A szakáll több ártalmas baktériumot tartalmazhat, mint a kutyák szőre

2019.04.23. 20:22

Egy átlagos férfi szakálla jóval inkább bővelkedik kórokozó baktériumokban, mint egy kutya szőrének legpiszkosabb része. A témában végzett európai kutatás rámutatott arra is, hogy a nagyobb fokú higiéniai ismeretek évente több száz ezer ember életét menthetnék meg. A kutatók tanulmányukat a European Radiology tudományos folyóiratban publikálták.

Emberi patogén baktériumokat kerestek

A kutatók összesen tizennyolc, 18 és 76 év közötti önkéntes férfi bőr- és nyálmintáit vizsgálták, valamint harminc kutya (többek között schnauzer és német juhász kutyafajták) szőr- és nyálmintáit elemezték. Emberi patogén baktériumokat kerestek mind az emberekben, mind a kutyákban, és ehhez egy MRI szkennert is használtak.

Mi lehet a kapcsolat a kutyák szőre és a férfiak szakálla között?Forrás: pexels.com

Ugyanazt a képalkotó eszközt alkalmaztunk az embereknél és a kutyáknál is, ám a szkennert természetesen alaposan megtisztítottuk az állatok vizsgálata után, így lényegesen alacsonyabbá vált az esetleges bakteriális terhelés, mint a kizárólag emberek által használt szerkezetekben – írták a kutatók a tanulmányukban, akik a vizsgálatokat egy európai kórház radiológiai osztályán végezték el, ahol évente körülbelül nyolcezert vetnek alá a képalkotó elemzéseknek.

Mintákat gyűjtöttek mind a kutyákról, mind az emberektől

A kutatók mintát vettek valamennyi kutya szájából, valamint egy speciális baktérium-gyűjtőlemez odadörzsölésével a szőrüket is teszteknek vetették alá. A szőrről vett mintákat egy „különösen higiénikus" helyről, az ebek válláról vették, ahol a bőrfertőzések jól kimutathatók. Miután a szakemberek befejezték az MRI vizsgálatokat, a szkennerből is mintákat vettek, így három helyről kaptak releváns információkat. Eközben a kutatócsapat többi tagja olyan férfiak szakállából gyűjtött mintákat, akik viszonylag jó egészségi állapotban voltak és csak rutinvizsgálatok miatt jártak a kórházban.

Rengeteg patogént találtak a szakállakbanForrás: pexels.com

Az eredmények azt mutatták, hogy mind a 18 férfi bőre és nyála magas mikrobaszámot mutatott, miközben a 30 vizsgált kutya közül csupán 23-nál tapasztalták ugyanezt. Hét egyén volt pozitív az emberi patogén mikrobákra, ami többek között olyan baktériumokat, vírust jelent, amely a gazdán (például emberen) megtelepedve, annak testén vagy testében élve és szaporodva okoz betegséget. Ide tartozik például az Enterococcus faecalis, amely húgyúti fertőzést okozhat vagy a Staphylococcus aureus, ami az egyik leggyakoribb gennykeltő baktériumnak tekinthető, de jelentős szerepet játszik az ételmérgezésekben és kórházi fertőzésekben is.

Nagyobb figyelmet kell fordítani a kockázati tényezőkre

A kutatók hangsúlyozták azt is, hogy annak ellenére, hogy a szakállas férfiaktól vett igen kis mintákban viszonylag magasabbnak bizonyult a kórokozók száma, a tanulmányból nem vonhatóak le messzemenő következtetések. Hozzátették azt is, hogy nincs okuk azt feltételezni, hogy a nők haja például kevesebb patogént tartalmazna, mint a férfiak szakálla, de ezt egy következő kísérletben igyekeznek majd bizonyítani.

A szakáll és kutyaszőr közötti összefüggéseket nem lehet véglegesnek tekinteniForrás: pexels.com

Megjegyezték, hogy a potenciálisan fertőzőbb baktériumok estében fontos szerepet játszik a felületek (mint adott esetben az MRI szkenner) tisztítása, ám ez a vizsgálati eredmények tükrében nem tűnik elégségesnek a probléma igazán hatékony megoldásához. A kutatók felhívták a figyelmet rá, hogy az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések becsült száma az amerikai kórházakban évente körülbelül 1,7 millió beteget jelent, és mintegy 100 ezren hunynak el fertőzések miatt. Így a jövőben elsősorban az elégséges higiéniai ismeretekre és a kockázati tényezőkre kell nagyobb figyelmet fordítanunk.