Veszélyforrást rejtenek a napvédő termékekben található vegyi anyagok

2019.05.07. 12:01

Évek óta kenjük be magunkat szorgalmasan napozás előtt különböző fényvédő krémekkel és spray-vel, ám a legfrissebb kutatások olyan kémiai anyagokat tártak fel több termékben, amelyek úgy szívódnak fel az emberi szervezetben, hogy potenciálisan toxikus hatásuk miatt aggodalomra is okot adhatnak. A kutatók főként a bennük található két kémiai fényvédőt, az oxibenzont és az octinoxátot tették felelőssé a nem kívánt hatásért.

Semmiképp se hagyjuk abba a termékek használatát

A kutatók összesen négy napvédő krémet és permetet vettek górcső alá és azt tapasztalták, hogy az azokból származó kémiai fényvédő anyagok szintje a véráramba kerülve drámai módon emelkedett, miközben az önkéntesek négy napon át át használták azokat. Az amerikai élelmiszer-és gyógyszerbiztonsági felügyelet, az FDA által kiadott irányelvek szabályozzák a napvédőkben lévő adalékanyagok mennyiségét és minőségét. A vizsgált szintek azonban messze meghaladták az FDA által meghatározott küszöbértéket. Némely fényvédő termékek emellett allergiás reakciókat is kiválthatnak a gyerekeknél és az érzékeny bőrűeknél. Így egyes megközelítések szerint ezek recept nélkül kapható gyógyszereknek minősülhetnek.

A fényvédő krémeket tesztelték - megdöbbentek az eredményekenForrás: pexels.com

Az értékek nem csak kicsit voltak magasabbak a megengedett szintnél, hanem meglehetősen magasnak számítanak a gyógyszerbiztonságot vizsgálva – mondta dr. Kanade Shinkai, a Kalifornia Egyetem San Francisco School of Medicine dermatológusa. – Nem győzzük hangsúlyozni azonban, hogy a tanulmány elsődleges eredményei miatt senki ne hagyja abba még véletlenül sem a fényvédő szerek használatát, mert a napsugarak okozta károsodás veszélye még mindig meghaladja a kémiai fényvédő anyagok potenciális kockázatát.

Legyünk benne biztosak, hogy a bőrünk biztonságban van!Forrás: Getty Images/(c) PeopleImages.com/Peopleimages.Com

Régóta ismert tény, hogy az ultraibolya sugárzás igen káros hatással bír a bőrünkre: a napégéstől kezdve a melanómán át a bőrrákig számos problémát okozhat. Ezeket szükségszerű a legjobb tudásunk szerint megelőzni.

Sok napvédő termékben kombinálják az ásványi és a kémiai szűrőket

A kutatás szerint a legtöbb fényvédő krém számos kémiai fényvédő anyagot, többek között az allergiás reakciót kiváltható oxibenzont, továbbá avobenzont és oktokrilént tartalmaz, hogy blokkolja a káros sugárzást. Ezek a vegyületek többek között megzavarhatják a belső elválasztású mirigyek működését, tehát megbolygatják a hormonháztartásunkat. Sok napvédő termékben ezért az ásványi és a kémiai szűrőket kombinálják, hogy magasabb fényvédelmet és kevesebb rizikót jelentsenek a bőr és a szervezet számára. A kutatók szerint azonban az ásványi anyag tartalmú fényvédők egyértelműen biztonságosabbak, amelyek a cink-oxidra és a titán-dioxidra támaszkodva verik vissza a napfényt a bőrről. Ám a kémiai alapú fényvédőket egyszerűbb előállítani és olcsóbbak, így a fogyasztók számára széles körben elérhetőek.

Érdemes odafigyelni a nap káros sugarairaForrás: pexels.com

A kémiai fényvédőkben található molekulák lényegében olyan kémiai gyűrűk, amelyek elnyelik a fényt, ám potenciálisan veszélyes összetevőket tartalmaznak a bőrre nézve– magyarázta Shinkai. – Az oxibenzon megtalálható az anyatejben, a magzatvízben, a vizeletben és a vérben is.
A vizsgálathoz az FDA önkénteseket kért fel, akik négy napon át, naponta kenték be magukat napvédő krémmel vagy spray-vel laboratóriumi körülmények között. A harminc résztvevő egyharmada alkalmazta ezt a módszert, a többiek a kontrollcsoportot képviselték. A kutatók összesen egy héten át, harminc alkalommal vettek vért tőlük, hogy bizonyosságot kapjanak arról, hogy a fényvédőkben található vegyi anyagok hogyan szívódtak fel a bőrön át. Azt találták, hogy az oxibenzon, az avobenzon, az octinoxát és az ecamsule szintje is megnövekedett az önkéntesek szervezetében.

A laboratóriumi körülmények nagyban különböznek a valóságtól

A kutatók azonban tudják, hogy a kisméretű laboratóriumi vizsgálat még nem jelent egyértelmű bizonyítékot, ezért a további kísérletek elvégzését szorgalmazzák.

A napvédő termékekben található vegyi anyagok felszívódását vizsgáltákForrás: AFP/Patrick Seeger

Bár ez lehet egy kiindulópont, de az eredmény relevanciája még nem teljesen ismert – mutatott rá Dr. Raman Madan, a Northwell Health Huntington Kórház dermatológusa. – További tanulmányokra van szükség annak érdekében, hogy megmutathassuk, hogy ez rövid-és hosszú távon mit jelent az emberi szervezet számára. Bár azt látjuk, hogy az egyik lehetséges irány szerint valóságos következményekkel járhat, de az is lehet, hogy nem jelent semmit.
Hozzátette: a laboratóriumi körülmények nagyban különböznek a valóságtól és a vizsgálat során az önkéntesek nem tudták azokat a dolgokat tenni, például úszni vagy kertészkedni, mint azokban a mindennapi helyzetekben, amikor általában napvédő termékeket használnak.

Kötelezik a gyártókat az adatszolgáltatásra

A most publikát eredményeket számos szervezet kétségbe vonta. A Fogyasztói Egészségügyi Termékek Szövetsége (CHPA) szerint például túl korai, hogy a fogyasztóknak kétségei támadjanak ezekkel a termékekkel kapcsolatban.

Nem mindegy, hogy mivel kenjük be védelemként a bőrünketForrás: pexels.com

A fényvédő termékek gyártói, az FDA és a bőrgyógyászok mind azért dolgoznak, hogy megvédjék az embereket a nap káros hatásaitól – nyilatkozta a szövetség. – A napvédők szó szerint életeket mentenek, ezt soha nem szabad elfelejtenünk.

A bőr fénykárosodásának a tünetei
- napégés (UVB sugárzás okozza)
- pigmentfoltok (UVB)
- károsodhatnak a kollagénrostok így a bőr ráncos, laza, petyhüdt lesz (UVA)
- károsodhatnak a sejtek DNS-ei, így rosszindulatú bőrdaganatok jelenhetnek meg (UVB)

A CHPA szerint az FDA elkötelezett amellett, hogy többet tudjon meg a napvédő termékekben találhat vegyi anyagok biztonságos használatáról, és az új eredmények „összhangban vannak ezekkel az erőfeszítésekkel". Az ügynökség 2019. novemberi határidőt szabott ki meg a gyártók számára, hogy biztonsági adatokat szolgáltassanak a napvédő termékeikről, beleértve a szisztémás felszívódás értékét, a vegyi anyagokból származó rák kockázatát, illetve a reproduktív egészségre gyakorolt hatásukat. A rangos Journal of the American Medical Association tudományos folyóiratban publikált tanulmány közzétételének nem titkolt célja, hogy nyomást gyakoroljon a fényvédő termékeket gyártó iparra, hogy teljesítse a határidőt.

(Medicalexpress)