Különleges, föld alatti viking ivócsarnokot fedeztek fel a régészek

viking ivócsarnok
Tekintélyes méretű lehetett egykor a viking ivócsarnok
Egy 10. századi, feltehetően magas rangú viking előkelőség ivócsarnokára bukkantak a régészek Orkney közelében, amelyet mintegy 800 évvel ezelőtt használhattak a skandináv hódítók. A kutatók szerint a terület „páratlan" lehetőséget kínál a térség évezredes élelmezési szokásainak tanulmányozására.

Sokatmondó a hely neve is

A régészeti helyszínről a kutatók úgy vélik, hogy az egy 10. században álló, előkelőségek fogadására alkalmas ivócsarnok lehetett. A helyet említi az Orkneyinga saga, a vikingek történelmi mondagyűjteménye is, mint Sigurd, a 12. századi hatalmas törzsfőnök házát. A felfedezés a Highlands and Islands (UHI) Egyetem csapatának több éves munkáját dicséri, amelynek csúcspontja az épület felfedezése.

Úton a Valhallába,a vikingek mennyországába. Az előkelőket általában hajóba helyezve temették el Forrás: Parasychotian - DeviantArt

– mondta Dan Lee, az ásatási projekt társvezetője. – A Skail név magára a helyre utal, ahol egykor a magas rangú vikingek éltek és a most felfedezett épület valaha az „északiak csarnoka" vagy egy „ivócsarnok" lehetett.

Hozzátette, hogy bár nem tudhatják biztosan, de nagy valószínűség szerint maga Sigurd earl ült a csarnok egyik kőpadján és korabeli sört ivott.

A kutatók által felfedezett épület több mint 13 méter hosszú és a tekintélyes méretű falai körülbelül 5,5 méter szélesek.

A területen más, belső „berendezésekre", például kőpadokra is rábukkantak.

Étkezési szokásokat, gazdálkodási és halászati gyakorlatokat vizsgálnak

A régészek kutatják a területen található komplexum később épült részeit, és nagy gondossággal tanulmányozzák a vikingek múltbeli étkezési, mezőgazdasági és halászati gyakorlatait.

– magyarázta Dr. Ingrid Mainland, a projekt társvezetője.

Tekintélyes méretű lehetett egykor a viking ivócsarnok Forrás: Getty Images

Az ásatás része a Landscapes of Change – Archaeologies of the Rousay Clearances and Westness Estate névre hallgató projektnek, amelynek célja a Skaill birtok felfedezése a vikingek időszakától a 19. századi elnéptelenedésig.

Orkney az ősi skandináv birodalomban központi székhelyként szolgált, viking öröksége a mai napig megtalálható mind a helységnevekben, mint az építészetben.

A genetikai vizsgálatok szerint az itt élők közül sokan azoktól származnak, akik a nyolcadik század végén a szigeteken telepedtek le.