Az elektromos cigaretta károsíthatja az agyi őssejteket

E-cigi, elektromos cigaretta
MIAMI, FL - SEPTEMBER 06: Chloe Lamb enjoys an electronic cigarette at the Vapor Shark store on September 6, 2013 in Miami, Florida. E-cigarette manufacturers have seen a surge in popularity for the battery-powered devices that give users a vapor filled experience with nicotine and other additives, like flavoring. Joe Raedle/Getty Images/AFP
Az elektromos cigaretta szívása károsíthatja az agy működése számára fontos őssejteket, stresszválaszt váltva ki az idegi őssejtekben - derült ki a Riverside székhelyű Kaliforniai Egyetem tanulmányából.

Az e-cigarettát szívók azt gondolják, hogy ezek a termékek biztonságosabbak és kevésbé károsak, mind a dohány alapú cigaretták, de egyre több bizonyíték van arra, hogy a nikotin káros mind a hagyományos cigaretta, mind az e-cigaretta szívása esetében. Egy közelmúltban megjelent tanulmány azt mutatta ki, hogy az e-cigaretta ízesítése károsíthatja az ereket, szívbetegséget okozhat.

Ezek a termékek nem ártalmatlanok. Még rövid idejű szívásuk is képes stresszelni a sejteket oly módon, hogy az sejthalálhoz vagy betegséghez vezethet. Megfigyeléseink vonatkoznak minden nikotint tartalmazó termékre" - mondta Atena Zahedi az iSciece tudományos folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

A kutatók szerint az e-cigaretta egy sor sejtszintű eseményt indít el, amely károsítja a DNS őssejtjeit.

"Károsodnak az idegi őssejtek és el is halhatnak. Ha ez bekövetkezik, nem termelődnek többé speciális sejtek - asztrociták és neuronok - az őssejtekből" - magyarázta a kutató. Ezek a sejtek viszont létfontosságúak, a serdülők és magzatok különösen hajlamosak az őssejtkárosodásra, mivel agyuk még fejlődik.

- hívták fel a figyelmet az amerikai kutatók.

Forrás: AFP/Joe Raedle

"Az agyuk kritikus fejlődési szakaszban van" - húzta alá Prue Talbot professzor, a kutatás vezetője. "A nikotinártalom várandósság és serdülőkor idején többféle módon hathat az agyra, károsíthatja a memóriát, a tanulást és a kongitív funkciókat. Hangsúlyozni kell, hogy a nikotin az, amelyik kárt okoz az agyi őssejtekben és mitokondriumukban" - írta közleményében Talbot.

(MTI/dpa)