A növényi alapú étrenddel megelőzhetjük a 2-es típusú cukorbetegséget

2019.08.06. 16:26

A JAMA Internal Medicine tudományos folyóiratban hétfőn közzétett tanulmány szerint a növényi alapú étrend betartása csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatók szerint a legjobb hatást akkor érhetjük el, ha rengeteg gyümölcsöt, zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonaféléket, hüvelyeseket és dióféléket fogyasztunk, ám kihagyjuk az étrendünkből a keményítőket és a cukrokat.

Minél egészségesebb az étrendünk, annál biztosabb a megelőzés

A növényi alapú étrenddel megelőzhetjük a 2-es típusú cukorbetegséget (diabétesz mellitusz), aminek kialakulásáról sokan nem tudnak, mivel a szervezet egy ideig képes ellensúlyozni az inzulinrezisztenciát.

A vitaminok a szervezet számára nélkülözhetetlen szerves vegyületekForrás: pexels.com

Megállapítottuk, hogy a növényi alapú táplálkozási szokásokkal átlagosan 23 százalékkal csökkent a cukorbetegség kockázata – mondta Dr. Qi Sun, a Harvard Táplálkozástudományi Tanszékének docense és a tanulmány vezető szerzője. – A vizsgálat arra is rámutatott, hogy azok, akik a növényi étrend legegészségesebb formáját fogyasztották, hangsúlyozva a friss gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, diófélék és hüvelyesek fogyasztását, és minimalizálják a cukorral édesített italok és finomított szénhidrátok bevitelét, további 30 százalékkal mérséklik a betegség kialakulásának esélyét.

Nem szabad elfelejteni a rendszeres testmozgást

A szakemberek már régóta tudják, hogy az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás, az ideális testsúly megtartása és a dohányzás mellőzése megelőzheti vagy késleltetheti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélyeit.

A növényi alapú étrend jelentheti a kulcsot az egészséghezForrás: Wikimedia Commons

Érdemes arra is figyelemmel lenni, hogy a vegetáriánus vagy más, kizárólag növényi alapú, ám szabad cukrokban és finomított szénhidrátokban gazdag étrend növelheti a betegségre való hajlamot, különösen akkor, ha alacsony fizikai aktivitással jár – állítja Tom Sanders, a táplálkozás és dietetika emeritus professzora. – A felnőttkori vagy nem inzulinfüggő cukorbetegség kialakulásában több tényező is szerepet játszik: alapja leggyakrabban az, hogy a szervezet által termelt inzulin nem tudja vércukorszint-csökkentő hatását megfelelő mértékben kifejteni, vagyis inzulinrezisztencia alakul ki.

Sokféle étrend tekinthető növényi alapúnak

A most közzétett tanulmány azonban nem tekinthető száz százalékban útmutatónak, hiszen az abban használt táplálkozási adatok önkéntesek saját bevallású étkezési szokásain alapultak. A kutatók hangsúlyozták, hogy további kutatásra van szükség az ok-okozati összefüggések biztos megállapításához.

Számos formája létezik a növényi alapú étrendnekForrás: Thinkstock

A tanulmány alátámasztja a korábbi eredményeket, miszerint a magas rosttartalmú étrend tényleg csökkenti a szív-érrendszeri és anyagcsere-betegségek kockázatát – magyarázta Alexandra Johnstone, a skóciai Aberdeen Egyetem Rowett Táplálkozási és Egészségügyi Intézetének tudományos munkatársa. – A jövőbeli kutatásoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy a növényi étrend milyen összetevői kapcsolódnak a legjobb megelőző egészségügyi hatásokhoz.

Hangsúlyozta, hogy sokféle étrend tekinthető növényi alapúnak, a szigorú vegán étrendtől kezdve, a vegetáriánus étrendig, de magában foglalja azokat a táplálkozási szokásokat is, amely során leginkább a növényi alapú élelmiszerek bevitelét hangsúlyozzuk, de nem zárjuk ki teljesen az állati termékek bevitelét sem.