Megtalálhatták a gyógyszert, ami hatékony lehet az öregedés ellen

Öregedés, szép öreg emberek
Kutatóknak talán sikerült véghezvinniük azt, amiről az emberiség a történelem kezdete óta ábrándozik: visszafordíthatták a biológiai öregedés folyamatát. A kutatómunka azonban egyelőre még nagyon a kezdeti fázisban van, és további kísérletekre van szükség ahhoz, hogy megerősítsék az eredményeket.

Az önkénteseknek a tudósok egy speciális gyógyszerkoktélt adtak, majd figyelték, miként reagál testük a készítménykombinációra. Azt találták, hogy a kísérletben részt vevők biológiai kora átlagosan 2,5 évvel fiatalodott. A megfigyelések alapján az „epigenetikai óra", illetve az immunrendszer állapotának javulása is a fiatalodás tényét mutatta.

A kutatókat valósággal sokkolták az eredmények.

– nyilatkozta a Nature magazinnak Steve Horvath, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem munkatársa, aki egyúttal az epigenetikai óra megteremtője is.

A kutatók ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy a tanulmánynak megvannak a hátulütői: egyrészt csak nagyon kevés embert vontak be, összesen kilencet, valamint nem volt kontrollcsoportjuk, ami a vizsgálat pontossága szempontjából nagyon lényeges lenne. Ha azonban az elkövetkezendő időszakban sikerül megerősíteni a felfedezést, az alapjaiban rengetné meg az egészségügyet, a betegségek kezelését, valamint az öregedéshez való hozzáállást.

Milyen gyógyszereket adtak a pácienseknek?

Háromfajta készítményt kellett bevenniük a terápiában részt vevőknek: egy növekedési hormont és két olyan gyógyszert, amiket diabéteszesek kezelésére használnak. Ezt követően a tudósok az önkéntesek epigenetikai óráját figyelték, hogy megértsék, milyen hatással lesz a szerkombináció az öregedésre.

Az epigenetikai óra lényege nagyon röviden az, hogy az idő múlásával kémiai változások hagynak nyomot a DNS-en, ezek a módosulások pedig információt szolgáltatnak az egyén biológiai koráról is.

A kutatók eredetileg azt akarták megfigyelni, hogy a növekedési hormon hogyan változtatja meg a csecsemőmirigyben található szöveteket. A csecsemőmirigy a mellkasban helyezkedik el, és fontos funkciót tölt be az immunrendszer működésében. Idővel e nyirokszerv összezsugorodik, így a kísérlet egyik célja az volt, hogy a hormon segítségével visszanövesszék. A gyógyszerek epigenetikai órára gyakorolt hatásának vizsgálata csak másodlagos jelentőséggel bírt.

Horvath az epigenetikai órát négy különböző módon mérte, ám mindegyik esetben azt találta, hogy az önkéntesek biológiai kora szignifikánsan visszájára fordult.

A kutatók most azt tervezik, hogy különböző korcsoportokat, etnikumokat és nőket is vizsgáló, nagyobb volumenű tanulmány keretében erősítik meg az eredményeket.