Az Alzheimer-kór ellenőrzésére és kezelésére irányuló folyamatos erőfeszítések sorában az egyik legígéretesebb kutatási lehetőség az elektromágneses hullámok felhasználása a memóriavesztés megfordításához. Most egy ilyen megközelítést alkalmazó tanulmány igen biztató eredményeket mutatott be.

Már két hónapnyi kezelés hatékonynak bizonyult

A kutatók vizsgálatukba nyolc önkéntest vontak be, akik enyhén vagy közepesen súlyos Alzheimer-kórban (AD) szenvednek. A résztvevők úgynevezett MemorEM fejsapkát kaptak, amely speciálisan kifejlesztett impulzusokat használ az egyedi elektromágneses hullámok áramoltatásához a koponyán keresztül.

Hét önkéntes két hónap elteltével „fokozott kognitív teljesítményt" mutatott.

A kezeléseket naponta kétszer, egy órán át alkalmazták, ami otthon is ugyanígy működik. Az egyik beteg úgy fogalmazott: „visszatértem".

Alzheimer kór számítógép illusztrációja.Egészséges neuron (balra), egy neuron amyloid plakkkokkal (sárga, középen, és egy microglia sejtek által emésztett holt neuron.Forrás: AFP / Science Photo Lib / Juan Gaertner

Minden bizonnyal jó úton járunk, hiszen a két hónapos kezelés klinikailag bizonyított hatással volt az Alzheimer-kóros betegekre, hogy egyik beteg nem is akarta visszaadni a készüléket a Dél-Floridai Egyetem Byrd Alzheimer Intézetnek a vizsgálat után – mondta Gary Arendash biológus, a memorEM-et kifejlesztő NeuroEM Therapeutics vezérigazgatója.

Az állatkísérletek azt is bizonyították, hogy a transzkraniális elektromágneses kezelés (TEMT) képes megvédeni az agyat a memóriavesztéstől és akár meg is fordíthatja azt.

Az eddigi bizonyítékok alapján a kezelés képes lebontani az Alzheimer-kórral szoros kapcsolatban álló toxikus amyloid-béta- és tau-proteineket, és az elektromágneses hullámok képesek lehetnek destabilizálni az őket együtt tartó gyenge hidrogénkötéseket.

Ezek a fehérjék lényegében eltömítik az agyat, megsemmisítve azokat az idegsejteket, amelyek felelősek az emlékeink megőrzéséért, a gondolatok beszéddé alakításáért és hogy mindig tudjuk, hogy hol vagyunk a világban.

Hatékonyan célozza meg a mérgező fehérjéket

A demencia mérésére szolgáló, általánosan elfogadott tesztek alkalmazásával az elektromágneses hullámok hatása „nagy és klinikailag fontos" a kutatók szerint.
Az ilyen kezelés előnye, hogy közvetlenül és hatékonyan célozza meg a mérgező fehérjéket – magyarázta Gary Arendash. – A jelenlegi gyógyszerek ezzel küzdenek a leginkább, részben annak a vér-agy gátnak köszönhetően, amelynek célja az agyunk védelme az idegen testtől.

Az Alzheimer-kór sokakat, elsősorban időseket érintő, ma még gyógyíthatatlan betegségForrás: Science Photo Library/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Photo Library

A Journal of Alzheimer's Disease tudományos szaklapban publikált kutatás arra is rámutatott, hogy az önkénteseknél nem lépett fel semmilyen mellékhatás és nem észlelték az agy károsodásának a jeleit sem.

A kutatók ugyanakkor tudják, hogy még hosszú utat kell megtenniük, mire szabadalmaztathatják az eszközt, ám a jelek igen ígéretesek. A következő szakaszban egy nagyobb kísérletet terveznek, amelybe legalább 150 résztvevőt vonnak be.

(ScienceAlert)