Itt a magyarázat, hogy miért olyan sokszínűek a madártojások

színes madártojás
A színes tojások nem véletlenül ilyen színpompásak
A madártojások különböző formájúak, méretűek és mintájúak. A biológusok már régóta keresik ezeknek a különbségeknek az elsődleges okait. Természetesen több tényező van játékban: a genetikai és az éghajlati különbségek, valamint a környezeti alkalmazkodás. Egy most publikált tanulmány azonban egy meglehetősen egyszerű szabályt ismertet: minél hidegebb az éghajlat, ahol a madár lerakja a tojásait, azok annál sötétebbek lesznek.

Egy teljesen új elmélettel álltak elő a kutatók a madarak tojásainak színét vizsgálva.

– magyarázták a kutatók a most publikált tanulmányukban. – A hidegebb éghajlatú élőhelyeken élő madarak, különösen azok, amelyeknek fészkei ki vannak téve a beeső napsugárzásnak, sötétebb tojásokkal rendelkeznek.

A kutatók bizonyítékokat találtak arra, hogy a sötétebb tojások gyorsabban melegednek fel, mint a világosabbak, ha napsugárzás éri őket.

A madarak ügyesen alkalmazkodnak és a tojások színe is ehhez adaptálódik Forrás: pexels.com

Ennek pedig számos oka van: a sötétebb pigmentek kevésbé tükrözik a napfényt, azaz több hőt vonzanak.

Amikor az időjárás hidegebbre fordul, ez életmentő lehet.

A sötétebb héjak ráadásul kiszűrik a káros ultraibolya sugárzást is, amely a melegebb területeken jóval erősebb. Ezenkívül a sötét pigmenteknek bizonyos esetekben antimikrobiális tulajdonságai is vannak, ami azért létfontosságú, mert a melegebb, nedvesebb területeken megjelenő a mikrobák és gombák jelentős veszélyt jelentenek.

A színes tojások nem véletlenül ilyen színpompásak Forrás: pexels.com

Emellett a világosabb tojásokat a forró régiókban a ragadozók könnyebben észreveszik, amely szintén erőteljes evolúciós hajtóerő lehet.

Ezeknek a tényezőknek az összessége adhat magyarázatot arra, hogy miért látunk néha olyan tojásokat, amelyek „a szabályokkal ellentétben" színesebbé válnak, például a trópusokon sötétebbé vagy a hidegebb területeken világosabbá.