Ne utánozza azt a férfit, aki nem aludt több mint tizenegy napig!

2019.09.15. 17:24

A hosszú ideig fennálló alváshiány komoly egészségügyi problémákat okozhat. Bár nem egyértelmű, hogy az emberek mennyi ideig tudnak alvás nélkül életben maradni, a Guinness Rekordok Könyve szerint a leghosszabb ébren töltött idő 11 nap és 25 perc. Az alváshiány következményei azonban sokkal hamarabb jelentkeznek. Most ezeket szedtük össze ebben az írásban.

Mennyit kellene aludnunk?

A Betegség Ellenőrzési és Megelőzési Központ (The Center for Disease Control and Prevention) ajánlása szerint a 18 és 60 év közötti felnőtteknek naponta legalább 7 óra alvásra van szükségük ahhoz, hogy a test regenerálódjon, újra épüljenek bizonyos részei, a sejtcsere megtörténjen, új és erősebb izmok épüljenek és végbe menjen a méregtelenítés. Az órák száma nagyban függ az életkortól. Az újszülötteknek és csecsemőknek általában több alvásra van szükségük, a felnőtteknek viszont kevesebbre.

Nehezen bírjuk ki hosszabb ideig alvás nélkülForrás: pexels.com

A kutatások szerint a felnőtteknek körülbelül a 35 százaléka nem alszik eleget, pedig legfeljebb 17 órán keresztül szabad ébren maradniuk ahhoz, hogy megfeleljenek a CDC alvási ajánlásának.

Ma már viszont szinte népbetegségnek számít a kialvatlanság, fáradékonyság és a stresszes napindítás.

Az emberek ugyanis 24 órán belül megtapasztalhatják az alvásmentesség káros hatásait.

Mennyi ideig bírjuk alvás nélkül?

Randy Gardner 1964-ben állította be a „leghosszabb ideig ébren maradás" rekordját, amivel bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe. Az akkor 17 éves férfi összesen 11 napot és 25 percet töltött el alvás nélkül. Noha közvetlenül a kísérlet után nem tapasztalt fizikai tüneteket, állítólag az ezt követő években tartós álmatlanságban szenvedett. Randy Gardner 264 órája máig a leghosszabb, tudományosan igazolt, alvás nélkül eltöltött időszak. A korábbi rekord 260 óra alvásmentesség volt. 

Randy Gardner, a rekordtartóForrás: Getty Images

Az esetről beszámolt William Dement, a kaliforniai Stanfordi Egyetemi Orvostudományi Egyetem alváskutatója is, aki ébren maradt Gardnerrel az utolsó három napon. Dement azt is leírta, hogy Gardner nem fogyasztott stimulánsokat a „maratoni ébrenlét" ideje alatt, bár voltak körülötte emberek, akik ébren tartották.

Ilyen segítség nélkül keményen harcolnia kellett volna azért, hogy 36 óra után is ébren maradjon, és ne hajtsa álomra a fejét.

Mit várhatunk egy nap alvás nélkül?

Egy napnyi alváshiánynak több oka is lehet a munkavégzéstől kezdve a tanuláson át a gyermekgondozásig. Noha kellemetlen lehet egész éjjel talpon maradni, ez mégsem fog jelentősebb hatást gyakorolni az egészségi állapotunkra. Ennek ellenére

24 órányi ébrenlét, egy éjszakai alváshiány komoly hatással lehet ránk.

A korábbi tanulmányok összehasonlították a 24 órás ébrenlétet és a vér alkoholkoncentrációját, ami egyes esetekben meglepő módon elérte a 0,10 százalékot.

Alvás nélkül romlik a kedélyállapotunk isForrás: BSIP/COLLANGES / BSIP/Collanges

Ez befolyással lehet a zéró tolerancia elvére, és a legtöbb amerikai államban is meghaladja a vezetésre vonatkozó törvényes korlátot. Az egy napi alvásmegvonásnak más következményei is lehetnek: álmosság, ingerlékenység, hátrányos döntéshozás, csökkent döntési képesség, megváltozott észlelés, memóriahiány, látás- és halláskárosodás, csökkent kéz-szem koordináció és fokozott izomfeszültség. Ám ezek a tünetek egy kiadós alvás után általában szerencsére megszűnnek.

Mire számíthatunk 48 óra alvás nélkül?

Két elmulasztott éjszakai alvás után a legtöbb ember már igen nehezen tud ébren maradni. Ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy napközben váratlanul elalszunk, és ez az állapot akár harminc másodpercig is eltarthat.

Alvás nélkül a stressz is elkerülhetetlenForrás: pexels.com

Ezeknek az akaratlan „mikroalvásoknak" az ideje alatt az agy "alvásos állapotba" kerül és amikor felébredünk, akkor igen zavartnak érezhetjük magunkat. A negyvennyolc órás ébrenlét ráadásul már az immunrendszerünk működését is rontja. A gyulladásos markerek, amelyek segítenek a testnek a betegségek megelőzésében és megcélzásában, megnövekedett szinten kezdik meg a keringést.

Néhány kutatás kimutatta azt is, hogy ilyen mennyiségű alvásmentességgel azoknak a sejteknek az aktivitása is csökken, amelyek azonnal reagálnának a különböző egészségügyi veszélyekre, például vírusokra vagy baktériumokra.

Mi történik 36 óra ébrenlét után?

Mindössze 36 órás ébrenlét már intenzív hatással jár a testi-lelki állapotunkra nézve. Az alvás-ébrenlét ciklus ugyanis segít bizonyos hormonok, például a kortizol, az inzulin és emberi növekedési hormon felszabadulásának szabályozásában. Ennek eredményeként ha hosszabb ideig alvás nélkül maradunk, akkor ez a drasztikus változás több testi funkciót megváltoztathat.

A kevés alvás megvisel minketForrás: Origo

Ide tartozik az étvágy, az anyagcsere, a hőmérséklet érzete, valamint a hangulat és a stressz szintje.

Az alvás nélkül töltött 36 órás ébrenlét következménye a szélsőséges fáradtság, a hormonális egyensúlyhiány, a csökkent motiváció, a kockázatos döntések, a rugalmatlan érvelés, a csökkent figyelem és a beszédkárosodás, például a rossz szóválasztás és az intonáció.

Mire számíthatunk 72 óra alvásmegvonás után?

Miután alvás nélkül telik el 72 óra, a legtöbb ember elsöprő vágyat érez ennek bepótlása iránt. Sokan egyedül nem is képesek ébren maradni. Három nap alvásmegvonás súlyosan korlátozza a gondolkodás képességét, különösen az olyan, végrehajtó funkciókban, mint például a figyelemmegosztás (multitasking), a részletek megjegyzése és a figyelem. Az alvásmentesség ilyen szintje megnehezítheti még a legegyszerűbb feladatok elvégzését is.

Hosszú alvásmegvonás után kényszert érzünk az alvásraForrás: pexels.com

Hetvenkettő órányi ébrenlét az érzelmeket is befolyásolja: az ilyen mértékű alvásmegvonáson keresztül ment emberek ingerlékenyek és egyes helyzetekben szélsőségesen reagálhatnak. Sőt, depressziós hangulatot, szorongást vagy paranoiát is tapasztalhatnak. A kutatások azt is megállapították, hogy 72 órányi alvásmentesség megnehezíti mások érzelmeinek feldolgozását, például képtelenek leszünk megkülönböztetni egymástól a dühös és boldog arckifejezéseket. Több napos ébrenlét jelentősen megváltoztathatja az észlelést is, hallucinációk és illúziók léphetnek fel.

A kutatók ezért sem ajánlják a huzamosabb ideig tartó alvásmegvonást és azt javasolják, hogy lehetőleg ne kísérletezzünk az 1964-ben felállított Guinness Rekord megdöntésével.