Titokzatos lemezt fedezett fel egy fekete lyuk körül a Hubble

fekete lyuk
Fekete lyuk fényképe.
A tudományos elméleteknek ellentmondó jelenséget észlelt egy fekete lyuk körül a Hubble űrteleszkóp: egy vékony gázlemez örvénylik egy 130 millió fényévnyire lévő, szupernagy tömegű fekete lyuk körül.

Titokzatos fekete lyuk lemezt fedezett fel a Hubble

A jelenlegi elméletek alapján egy ilyen lemez nem létezhetne az NGC 3147 elnevezésű, halvány, aktív spirális galaxis szívében - írták a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című szaklapban bemutatott tanulmányban.

A Hubble űrteleszkóp képe az NGC 3147 spirál galaxisról, mellette jobbra egy művész illusztációja a szupernagy tömegű fekete lyukról a galaxis magjában. Forrás:http://szerk.origo.private/net/cikkeditor/cikkeditor.aspx

Eddig úgy vélték, a fekete lyukak az NGC 3147-eshez hasonló galaxisokban "éheznek", mivel a gravitációval a lyukba áramló anyag nem elég, hogy táplálja őket.

Ezért rejtély, hogy jöhetett létre egy "éhező" fekete lyuk körül vékony lemez,

ami azokra a sokkal nagyobb lemezekre hasonlít, amelyeket rendkívül aktív galaxisokban találtak.
A csillagászok az NGC 3147 nevű galaxist eredetileg azért választották ki, hogy alátámasszák azt az elméletet, mely szerint növekvő lemez alakul ki, ha hatalmas mennyiségű gázt nyel el egy fekete lyuk.

A lemez azonban hajlamos a letöredezésre és halványabbá válik, amint kevesebb a beáramló anyag mennyisége - írja a NASA.

Fekete lyuk fényképe. Forrás: EHT Collaboration

"Ez ugyanolyan lemez, mint amelyet ennél ezerszer vagy százezerszer fényesebb objektumoknál látunk.

A nagyon halvány galaxisokban tapasztalható gázok dinamikájának jelenlegi elmélete nyilvánvalóan megbukott"

- mondta Stefano Bianchi, a tanulmány társszerzője, az olaszországi Universita degli Studi Roma Tre kutatója.

(Forrás:MTI)

https://www.origo.hu/tudomany/20180628-alternativ-valosagok-az-esemenyhorizonton-tul-es-einstein-legboldogabb-gondolata.htmlMost megtudhatja, mi történne önnel, ha elnyelné egy fekete lyuk!

https://www.origo.hu/tudomany/20190121-a-rejtelyes-feher-lyukak-az-ugyancsak-titokzatos-sotet-anyag-reszet-alkothatjak.htmlAz univerzum nagy titka: fehér lyukak, ahol visszafelé megy az idő