Tudja-e, hogy melyik volt világ első atom-tengeralattjárója?

Nautilus
A Nautilus felszíni menetben
Vágólapra másolva!
A világ első vadász-tengeralattjáróját egy tonhalról mintázták, arról a halról, amely másodpercenkénti 10 farokcsapásával több, mint 70 km/h sebességre képes felgyorsulni.
Vágólapra másolva!

Olyan haditengerészeti legenda született, amelyet a tonhal ihletett

Az Egyesült Államok Skipjack nevű tengeralattjáró-osztálya volt az első, amelyen nukleáris meghajtást alkalmaztak. A technikatörténeti szenzációnak számító tengeralattjárót a második világháború után fejlesztették ki az amerikai haditengerészet számára, méghozzá pontosan a tonhal mintájára.

Az USS Nautilus vízre bocsátása 1954-ben Forrás: World Press

Az Egyesült Államokbeli Groton-ban lévő General Dynamics Electric Boat hajógyárban tervezett és gyártott harci jármű első egységét 1954. január 21-én bocsátották vízre, a haditengerészet pedig szeptember 31-én állította szolgálatba a forradalmi újdonságnak számító tengeralattjárót.

A Nautilus atom-tengerlattjáró orrába 6 darab torpedóvető csövet építettek https://honvedelem.hu/cikk/112581_nautilus_-_a_tengeralattjaro_ami_atirta_a_tortenelmet

Az első atom-tengeralattjáró teljes hosszának és legnagyobb átmérőjének aránya 100:36,

pont akkora mint a tonhal áramvonalas testéé.

És ez nem véletlen, konstruktőrei ugyanis a villámsebes makrélaféle hidrodinamikailag tökéletes testformáját vették alapul a nukleáris vadász-tengeralattjáró megtervezésénél.

Az USS Nautilus New York előtt Forrás: U.S. Navy Photo

Noha az USS Nautilus sebessége csak fele akkora volt mint a formáját megihlető tengeri ragadozóé, ám fordulékonysága más tengeralattjárókhoz képest kiválónak számított, még nagy sebesség mellett is képes volt a hirtelen irányváltoztatásra, és jóval kisebb sugarú körben fordult meg, mint a kortársai.

Akár többször is megkerülhette a Földet, egyetlen bevetés során

A nukleáris meghajtás a Nautilus számára lehetővé tette, hogy képes legyen meghatározatlan ideig a víz alatt ténykedni, ez pedig elképesztő előnyt biztosított számára a többi, hagyományos meghajtással rendelkező tengeralattjáróval szemben.

A Nautilus történelmet írt a nukleáris meghajtásával, és tökéletes formájával Forrás: U.S. Navy Photo

A Nautilus a felszínen 20, a vízalatti pedig 22 csomó, azaz 37 illetve 41 km/órás sebességgel tudott haladni, nem kis részben egyedien áramvonalas, a tonhalról mintázott formájának köszönhetően.

Kékúszójú tonhalak Málta környékén. A Nautilus formatervezőit e tengeri radozók hidrodinamikailag tökéletes testformája ihlette meg Forrás: Origo

A vegyes meghajtású, felszínen dízel, a víz alatt pedig elektromos hajtással működő hagyományos tengeralattjárók legfeljebb 24 órát tudtak a felszín alatt maradni, víz alatti menetben pedig csak alig több mint 10 km/óra sebességgel haladtak, ezért voltak viszonylag könnyen felderíthetők és sebezhetők.

Reinhard Hardegen híres VII-C típusú tengeralattjárója. A második világháborúban és a hidegháborús években szolgált dízel-elektromos meghajtású tengeralattjárók legfeljebb 24 órát tudtak a víz alatt eltölteni, és kiss sebességük miatt igen sebezhetőek voltak Forrás: Bundesarchiv

Amíg a hagyományos tengerlattjárók dízelmotorjai 24 üzemóra alatt átlagosan 60.000 liter üzemanyagot fogyasztottak el,

addig az atom-tengeralattjárónak alig 1-2 grammnyi hasadóanyagra volt csak szüksége.

A Nautilus atomreaktora Forrás: Wikimedia Commons

A Nautilus atomreaktorát hosszú szolgálati ideje (1954-1983) alatt mindösszet kétszer kellett feltölteni dúsított urán-235-tel. A nukleáris meghajtás tette számára lehetővé, hogy egyetlen bevetés során akár többször is körbehajózhassa a Földet.

A Nautilus történelmet írt

A Skipjack-osztály egységei voltak az elsők amelyek a nukleáris energiát a könnycsepp alakú keskeny hajótesttel kombinálták, lehetővé téve a nagy víz alatti sebességet és a kitűnő manőverezőképességet.

A Nautilus felszíni menetben Forrás: U.S. Navy Photo

Ezen kívül a hajóorr síklapjainak elhelyezése nagyban csökkentette az áramlás zaját, megnehezítve a tengeralattjáró szonárral való felderíthetőségét.

A "Skipjack" tonhal (Katsuwonus pelamis) amely a Nautilust ihlette, illetve a Skipjack-osztály nevét adta Forrás: Omar Flumignan

A Skipjack-osztály egységeihez olyan reaktort kellett építeni,

ami beépíthető a keskeny tengeralattjáróba.

A kifejezetten erre a célra kifejlesztett Mark-I. típusú nyomottvizes reaktort Idahoban készítették el.

Az USS Nautilus metszetszelvénye Forrás: Wikimedia Commons

Az SSN-571 jelű Nautilus számos rekordot állított be, például elsőként haladt át az északi sarki jégpáncél alatt:

1958. július-augusztus hónapokban a Csendes-óceánról az Atlanti-óceánra hajózott át, és augusztus 3-án érte el az Északi-sarkot.

A szolgálatból kivont USS Nautilus, úton a Gorton-i múzeumba Forrás: Wikimedia Commons

1983-ig állt szolgálatban, majd átadták az Annapolisi Tengerészeti Akadémia múzeumának, ahonnan az Amerikai Egyesült Államok Tengeralattjáró Múzeumába Grotonba került.

Az élő kövületnek számító Nautilus, vagyis a csigaházas polip, amelyről a világ első atom-tengeralattjárója a nevét kapta Forrás: Wide Open Spaces

Nevét a fejlábúak (Cephalopoda) közé tartozó a csigáspolipról (Nautilus pompilius) kapta.