Növényeket rágcsál, mégis húsevő a panda

2019.05.04. 10:25

Megtévesztő módon húsevőkre jellemzőnek tűnik az óriáspandák táplálkozása a bambusz kizárólagossága ellenére.

Bár szinte csak bambusszal táplálkoznak, a pandák által fogyasztott tápanyagok leginkább a húsevők által felvettekre hasonlít – derült ki egy pénteken megjelent kínai-ausztrál tanulmányból. A Sydney-i Egyetem (UoS) és a Kínai Tudományos Akadémia (CAS) kutatásának eredménye szerint a pandák energiabevételének 50 százaléka proteinből származik, hasonlóan a farkasokéhoz és a vadmacskákéhoz.

A szakértők az úgynevezett táplálkozási geometria megközelítési módot használták, amely nem egy tápanyagra koncentrál elszigetelten, hanem azt vizsgálja, hogyan keverednek a tápanyagok és az étrend összetevői. A tanulmány rávilágít arra, milyen fontosak a tápanyagok és táplálékok az állatok evolúciós ökológiája megértésében– mondta David Raubenheimer, a UoS tudósa.

A felismerés segíthet megérteni, hogyan változtak az óriáspandák húsevő ősei a mai bambuszmajszoló vegánokká. Arra is magyarázatot adhat, miként lehetnek a pandáknak különös módon növényevő és húsevő tulajdonságai is– emelte ki Raubenheimer.

Az idők folyamán az óriáspandák olyan koponyát, állkapcsot és fogakat fejlesztettek ki, melyek ideálisak a rostos növényi anyagok elrágásához. Rendelkeznek egy „álhüvelykujjal” is, mellyel evés közben megragadják a bambusztörzseket. Emésztőrendszerük, emésztő enzimeik és bélmikrobáik azonban a húsevőkéhez hasonlatosak, nem pedig a növényevőkéhez.

„Az alapján, amit fogyasztanak, az óriáspandák egyértelműen növényevők, a lenyelt és felszívódott tápanyag összetevőit tekintve azonban a húsevők közé is tartozhatnának” – mondta Fu-ven Vej, a CAS kutatója.

(MTI/Hszinhua)