Az alvás-ébrenléti ritmus zavara gyorsítja a daganat növekedését

alvászavar
A cirkadián ritmus, vagyis a szervezet biológiai órájának zavara a daganat gyorsabb növekedését okozhatja egy új tanulmány szerint, amely a PLoS Biology folyóiratban jelent meg.

A cirkadián ritmus megzavarása felgyorsítja a sejtburjánzást

Régóta sejtették a tudósok, hogy a cirkadián ritmus megzavarása - többek között a hosszú időn át végzett éjszakai munka - számos egészségi következménnyel jár, azt azonban eddig csak kis részben sikerült feltárni, hogy ez miért és hogyan történik.

Az agy rendkívül érzékeny biológiai órájának megzavarása többek között alvászavarral jár együtt, ami például hatással lehet az emlőrák kialakulására Forrás: AFP

A Pennsylvaniai Egyetem kutatói azonban rájöttek,

hogy a biológiai óra megzavarása serkenti a sejtburjánzást,

végső soron megváltoztatja a sejtciklus egyensúlyát és gyorsítja a tumor növekedését az egerekben.

A tudósok a dexametazon nevű hormon segítségével idézték elő a tenyésztett humán sejtek krónikus ritmuszavarát, utánozva a hosszú repülőutak utáni átállási zavart.

A hosszú repülőutak utáni átállási zavart modellezték Forrás: Wikimedia Commons

Arra az eredményre jutottak, hogy ezzel a kezeléssel megváltozott a gének kifejeződése, ennek egyik legfontosabb jeleként aktiválódtak egyes proteinek (CDK 4/6, ciklindependens kináz 4/6).

A tartós alvászavar súlyos következményekkel járhat Forrás: pexels.com

Azt pedig már tudták a kutatók,

hogy ezeknek a proteineknek a jelentős aktivitása megnövekedett sejtosztódáshoz vezet.

Néhány rákkezelés úgy működik, hogy kifejezetten gátolja a CDK 4/6 működését.

Hatásosabb a gyógyszer, ha megfelelő időpontban jut a szervezetbe

A kutatás eredményei arra utalnak, hogy az "időterápia", tehát a terápiának a cirkadián ritmushoz igazítása fokozhatja a gátló gyógyszerek hatását, ezzel akadályozhatja a tumor növekedését az egerekben. A kutatók felfedezték, hogy például a mellrák kezelésére használt palbociclib hatásosabb volt, ha reggel jutott a szervezetbe, mintha este.

Bebizonyították, hogy a gyógyszerek hatékonyságát megnöveli a megfelelő időban való szervezetbe vitelük Forrás: Science Photo Library/TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Tek Image/Science Photo Library

Ha a gyógyszer a leghatékonyabb időben jut a szervezetbe, várhatóan kisebb adag is elegendő belőle, és így a mellékhatások is kisebbek lesznek.

Ugyanakkor a kutatók hangsúlyozták, hogy a cirkadián ritmus krónikus zavara csökkentette a terápia hatékonyságát a humán sejtekben.

Rákos sejtek mikroszkópos képe Forrás: Cultura Creative/© Cultura, all rights reserved./Callista Images

A több műszakos munkavégzés és az abnormális alvásidő a daganat növekedését

és a rákgyógyszerek hatékonyságát is befolyásolja

- szögezte le Yol Lee, a tanulmány egyik szerzője, a Sehgal Laboratórium kutatója.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Felix Kästle

Mint hozzátette: logikus következtetés, hogy amennyiben a biológiai óra helyreáll, visszaáll az egészséges napirend, és emellett a kemoterápia is gondosan meghatározott időrend szerint zajlik, az eredményesebbé teheti a daganat gyógyítását.

(Forrás: MTI/Hszinhua)