Az álmatlanság jó eséllyel növeli a szívbetegségek kockázatát

álmatlanság
A legfrissebb kutatások már szoros összefüggéseket találtak genetikai kódunk és az alvás minősége, mennyisége, az alvással töltött idő és annak egyes fázisai között. Az álmatlanságra genetikailag hajlamos embereknél ráadásul nagyobb a szívelégtelenség, a szívkoszorúér betegség és a stroke esélye.

Döntő kérdés a genetikai variánsok örökölésének módja

A Cambridge Egyetem kutatóinak korábban publikált kutatásai már összefüggéseket találtak a rossz minőségű és mennyiségű alvás és a kardiovaszkuláris problémák között. A legfrissebb tanulmány alátámasztja azt az elképzelést, hogy az álmatlanság szerepet játszhat az ilyen állapotok kialakulásában.

Az új kutatás a korábbi eredményekre támaszkodik, amelyek szerint körülbelül 250 genetikai variáns létezik, amelyek mindegyike kissé növeli az álmatlanság kockázatát.

Az álmatlanság valamilyen akut fizikai betegség vagy pszichés stressz által kiváltott ideiglenes helyzet Forrás: pexels.com

– mondta Hugh Marcus a Cambridge Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője. – A legtöbb embernél nem figyelhetjük meg az összes genetikai variánst, ez sok mindentől változhat; a döntő kérdés a genetikai variánsok örökölésének módja.

Véletlenszerű, hogy hordozzuk-e őket: jelenléte nem függ az ember genetikai felépítésétől vagy a környezeti tényezőktől, például lakóhelytől, vagyontól vagy testmozgás mértékétől. Ez azt jelenti, hogy elméletileg

lehetséges megvizsgálni, hogy az álmatlanság megnövekedett kockázata szerepet játszhat-e a stroke, a szívelégtelenség és a szívkoszorúér betegség kiváltásában.

A kutatók a korábbi tanulmányok eltérő megközelítését alkalmazták, amely csak asszociációt, és nem okozati összefüggéseket mutathatott.

Hathatós segítséget kaphatnak az álmatlanságban szenvedők

A Circulation tudományos folyóiratban az Egyesült Királyság és Svédország kutatói beszámolnak arról, hogy hogyan használták ezt a megközelítést úgy, hogy nagyszabású adatbázisok egészségi és genetikai információira támaszkodtak. Több százezer személy adatait vizsgálták meg, a szív- és érrendszeri állapotra fókuszálva.

Az álmatlanság miatt reggel nehéz felkelni Forrás: BSIP/COLLANGES / BSIP/Collanges

– magyarázta a professzor. – De léteznek olyan beavatkozások, amelyek hathatós segítséget nyújthatnak az álmatlanságban küzdőknek, ideértve a kognitív viselkedésterápiát is.

A kutatók elsősorban az Egyesült Királyság Biobankját használták, és az abban található mintegy 400 ezer páciens adatait.

A fokozott a szívkoszorúér-betegség a szívrohamok vezető oka

Többen azonban kétségbe vonják a most kapott eredményeket. Michael Holmes, az Oxford Egyetem genetikakutató szerint például „ez a tanulmány nem bizonyítja azt a következtetést, hogy az álmatlanság kardiovaszkuláris betegségeket okoz.

Inkább azt mondhatjuk, hogy az egyéneknek, akik genetikai variánsokat hordoznak magasabb álmatlanság-kockázattal kapcsolatban, nagyobb a kardiovaszkuláris betegség kockázata".

Magasabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, ha álmatlanul töltjük az éjszakát Forrás: Sam Thomas/Getty Images/iStockphoto

– hangsúlyozta Jeremy Pearson professzor, a British Heart Foundation társult orvosi igazgatója. – Nehéz bizonyítani a közvetlen kapcsolatot, vagy azt, ha ez más egyéb viselkedésre vezethető vissza, például az álmatlansággal és magas vérnyomással küzdő páciensek körében.

A kutatók eredményeik további bizonyítására folytatják a vizsgálatokat.