívás olyan, halálos betegségek terjesztésének egyik fő „eszköze", mint a Zika vírus vagy az elsősorban a trópusi országokban terjedő dengue-láz, ezzel az új módszerrel mérsékelhetik a pusztító kórok terjedését.

Halálos betegségeket terjesztenekForrás: pexels.com

Tanulmányukban a kutatók hipotézisüket úgy tesztelték, hogy elektronikus zenét dübörögtettek az éhes nőstény szúnyogok búrájának közelében elhelyezett hangszóróból, akiket 12 órás „éhezés" után zártak be oda. A kísérleti búra alá bezártak egy hímet (az esetleges párosodás végett) és egy hörcsögöt (ha a moszkitók megéheznének). A szakemberek több tízperces kísérletet végeztek, amelyek során a tíz, éhes nőstény szúnyogot folyamatosan cserélték és zenét játszottak le nekik. A kutatók favoritja a Skrillex "Scary Monsters és Nice Sprites" dala volt, és azért ezt választották, mert „túlzott hangereje és folyamatosan növekvő hangmagasság" miatt a „zajosság" elsődleges jelöltjévé tette.

Jóval kevesebb vért szívtak

Amikor a csapat összehasonlította a Skrillex zenéjét „hallgató" szúnyogok párosodási és táplálkozási viselkedését egy olyan kontroll csoporttal, amelyeknek a üvegketrecében a tökéletes csend honolt. Azt találták, hogy a durva zajnak kitette moszkitók lényegesen kevesebbet párosodtak, és jóval kevesebb vért szívtak, mint a csendes térben elhelyezett társaik.

A táplálkozást és a párosodást is elfelejtettékForrás: pexels.com

Annak ellenére, hogy a szúnyogok utolsó vérszívása óta eltelt 12 óra, a zenét hallgató egyedeket olyan mértékben zavarta a Skrillex vibráló zajhatása, hogy a legtöbb állat egyszerűen nem volt hajlandó táplálkozni, csak a zene elhallgatása után 2-3 perccel tértek magukhoz – magyarázták a kutatók. – A csendben tartott moszkitók átlagosan 30 másodperc múlva már a ketrecbe helyezett hörcsög vérét szívták.

Ötször kevesebbszer párosodtak

A Skrillex szúnyogok azonban nem csak a táplálkozást felejtették el, hanem a párosodást is. Ötször kevesebbszer párosodtak, mint a csendes üvegbúra lakói. A kutatók szerint a zene agresszív rezgése okozhatta a zavart a rovaroknál, amik általában megpróbálják úgymond szinkronizálni a szárnyveréseiket.
Mind a hím, mind a nőstény szúnyogok a szárnyaik rezgetése révén kibocsátanak egy hangot, és a sikeres párzáshoz a hímnek harmonizálnia kell a partnere repülési hangjával, amelyre a nőstények igen érzékenyek – írták a tanulmány szerzői.
A most kapott eredmények megerősítik a korábbi kutatások konklúzióit, amelyek kapcsolatot találtak az emberi eredetű zaj és a rovarok megváltozott viselkedése között. Hasonló tanulmányok kimutatták azt is, hogy a levéltetvek például azonnal abbahagyják az étkezést, ha egy rock-klasszikus AC/DC dalt dübörögtettek mellettük.