Tudtuk, hogy nagyon intelligensek,de az érzelemátvitelre is képesek

holló
A hollók rendkívül intelligens madarak
A hollók képesek átvenni egymás érzelmeit, egy viselkedéskutatókból és neurológusokból álló kutatócsoport szerint a vizsgált szelíd madarak pesszimistábban cselekedtek, ha korábban egy frusztrált fajtársukat figyelték.

Mindez az empátia kialakulására is bizonyítékul szolgálhat

Ez az empátia kialakulására is bizonyítékul szolgálhat - állapították meg a tudósok a PNAS című szaklapban. Az érzelemátvitel fontos lehetőség az egyének közötti információk átadására, és az empátiának, vagyis a beleélés képességének alapvető eleme.

A hollók rendkívül intelligens madarak Forrás: Flickr

A kutatók többnyire abból indultak ki, hogy ez a képesség az állatvilágban is jelen van.

Ennek egyértelmű bizonyítékát azonban módszertani okokból nehéz megtalálni.

Thomas Bugnyar, a Bécsi Egyetem kognitív biológiai tanszékének munkatársa és Claus Lamm, az intézmény pszichológiai alapkutatásokkal foglalkozó intézetének tudósa és kollégáik olyan hollókkal dolgoztak, amelyek hozzászoktak ahhoz, hogy viselkedéstudományi kísérletek alanyai.

A hollók átveszik egymás érzéseit

A kísérletekben mindig két madár vett részt, az egyiknél pozitív vagy negatív hangulatot idéztek elő, ez alatt a másik figyelhette őt.

Holló (Corvus corax) Forrás: Wikimedia Commons

A madár reakcióját a megfigyelő madár regisztrálhatta.

Azt, hogy az első madár örömét vagy frusztrációját átvette-e a második holló, egy ambivalens szituációval tették próbára: edényekben táplálékot helyeztek ki a holló elé.

Veszély esetén segítségül hívják a társaikat Forrás: MN-dnr

Általánosságban a madarak lassabban közelítették meg ételt, ha előtte frusztrált fajtársat láttak. A pozitív hangulatnak azonban nem volt olyan látható hatása - mondta el Bugnyar.

Annak ismerete, hogy nyilvánvalóan már a hollóknál is megtörténik érzelemátvitel, új fényt vet arra, hogy a fejlődéstörténet során mikor kezdett kialakulni az empátia őse - mondta Jessie Adriaense, a tanulmány fő szerzője.

(Forrás: MTI/APA)