Meglepő dolog történik, ha edzés után szájvízzel öblögetünk

szájvíz
Ha csak a tévéreklámokból tájékozódunk, úgy tűnik, viszonylag egyszerű módon működik a szájvíz – öblögetünk kicsit, és a káros baktériumok már el is tűnnek a szánkból. Jóval kevesebb szó esik arról, mit történik ekkor az itt élő teljes mikrobaközösséggel, és legfőképp, mi lesz a testünk számára hasznos organizmusokkal. Egy új kutatás szerint a szájvíz hatásai nem feltétlenül pozitívak és nem csak a fogaink egészségét befolyásolják.

A spanyol és brit kutatók közreműködésével készült tanulmány azt találta, hogy az edzés utáni öblögetés pont a testmozgás egyik lényegi elemét semmisíti meg: nevezetesen a vérnyomás csökkentését.

Amikor edzünk, a vérereink kitágulnak a nitrogén-monoxid fokozott termelődése miatt; ennek célja, hogy több vér jusson a megdolgoztatott izmokba. A jelenséget vasodilatációnak nevezi a szakzsargon.

A kutatók hosszú ideig úgy hitték, ez csak az edzés alatt figyelhető meg, újabb kutatások szerint viszont testmozgás után is erőteljes marad a vér cirkulálása (és ezzel alacsony marad a vérnyomás), köszönhetően a baktériumok közreműködésének és a nitrogén-monoxid bomlása során keletkező nitrátnak.

– mondta Raul Bescos, a Plymouth University fiziológusa. „Bizonyos szájban élő baktériumfajok a nitrátot nitritté alakítják, amiből aztán ismét a vérereket tágító, a vérnyomást csökkentő nitrogén-monoxid képződik" – tette hozzá.

Ezt az összetett biológiai mechanizmust zavarhatják meg az antibakteriális hatású szájvizek.

Forrás: Science Photo Library/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Photo Library

A kísérlet

A kísérlet során 23 egészséges felnőttet vizsgáltak. Az önkénteseknek 30 percig kellett futógéppel sportolniuk. Az edzés után az egyik csoport antibakteriális szájvizet kapott, a másik mentolos ízű folyékony placebót. A szájvizes kezelés rögtön az edzést követően megtörtént, majd a „kúrát" 30, 60 és 90 perccel később is megismételték. Eközben folyamatosan mérték a futók vérnyomását.

Egy órával az edzés után a placebót használóknál a vérnyomás szisztolés értéke 5,2 Hgmm-el (higanymilliméterrel) csökkent, míg a rendes szájvizet alkalmazóknál a csökkenés mértéke jóval kisebb (mindössze 2 Hgmm) volt.

A vérnyomás szisztolés értékét két órával az edzés befejezése után is megnézték, ekkor a szájvizet használóknál a vérnyomáscsökkentő hatás már egyáltalán nem érvényesült, míg a placebóval kezeltek esetében még mindig szignifikáns vérnyomáscsökkenést lehetett mérni.

A kutatók szerint tehát bizonyos szájban élő baktériumfajoknak alapvető szerepe van abban, hogy a testmozgás után a kardiovaszkuláris rendszerünk úgy viselkedjen, ahogy kell. A szájvíz ezt az egészséges működést zavarhatja meg.

Az eredményeket a Free Radical Biology and Medicine című szaklapban ismertették részletesebben.

(Science Alert)