Az álmatlanság jó eséllyel növeli a szívbetegségek kockázatát

2019.08.20. 13:51

A legfrissebb kutatások már szoros összefüggéseket találtak genetikai kódunk és az alvás minősége, mennyisége, az alvással töltött idő és annak egyes fázisai között. Az álmatlanságra genetikailag hajlamos embereknél ráadásul nagyobb a szívelégtelenség, a szívkoszorúér betegség és a stroke esélye.

Döntő kérdés a genetikai variánsok örökölésének módja

A Cambridge Egyetem kutatóinak korábban publikált kutatásai már összefüggéseket találtak a rossz minőségű és mennyiségű alvás és a kardiovaszkuláris problémák között. A legfrissebb tanulmány alátámasztja azt az elképzelést, hogy az álmatlanság szerepet játszhat az ilyen állapotok kialakulásában.

Az új kutatás a korábbi eredményekre támaszkodik, amelyek szerint körülbelül 250 genetikai variáns létezik, amelyek mindegyike kissé növeli az álmatlanság kockázatát.

Az álmatlanság valamilyen akut fizikai betegség vagy pszichés stressz által kiváltott ideiglenes helyzetForrás: pexels.com

Ha a további kutatások is alátámasztják ezt az elképzelést, akkor az alvászavarok javításával jelentősen csökkenthetjük például a stroke kialakulásának kockázatát is – mondta Hugh Marcus a Cambridge Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője. – A legtöbb embernél nem figyelhetjük meg az összes genetikai variánst, ez sok mindentől változhat; a döntő kérdés a genetikai variánsok örökölésének módja.

Véletlenszerű, hogy hordozzuk-e őket: jelenléte nem függ az ember genetikai felépítésétől vagy a környezeti tényezőktől, például lakóhelytől, vagyontól vagy testmozgás mértékétől. Ez azt jelenti, hogy elméletileg lehetséges megvizsgálni, hogy az álmatlanság megnövekedett kockázata szerepet játszhat-e a stroke, a szívelégtelenség és a szívkoszorúér betegség kiváltásában. A kutatók a korábbi tanulmányok eltérő megközelítését alkalmazták, amely csak asszociációt, és nem okozati összefüggéseket mutathatott.

Hathatós segítséget kaphatnak az álmatlanságban szenvedők

A Circulation tudományos folyóiratban az Egyesült Királyság és Svédország kutatói beszámolnak arról, hogy hogyan használták ezt a megközelítést úgy, hogy nagyszabású adatbázisok egészségi és genetikai információira támaszkodtak. Több százezer személy adatait vizsgálták meg, a szív- és érrendszeri állapotra fókuszálva.

Az álmatlanság miatt reggel nehéz felkelniForrás: BSIP/COLLANGES / BSIP/Collanges

Az még nem teljesen egyértelmű, hogy az álmatlanság javítása mennyiben segíti a szív- és érrendszeri egészségét – magyarázta a professzor. – De léteznek olyan beavatkozások, amelyek hathatós segítséget nyújthatnak az álmatlanságban küzdőknek, ideértve a kognitív viselkedésterápiát is.

A kutatók elsősorban az Egyesült Királyság Biobankját használták, és az abban található mintegy 400 ezer páciens adatait.

A fokozott a szívkoszorúér-betegség a szívrohamok vezető oka

Többen azonban kétségbe vonják a most kapott eredményeket. Michael Holmes, az Oxford Egyetem genetikakutató szerint például „ez a tanulmány nem bizonyítja azt a következtetést, hogy az álmatlanság kardiovaszkuláris betegségeket okoz.

Inkább azt mondhatjuk, hogy az egyéneknek, akik genetikai variánsokat hordoznak magasabb álmatlanság-kockázattal kapcsolatban, nagyobb a kardiovaszkuláris betegség kockázata".

Magasabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, ha álmatlanul töltjük az éjszakátForrás: Sam Thomas/Getty Images/iStockphoto

Az álmatlanságban vagy rossz alvásban szenvedőknél gyakran fokozott a szívkoszorúér-betegség kockázata, ez a szívrohamok vezető oka – hangsúlyozta Jeremy Pearson professzor, a British Heart Foundation társult orvosi igazgatója. – Nehéz bizonyítani a közvetlen kapcsolatot, vagy azt, ha ez más egyéb viselkedésre vezethető vissza, például az álmatlansággal és magas vérnyomással küzdő páciensek körében.

A kutatók eredményeik további bizonyítására folytatják a vizsgálatokat.