Harminckét éve, 1987. május 28-án este hét óra körül egyre erősödő repülőgépmotor zúgásra kapták fel a fejüket a moszkvai Vörös-téren sétálgatók. Egy, a Szovjetunióban szokatlannak számító amerikai gyártmányú Cessna kisgép húzott el alacsonyan a Kreml épülettömbje felett. A gép eltűnt, majd kisvártatva ismét felhallatszott a motorzúgás, de most már a Vaszilij Blazsennij székesegyház mellől. A Cessna elgurult a híres színes kupolás ortodox templom mellett, majd lefékezett, és megállt. A kabinból egy narancssárga overallt viselő fiatalember szállt ki, aki a gépnek támaszkodva, a legnagyobb lelki nyugalommal cigarettára gyújtott.

Egy amerikai gyártmányú kisgép landol a Kreml falánál

Miután a Cessna-172 Hawk típusú túragép leállította a légcsavarját a Blazsennij székesegyház közelében, kisebb tömeg csődült össze a repülőgépnek támaszkodva nyugodtan cigarettázó, narancsszínű kezeslábast viselő fiatalember körül.

A kellemes estét kihasználva a Vörös-téren sétálgató moszkvaiak először azt hitték, hogy valami filmforgatás lehet a környéken, és ennek részeként landolt a repülőgép a téren.

Matthias Rust Cessna 172 típusú gépével a moszkvai Vörös-téren, sikeres landolása utánForrás: Origo

Hamarosan kiderült, hogy a pilóta nem is orosz, hanem német.

De még ekkor is mindenki arra gondolt, hogy minden bizonnyal a „testvéri" Német Demokratikus Köztársaság polgára lehet a szélesen mosolygó fiatalember.

Az ekkor 19 éves, és a Schleswig-Holstein tartománybeli Wedel városkából származó Mathias Rust azonban nem a szocialista táborbeli NDK, hanem Nyugat-Németország polgára volt.

Két óra is eltelt már Rust landolása után, amikor felbukkantak a KGB embereiForrás: Origo

Két órának kellett eltelnie, hogy a Moszkva szívében kedélyesen beszélgető és autogrammokat osztogató nyugat-német pilótáért megérkezzenek a KGB egyenruhás emberei.

A szovjetek számára rendkívül megszégyenítő, és a történelembe csak Rust-incidensként bevonult eset valóságos politikai földindulást okozott a Kreml falai mögött.

Miközben a Balti-tenger felett keresték, már belépett a szovjet légtérbe

A frissen pilótavizsgát szerzett Mathias Rust mindössze ötven órás repülési gyakorlattal rendelkezett, amikor 1987. március 13-án nekivágott a tapasztalt repülősök számára is komoly kihívást jelentő kéthetes észak-európai légi körútjának, az általa kibérelt Cessna 172 „Hawk" típusú négyszemélyes túragép fedélzetén.

Cessna 172 "Hawk" típusú négyüléses túragép. Az amerikai gyártmány az egyik legnépszerűbb kisgép a világon (a kép illusztráció)Forrás: Wikimedia Commons

Rust teljesen egyedül vágott neki a rendkívül hosszú és óceánrepülési szakaszokat is magába foglaló kalandos útjának.

A leadott repülési terv szerint a hamburgi felszállás után először Dániában szállt le, majd innen az Északi-tengert átrepülve, a távoli Feröer-szigeteken landolt.

Matthias Rust sokan már csak amiatt is őrültnek tartották, hogy friss pilótavizsgával vágott neki a veszélyes túrának, egyedül egy Cessna fedélzeténForrás: Origo

Feröerről az Atlanti-óceán felett hosszasan repülve Izlandra érkezett meg, ahonnan néhány nappal később Norvégia felé vette az útját. Bergenből később Helsinkibe repült,

ám amikor gépével elstartolt a finn fővárosból, kis idő múlva nyoma veszett.

A finn légi irányítás ekkor még nem tudhatta, hogy Matthias Rust nem sokkal a helsinki felszállása után a jóváhagyott repülési tervtől eltérve, - amely szerint Stockholm lett volna a következő célállomása-, a repülési magasságát jelentősen lecsökkentve keleti irányba fordult.

Rust túrájának útvonal térképe. Helsinkiből Stockholmba kellett volna repülnie, az előre leadott terv szerintForrás: Wikimedia Commons

Rust kikapcsolta a Cessna összes kommunikációs berendezését, ezért a földi irányítás többszöri kísérlet ellenére sem tudta felvenni vele a kapcsolatot.

Mindenki azt hitte, hogy valami súlyos problémája lehet a süketté vált gépnek,

ezért a finn légi irányítás riasztotta a kutató-mentő egységeket, sőt, még a parti őrség egyik hajóját is az eltűnt gép keresésére indították. Rust ekkor valójában már mélyrepülésben a Szovjetunió balti partvidéke felé tartott.

Hihetetlen szerencséje volt, hogy nem lőtték ki a légvédelmi rakétákat

A szovjet honi légvédelem radarjai először az észt légtérben (1987-ben Észtország még a Szovjetunióhoz tartozott) fogták be Rust repülőgépét, 1987. május 28-án délután fél három körül.

A barát-ellenség azonosító rendszer (IFF) nem ismerte fel a kommunikáció nélkül repülő gépet,

ezért a körzeti légvédelmi parancsnokság ellenséges célpontnak minősítette azt.

 

BUK-2M légvédelmi rakétakilövő harcállásbanForrás: RIA Novosti/Vadim Braydov

A parancsnokság riasztására több radarirányítású föld-levegő légvédelmi rakétával is befogták a célpontot,

a rakétaüteg kezelői pedig várták a tűzparancsot, miközben a lokátorernyőn követték a szovjet légtérbe egyre mélyebben berepülő ismeretlen gépet.

A körzeti légvédelmi parancsnokság két készültségi vadászgépet is a magasba emelt, a célpont elfogására.

Szovjet Szuhoj Szu-7 típusú szuperszonikus vadászbombázó gépekForrás: Reddit

A szovjet vadászok bemérték és megközelítették Rust gépét,

ám az egymotoros légcsavaros Cessnát tévesen szovjet gyártmányú Jak-12-es futárgépként azonosították, ezért a tűzparancs – Matthias Rust hihetetlen szerencséjére - elmaradt.

Moszkvában éppen zavar volt a légtérellenőrző rendszerben

Rust miután megúszta az elfogását, tovább repült keletnek. A szovjet légvédelem radarjai többször is detektálták, de a véletlenek összejátszása miatt minden egyes alkalommal háborítatlanul folytathatta az útját.

Amikor a földi lokátorok ismét észlelték Rust radarjelét , éppen egy előző nap történt légi baleset körzetében repült el, ami miatt az illetékes katonai parancsnok úgy vélte,

hogy a Cessna a szerencsétlenül járt repülőgép roncsait kereső kutatógép lehet,

így nem rendelt el riasztást.

BUK-2 légvédelmi rakétarendszer radarirányító állásaForrás: Wkikimedia Commons

Moszkva felé haladva egy másik körzetben is bemérték,

ám ott éppen hadgyakorlat folyt, ezért a gyakorlattal érintett légtérben felbukkanó minden repülőeszközt „barátinak" vélelmeztek, más alkalommal pedig az előírásokat figyelmen kívül hagyó „zödfülű" gyakorlógépként könyvelték el a Cessnát.

Ennek köszönhető, hogy nem sokkal este hét óra előtt Matthias Rust háborítatlanul Moszkva közelébe ért.

A Cessna 172 pilótafülkéjeForrás: Wikimedia Commons

Hihetetlen szerencséje ekkor sem hagyta el,

mert amikor belépett a moszkvai légtérbe, éppen rövid üzemzavar lépett fel a főváros légtérellenőrző rendszerében,

ami miatt a seremetyevói nemzetközi reptér forgalmát leállították, Matthias Rust pedig akadálytalanul berepülhetett a belváros fölé.

Így lett Seremetyevó 3 a Vörös-térből

Mint utóbb kiderült, a kalandor német pilóta eredetileg azt tervezte, hogy a Kreml falain belül teszi le a gépét. Később mégis meggondolta magát, mert attól tartott, hogy ha Kreml udvarán landol, azonnal letartóztatják, és - ismerve a KGB-ről keringő rémséges történeteket – talán mindörökre eltüntetik.

Ezért az eredeti elhatározását megmásítva úgy döntött, hogy a jóval tágasabb Vörös-téren fog leszállni.

A moszkvai Vörös-tér látképe, háttérben a Vaszilij Blazsennyik székesegyházzalForrás: Wikimedia Commons

Néhány kört meg is tett a szovjet főváros leghíresebb tere fölött, ám mivel látta, hogy a tér tele van sétálgató emberekkel, ezért még a levegőből felmérve az egyéb lehetőségeket, a Vörös-tér déli oldalához közel fekvő Bolsoj Moszkvoreckij hídon landolt.

Ismét hihetetlen szerencséje volt, mert aznap javítás miatt eltávolították a híd felett átívelő elektromos vezetéket.

 

Hatalmas megdöbbenést váltott ki a Vörös-téren landolt CessnaForrás: Pinterest

Rust miután sikeresen betont fogott a hídon, lefékezte gépét, és alapgázon begurult a Vörös-tér egyik nevezetességének számító Vaszilij Blazsennij székesegyház mellé. (A Rust-incidens után a moszkvai aszfalt humor kifigurázva a szovjet hatóságok felsülését, a Vörös-teret Seremetyevó 3-ra keresztelte át.)

Rust, még közel két óráig élvezhette a hirtelen jött népszerűségét

közvetlenül a Kreml szomszédságában, mire a KGB is felocsúdott, és „begyűjtötte" a német pilótát, aki bohócot csinált a szovjet hatóságokból.

Tányérsapkás fejek százai hullanak a porba

Rust bohózatba illő moszkvai kalandjának azonnal híre ment az egész világon. Nyugaton mindenki a felsült szovjet honi légvédelmen nevetett csakúgy, mint „keleten", ahol viszont ezt még csak a négy fal között lehetett megtenni akkoriban.

A Rust-incidens szabályosan sokkolta a legfelsőbb szovjet állami és pártvezetést.

 

Rust akciója idején  Mihail Szergejevics Gorbacsov volt az SZKP főtitkára, aki a kulisszák mögött kemény harcot vívott a reformokat ellenző ultrakonzervatívokkalForrás: AFP

A Pravdában, az SZKP központi lapjában, de más napilapokban is erősen kritikus hangú cikkek jelentek meg az esetről, a gorbacsovi glasznoszty jegyében.

Ugyan milyen lehet a hazai légtér védelmi állapota, ha egy nyugatnémet amatőr pilóta képes a Vörös-téren landolni, mindenféle nehézség nélkül?

– tette fel a kérdést az ekkortájt már szabadabb szájú szovjet sajtó. Sejteni lehetett, hogy a botrányos ügy nem marad személyi következmények nélkül, és fejek fognak hullani a hadsereg illetve a légierő legfelső vezetésében.

Pontosan lehetett tudni, hogy a Vörös-téren sikeresen landolt nyugatnémet kisgép miatt fejek fognak hullani a porbaForrás: Pinterest

Mihail Gorbacsov számára, aki 1985. március 11. óta töltötte be az SZKP főtitkári tisztségét, egyenesen kapóra jött a honi légvédelem botrányos leszereplése.

Gorbacsov bő egy évvel korábban, 1986 februárjában, az SZKP XXVII. kongresszusán jelentette be a nagyívű reformterveit, a glasznoszty, vagyis a nyíltság, valamint a perejsztrojka, az átalakítás programját.

Gorbacsov 1986 februárjában hirdette meg reformterveit, amit a konzervatívok árulásnak tartottakForrás: AFP

A szovjet politika posványos állóvizeit felkavaró reformoknak azonban korántsem örült mindenki felhőtlenül.

Brezsnyev konzervatív fordulata vezetett az 1970-es évektől egyre intenzívebb visszaesés, a "pangás korszakához". Még Gorbacsov hatalomra jutása után is sok brezsnyevista káder ült a párt és a hadsereg vezetésébenForrás: AFP

A SZKP Politikai Bizottságában megmaradt ortodoxok, de különösen a hadsereg felső vezetésében erős pozíciókkal rendelkező ultrakonzervatívok

a gorbacsovi reformkísérletben a „lenini elvek" nyílt elárulását látták,

és a színfalak mögött mindent megtettek Gorbacsov elgáncsolására.

Tudta jól ezt a főtitkár is, akinek Matthias Rust kalandja ezért tálcán kínált lehetőségnek bizonyult ahhoz, hogy megtisztítsa a hadsereget a politikája ellen áskálódó konzervatívoktól.

Szergej Szokolov marsall sem úszta meg a botrányt, Gorbacsov kényszernyugdíjaztatta a Szovjetunió honvédelmi miniszterétForrás: The Espresso Stalinist

A Rust-ügy következményeként több száz magas rangú katonát távolítottak el a hadsereg kötelékéből,

Szergej Szokolov marsallt, a Szovjetunió honvédelmi miniszterét pedig kényszernyugdíjazták. Paradox módon Rust kalandor akciója ezért sajátos hozzájárulást jelentett Gorbacsov hatalmának a megszilárdításához.

Százezer márkáért adta el a nem mindennapi sztorit

Matthias Rustot letartóztatták, és garázdaság valamint légi közlekedés veszélyeztetése, továbbá a Szovjetunió államhatárai megsértésének bűntette miatt vádat emeltek ellene.

A nagy nemzetközi érdeklődéssel kísért moszkvai tárgyaláson a bíróság bűnösnek mondta ki Matthias Rustot az ellen felhozott vádakban, és ezért négyévi kényszermunkára ítélte.

Mathias Rust a moszkvai bírósági tárgyalásonForrás: Getty Images/Sovfoto

A büntetését azonban nem kellett kitöltenie;

a Szovjetuniót nevetségessé tévő amatőr pilóta 1988. augusztus 8.-án szabadon távozhatott a hírhedt lefortovói börtönből, miután kegyelmet kapott a nem sokkal korábban aláírt INF-szerződés, vagyis a közepes hatótávolságú ballisztikus rakéták leszereléséről szóló megállapodás örömére.

Ronald Reagan amerikai elnök és Gorbacsov szovjet pártfőtitkár megállapodnak a hidegháborús korszak lezárásáról. Az enyhülés Rust is megmentette a büntetés teljes kitöltésétőlForrás: AFP

Matthias Rustot pszichésen labilis személyiségként könyvelték el,

aki a botrányt okozó moszkvai „kiruccanását" amolyan jószolgálati küldetésnek tekintette.

Miután hazatért Németországba, nem sokkal később ismét másfél évre a börtönbe csukták, csak most sokkal „prózaibb" okok miatt, ugyanis megkéselt egy nőt.

A szovjet hatóságokból bohócot csináló Matthias Rust napjainkbanForrás: Wikimedia Commons

A jó üzleti érzékkel megáldott fiatalember a Szovjetunióban tett „kirándulásának" sztoriját

100 ezer nyugatnémet márkáért eladta a Stern magazinnak.

Matthias Rust napjainkban – saját állítása szerint – egy svájci bank pénzügyi tanácsadójaként dolgozik.